וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההשתמטות: אפשר לעצור את האסון

ד"ר שוקי פרידמן

עודכן לאחרונה: 28.10.2024 / 14:52

"לכלא ולא לצבא": עשרות חרדים מפגינים מול תל השומר במחאה על גיוס בני הישיבות/ניב אהרונסון

חודש אוקטובר מסתמן כאחד החודשים הקשים בשנת הלחימה האחרונה. אסון רודף אסון ועוד בשורות איוב מגיעות מעזה ולבנון. כשטובי הבנים שלנו נלחמים ונופלים, תלמידי הישיבות מבלים בחופשת "בין-הזמנים". גם כשיחזרו לישיבות, הם ימשיכו למות לכל היותר באוהלה של תורה.

ואל מול כל אלו, הממשלה ממשיכה בשלה, ומקדם חוק השתמטות שיעגן את העוול הבלתי נסבל הזה וייתן לא רק פטור מלא משרות לרוב החרדים, אלא גם עוד כסף ותקציבים שכרגע נעצרו. האסון הזה הוא לא גזרת גורל. בידנו להפעיל על חברי הכנסת של הקואליציה לחץ כדי למנוע אותו. הנה מדריך קצר למה שהולך לקרות ומה אפשר לעשות.

מה טוב למדינה: אחרי 77 שנות השתמטות ושנה של מלחמה קשה, כשבאופק צורך בעוד עשרות אלפי חיילים וימי מילואים, חייבים לגייס חרדים. אין שום אפשרות אחרת לשרוד במצב הנוכחי. כבר היום החרדים הם רבע(!) מכל מחזור גיוס והם פשוט משתמטים. בלי שנגייס אותם לא יהיו חיילים. פשוט לא יהיו. אגב, גם ח"כים רבים מהקואליציה חושבים כך. מאחורי דלת סגורה זה מה שהם אומרים. אבל בציבור הם חוששים להביע את העמדה הזאת.

מה הממשלה רוצה: הממשלה רוצה לשרוד. כרגע, בשל פסיקת בג"ץ, אין חוק שפוטר את החרדים מגיוס. לכאורה, כולם חייבים להתגייס. אבל צה"ל שלח צווי גיוס אבל החרדים פשוט הם לא מתייצבים. לכן בג"ץ עצר תקצוב של אברכים ומעונות. זה פוגע בחרדים בכיס ולכן הם חייבים להעביר "חוק גיוס". בגלל זה הם מאיימים במשבר קואליציוני. מאחר והממשלה תלויה בחרדים, היא רוצה להעביר חוק גיוס כלשהו. ברור לה שהחוק שהחרדים יסכימו לו הוא חוק השתמטות שלא יעמוד במבחן בג"ץ. אלא שעד שבג"ץ ידון בחוק ויפסול אותו ייקח זמן. בינתיים הכסף לחרדים יחזור לזרום כי יש -לכאורה-חוק גיוס.

השקרים שימכרו לציבור ח"כים שמרגישים מחוייבים למשרתים: ח"כים ציוניים שמתיימרים לשרת הציבור שנותן הרבה מאוד במלחמה הזו נמצאים בבעיה. הם הולכים לתמוך בפטור כמעט מלא לחרדים בחוק השתמטות, אבל הבוחרים שלהם לא מקבלים את זה. לכן הם משקרים. הם ימכרו את החוק שיעבור כ"חוק היסטורי" שיגייס חרדים. בפועל כמובן מדובר בשקר מוחלט. החוק הצפוי יקבע יעדי גיוס עלובים ו-0 סנקציות שיביאו ל-0 גיוס של חרדים.

הרל"ביסטים סתם רוצים להפיל ממשלת ימין וגנץ ולפיד יתנו לחרדים אותו דבר: גם זה שקר. נכון, לפני המלחמה גנץ ואחרים הביעו עמדות מתונות יותר בנושא גיוס חרדים, אבל המלחמה שנתה את המציאות. כיום, גם גנץ, גם לפיד וגם בנט וכמובן יאיר גולן וליברמן הצהירו שהם מחוייבים לחוק גיוס משמעותי ולא מוכנים יותר להשתמטות חרדים.

הפגנת חרדים, לשכת גיוס ירושלים, 21 באוגוסט 2024. דוברות משטרת ישראל
הפגנת חרדים, לשכת גיוס ירושלים, 21 באוגוסט 2024/דוברות משטרת ישראל

למה הצבא לא פשוט מגייס חרדים? הצבא חייב עוד הרבה מאוד חיילים. בסדיר ובמילואים. אבל בלי שהממשלה תקבע סנקציות על מי שלא מתגייס, זה שהוא מוציא צווים לחרדים לא באמת מועיל. עם זאת, גם הצבא יכול לעשות הרבה יותר. והכי חשוב- מתוך מחוייבות למשרתים שכורעים תחת נטל מטורף, הצבא חייב לומר בצורה ברורה שהוא חייב שהחרדים כולם יתגייסו.

איך צריך להיראות חוק גיוס שבאמת יגייס חרדים? כל חוק גיוס חייב לפעול לפי העקרונות האלו:
- חובת גיוס על כלל החרדים (למעט מכסות פטור מצומצמות לעילויים);
- חובת גיוס אישית ולא קהילתית;
- סנקציות אישיות על אי התייצבות לגיוס;
- הפסקת תמיכה באורח החיים החרדי למי שלא מתגייס ושלילת כל הטבה מהמדינה (מלבד רשת סוציאלית בסיסית כמו בריאות).

כל חוק שאין בו את העקרונות האלו הוא חוק השתמטות.

מה אני ואתם יכולים לעשות? אנחנו בנקודת הכרעה היסטורית. חוק השתמטות שיעבור עכשיו יהיה אסון לישראל. לכן צריך לפעול בכל הכלים הדמוקרטיים כדי לעצור אותו. מחאה, ביקורת ציבורית, פניה לח"כים שחושבים לתמוך בעוול הנורא הזה.

אם הממשלה תעביר חוק השתמטות תוך כדי מלחמה, זה יכול להיות הגב שישבור את הגב של המשרתים. של הציבור הציוני שנותן ונותן ונותן, של הרוב הישראלי. החוק הזה הוא כבר מזמן לא שאלה של ימין או שמאל. הוא שאלה של להמשיך את קיומו של צה"ל כצבא העם, או במילים אחרות, לשרוד או לחדול. כל אחד שחי כאן חייב לעשות כל מה שהוא יכול כדי לעצור את האסון הזה עכשיו.

**
ד"ר שוקי פרידמן הוא מנכ"ל המכון למדיניות העם היהודי ומרצה בכיר למשפטים במרכז האקדמי "פרס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully