וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה מקדמת הצעה שתקל על פסילת מועמדים ערבים בבחירות

עודכן לאחרונה: 27.10.2024 / 13:58

הצעת החוק, שהגיש יו"ר הקואליציה, קובעת כי ההחלטה הסופית על פסילת מועמדים ורשימות תעבור הרשות השופטת לוועדה המרכזית לבחירות, בעוד שבג"ץ ישמש לערעור בלבד. עוד מוצע כי מפלגה משותפת שאחת מרשימותיה נפסלה תיפסל אף היא מלהתמודד בבחירות

3223480/מעריב

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון הערב (ראשון) בהצעת חוק שמקדמת הקואליציה לתיקון חוק יסוד: הכנסת שתרחיב את העילות שבגינן יהיה ניתן לפסול מתמודדים או רשימות מריצה לכנסת. את ההצעה הגיש יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ והיא נועדה בין היתר לבטל את סמכות בית המשפט העליון לאשר את הפסילה ואילו בג"ץ ישמש ערכאת ערעור בלבד.

לפי החוק כיום, בית המשפט העליון יכול לאסור על התמודדות רשימה או מועמד שהביעו "תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל". הצעת החוק מרחיבה את ההגדרה "מאבק" גם לפעולה שביצע מפגע בודד, ללא שייכות ארגונית וכן את ההגדרה "תמיכה" כך שגם גילוי חד פעמי של הזדהות ייחשב "תמיכה".

עוד מוצע כי מפלגה משותפת שאחת מרשימותיה נפסלה תיפסל אף היא מלהתמודד בבחירות. הצעת החוק קובעת כי סמכות הפסילה תינתן בידי ועדת הבחירות המרכזית לכנסת וכאמור בג"ץ ישמש ערכאת ערעור בלבד. "דמוקרטיה חפצת חיים חייבת להגן על עצמה מאת מבקשי רעתה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "שכל ישר, מוסר בסיסי, חוק ומשפט, מורים כולם כאחד: מי שמעלה על ראש שמחתו, מחבלים רוצחים ודומיהם, מקומו לא יכירינו בכנסת ישראל".

הצעה נוספת שתעלה להצבעה היא הצעה של יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, שמטרתה לשלול את "זכות העמידה" של הרשות הפלסטינית בבג"ץ. המשמעות, אם החוק יאושר בשלוש קריאות, היא שהרשות הפלסטינית לא תוכל להגיש עתירות לבג"ץ או תביעות לבתי המשפט בישראל. הצעת החוק הוגשה על רקע עתירה של הרשות הפלסטינית לבג"ץ שבה היא מבקשת לבטל חוק העוסק בפיצוי משפחות נפגעי טרור ישראלים מכספיה.

  • עוד באותו נושא:
  • כנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully