וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע לחצים בינלאומיים: החוק לעצירת אונר"א בישראל עבר בקריאה שנייה ושלישית

עודכן לאחרונה: 28.10.2024 / 23:08

החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאה, מטרתו היא להפסיק את הפעילות של סוכנות הסעד לפליטים פלסטיניים במזרח ירושלים, שם מספקים אנשי הארגון שירותים שונים לתושבים. דובר משרד החוץ האמריקני: "עלולות להיות השלכות, זה לא מקובל עלינו"

פשיטת צה"ל על מתחם אונר"א ברצועת עזה. 20 ביולי 2024/דובר צה"ל

למרות הלחצים הבינלאומיים, מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שמטרתה להפסיק את פעילות אונר"א בשטח מדינת ישראל. משמעות הצעת החוק בפועל היא להפסיק את פעילות הסוכנות במזרח ירושלים - שם פועלת ומספקת לתושביו שירותי ניקיון, חינוך, בריאות ועוד. הצעת חוק זו הוגשה על ידי חבר הכנסת בועז ביסמוט, יחד עם כמה חברי כנסת, ואליה מוזגה הצעת חוק של שרן השכל. ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר במכוון מההצבעות במליאה.

המליאה אישרה הצעת חוק שנייה נגד אונר"א שנועדה להפקיע הקלות, בהן הקלות מס ומעמד וחסינויות דיפלומטיות. ההצעה קובעת כי רשויות מדינה, לרבות גופים ואנשים בתפקידי ציבור, לא יקיימו כל מגע עם אונר"א או מי מטעמה. הצעת חוק זו מיזגה שלוש הצעות שהגישו רון כץ, דן אילוז, יוליה מלינובסקי וח"כים נוספים. הצעתה של מלינובסקי ביקשה להכריז על אונר"א כארגון טרור תחילה ורוככה משמעותית.

ח"כ בועז ביסמוט ממפלגת הליכוד בראיון באולפן וואלה! 18 במאי 2023. ראובן קסטרו
"זו קריאת לצדק, אין לארגון שום זכות קיום במדינת ישראל". ח"כ בועז ביסמוט, מיוזמי החוק/ראובן קסטרו

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ברגע שהוכח למדינת ישראל שסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין במזרח התיכון (אונר"א) ועובדיה משתתפים ומעורבים בפעילות טרור נגד ישראל, מוצע לקבוע כי ישראל תפעל להפסקת כל פעילות של הסוכנות בשטחה".

לפני שלושה שבועות מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר ההגנה לוייד אוסטין שלחו מכתב לשר הביטחון גלנט ולשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר בו דרשו שנתניהו יפעיל לחץ על חברי הכנסת כדי שהחקיקה נגד אונר"א לא תעבור.

"העברת חוק כזה תהיה הרסנית עבור המאמץ ההומניטרי ברצועת עזה", הבהירו השניים. "היא תמנע שירותי חינוך ורווחה לעשרות אלפי פלסטינים בירושלים". הם אף הזהירו כי העברת החוקים עלולה "להוות הפרה של חוקים אמריקנים ולהביא להשלכות".

דובר משרד החוץ האמריקני מתיו מילר אמר היום שבממשל ביידן מודאגים מאוד מהעברת החוקים והדגיש כי עלולות להיות לכך השלכות הן מבחינת החוק האמריקני והן מבחינת מדיניות ארה"ב כלפי ישראל. "אנחנו קוראים לממשלת ישראל להשהות את יישום החוק", אמר מילר. "אם אונר"א לא תפעל יותר ילדים לא יקבלו אוכל וזה מבחינתנו לא מקובל לחלוטין".

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין במסיבת עיתונאים בקרייה בתל אביב, 18 בדצמבר 2023. רויטרס
"העברת חוק כזה תהיה הרסנית עבור המאמץ ההומניטרי ברצועה". מזכיר ההגנה אוסטין/רויטרס

ח"כ בועז ביסמוט, מיוזמי הצעת החוק אמר כי "זו קריאה לצדק, קריאת השכמה שמציבה קו אדום וברור - כל מי שמעז לסייע לטרור ומתנהל כמו מחבל - אין לו שום זכות קיום במדינת ישראל. לא עכשיו ולא בעתיד. אונר"א היא לא סוכנות סיוע לפליטים, אונר"א היא סוכנות סיוע לחמאס. אונר"א שווה חמאס, נקודה".

ח"כ שרן השכל הוסיפה: "החוק הזה שיזמתי הוא עבורי סימן דרך וסגירת מעגל. לישראל יש את הזכות המלאה והמוחלטת לפעול נגד אונר"א לאחר כישלון הקהילה הבינלאומית. אין אף מדינה בעולם שבה עובדי ארגון בינלאומי היו משתתפים בטבח אזרחיה, והארגון היה מתקיים על אדמתה ולו יום אחד נוסף. הארגון שהוקם בחטא והושחת עד יסוד עומד בלב הסכסוך הישראלי פלסטיני".

שי רוזנגרטן, יו"ר תנועת אם תרצו, מובילת המאבק הציבורי לסגירת פעילות ארגון הטרור אונר"א בישראל: "רגע היסטורי למדינת ישראל, רגע חשוב מאוד לכנסת. מאז הקמת מדינת ישראל, אונר"א פעל בתור חממת הסתה לטרור במקום לדאוג לערבים באיו"ש ובעזה. כעת הכנסת סוף סוף מתקנת את המעוות".

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון: "חמאס השתלטו על אונר"א לפני הרבה שנים. הזהרנו את מועצת הביטחון פעמים רבות והיום אנחנו נוקטים בפעולה שתגביל את יכולותיה של אונר"א בישראל. אנחנו נמשיך לשתף פעולה עם ארגוני האו"ם וארגונים בינלואמיים שרוצים לסייע במאמץ ההומניטארי כמו שאנחנו עושים עם WHO ו-UNICEF".

"ישראל הראתה היום שהיא עומדת איתנה מול איומים ולא מאפשרת למדינות אחרות להכתיב לנו איך להגן על עצמנו", ציין ח"כ דן אילוז, מיוזמי הצעת החוק. "העברת החוק היא צעד חיוני לשמירה על ביטחון ישראל ועל ערכי העולם החופשי, ושולחת מסר חד וברור - לא תהיה עוד תמיכה בארגונים שתומכים בטרור".

יוזמת החוק ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה: "סוף סוף מסך הברזל ירד על ארגון הטרור הזה שאני נאבקת בו כבר כמעט שנה מול ממשלת ישראל ומול לחצים בינלאומיים. אונר"א לא תפעל בתחום מדינת ישראל, ההטבות שלהם יבוטלו, הכניסה שלהם ארצה תאסר, ניתוק מגע מוחלט! ענר שפירא ז"ל, יונתן סמרנו ז"ל, הרש גולדברג פולין ז"ל, החטופים אור לוי, אליה כהן, אלון אהל וכל החטופים והקורבנות שנפגעו מידיהם של מחבלי אונר"א, החוק הזה מוקדש לכם".

בנימין נתניהו אמר: "עובדי אונר"א שהיו מעורבים בפעילות טרור נגד ישראל חייבים לתת על כך את הדין. אנחנו מעוניינים למנוע משבר הומניטארי ולכן המשך העברת סיוע לעזה חייבת להיות אפשרית עכשיו ובעתיד. ב-90 הימים הבאים לפני שחוקי אונר"א ייכנסו לתוקף, וגם לאחר מכן - אנחנו מוכנים לעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי להבטיח שישראל משיכה להעביר סיוע הומניטארי לתושבים בעזה בדרך שלא מאיימת על ביטחון ישראל".

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר אמר: "בריטניה מודאגת מאוד מהחוקים שעברו בכנסת נגד אונר"א. החוקים מציבים סכנה את כל הסיוע ההומניטארי הבינלאומי לעזה ואת שירותי הבריאות והחינוך החיוניים בגדה המערבית. ישראל חייבת להבטיח שמספיק סיוע הומניטארי מגיע לאזרחים בעזה. רק אונר"א יכולה לספק סיוע הומניטארי בהיקף ובקצב הנחוץ. אנו קוראים למחוקקים הישראלים להבטיח שאונר"א תוכל להמשיך בעבודתה החיונית".

  • עוד באותו נושא:
  • אונר"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully