וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה יכול היה להיגמר באסון כבד": רקטה פגעה בבית בטמרה - בזמן שאלפים היו בבית הספר

27.10.2024 / 19:45

מוסדות החינוך ביישובים הערביים אינם ערוכים למצב חירום ומלחמה: פגיעת הרקטה עוררה חרדות בקרב הורי תלמידים, בהם ד"ר שרף חסאן, תושב העיר שבנותיו למדו בביה"ס, ומכהן בין היתר כיו"ר ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי: "אנחנו מתפללים בבוקר כשהילדות יוצאות מהבית"

בווידאו:תיעוד כטב"ם שפגע במפעל באיזור התעשיה בר לב, 27 באוקטובר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

פגיעת הרקטה היום (ראשון) בבית בטמרה עוררה חרדות בקרב הורי התלמידים שהיו בבתי הספר באותה שעה. לפי הנחיות פיקוד העורף, ניתן היה לחזור היום ללימוד פרונטלי בבתי הספר בעיר, ובעירייה החליטו שהחזרה ללימודים תהיה באופן היברידי. כלומר, מדי יום ילמדו רק חלק מהתלמידים בשל מחסור חמור במרחבים מוגנים.

"דאגנו מאוד בזמן האזעקות", אמר ד"ר שרף חסאן, תושב העיר שבנותיו למדו היום. "זה יכול היה להיגמר באסון כבד, אם זה היה קורה בסוף יום הלימודים כשאלפי תלמידים היו ברחובות. אנחנו מתפללים בבוקר כשהילדות יוצאות מהבית, ובסוף יום הלימודים כשהן בדרך חזרה הביתה", הוסיף והדגיש שבמרחב הציבורי אין מחסות, מיגוניות או מקלטים. לדבריו, הורי התלמידים והוא ביניהם, נסעו לאסוף את הילדים מבתי הספר.

חסאן, שעוסק בתפקידו כיושב ראש ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי בישראל, אמר שהוא מבין את החשיבות להשבת התלמידים ללימודים. עם זאת, ציין כי מוסדות החינוך ביישובים הערביים אינם ערוכים למצב חירום ומלחמה. זאת, למרות שכבר בתחילת המלחמה הגישו פניות לשיפור המצב, אך דבר לא נעשה לדבריו.

בית שנפגע מרקטה בטמרה, 27 באוקטובר 2024. איחוד הצלה
"זה יכול היה להיגמר באסון כבד". בית שנפגע מרקטה בטמרה/איחוד הצלה

ד"ר חסאן הוסיף כי החלטת הרשות המקומית אם לקבל את המלצת פיקוד העורף שניתן לחזור לבתי הספר, הייתה החלטה קשה שדורשת לאזן בין מספר דברים משמעותיים: "מצד אחד, יש חשש לאבד ילדים שיהיו זמן ממושך מחוץ לבתי הספר. אנחנו עדיין תחת הטראומה של תקופת הקורונה שהייתה לה השפעה קשה על התלמידים, ומצד שני יש בעיה קשה של מחסור במיגון בבתי הספר".

הוא ציין כי ממצאי המיפוי שנעשו על ידי הוועדה בראשה הוא עומד, העלו כי בתי הספר ב-89% מ-45 הרשויות שמופו אינם מוכנים באופן מלא למצבי חירום, ועם דרגת מוכנות שנעה בין בינונית לנמוכה עד לא קיימת. רק ב-11% מהרשויות ישנה מוכנות ראויה של בתי הספר למצבי חירום.

"הנחיות חוזר של מנכ"ל משרד החינוך בעניין מיגון מוסדות חינוך, שלפיהן תקן המיגון עומד על 0.5 מטר-רבוע לכל תלמיד, מעלה כי ישנם לכל הפחות 170,000 תלמידים ערבים שנעדרים כל אמצעי מיגון", כך נכתב בפנייה לשר החינוך ולפיקוד העורף לפני 11 חודשים. "מאז דבר לא נעשה", אמר חסאן, וציין כי גם הפתרון של למידה מרחוק במצבי חירום בעייתי ביישובים הערבים. זאת, משום שביישובים רבים ובבתים רבים אין תשתיות ראויות שיכולות לאפשר למידה מרחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully