וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ שהרעיד את הצפון: כל הפרטים על התרעת רעש האדמה שנשלחה לתושבים - לשווא

עודכן לאחרונה: 26.10.2024 / 22:27

תושבים רבים מ-284 יישובים בצפון ובשומרון קיבלו הבוקר התרעה על רעידת אדמה - שנגרמה בשל פיצוץ מתחם בלבנון עם כמות חומר נפץ גדולה. מדובר בהתרעה הראשונה של מערכת "תרועה" שפועלת בישראל כבר 3 שנים. איך פועלת המערכת - ומה באמת קרה? | כל התשובות

פיצוצים בלבנון שגרמו להתרעות רעידת אדמה/מעריב

תושבים רבים בצפון הארץ קיבלו הבוקר (שבת), סמוך לשעה 07:00, התרעה על רעידת אדמה. מדובר בפעם הראשונה שמערכת "תרועה" להתרעות מפני רעשי אדמה, שפועלת בישראל כבר כמעט שלוש שנים, הוציאה התרעה - אולם זו התבררה כהתרעת שווא.

ההתרעות הופעלו ב-284 יישובים בצפון ובשומרון, זאת כאמור בשל פיצוץ מתחם בלבנון עם כמות חומר נפץ גדולה. "במהלך השעות הקרובות צפויים להישמע הדי פיצוצים חזקים כתוצאה מפעילות כוחותינו באיזור קריית שמונה והישובים במרחב", נמסר מהמועצה האזורית גולן.

מדובר בתקלה שתצטרך עוד להלמד. בעוד שבהתרעה מפני רעידת אדמה מומלץ לצאת את המבנה לשטח פתוח, באזעקה מחשש לרקטות, טילים או כלי טיס עויין יש לעשות את ההיפך בדיוק - להסתגר בבית, במרחב מוגן.

עלותה של המערכת החדשה נאמד בכ-40 מיליון שקלים, והיא דרשה חמש שנות פיתוח. כאמור, שלוש שנים עברו מאז נכנסה לשירות - וההתרעה הראשונה של המערכת הלאומית להתרעה מפני רעידות אדמה - הינה התרעת שווא.

הצגת מערכת 'תרועה', המערכת החדשה המתריעה מפני רעידות אדמה בישראל, המכון הגיאולוגי, ירושלים. יואב איתיאל
הצגת מערכת 'תרועה', המערכת החדשה המתריעה מפני רעידות אדמה בישראל, המכון הגיאולוגי, ירושלים/יואב איתיאל

אז מה באמת קרה?

ההתרעה נשלחה בשל פיצוץ מבוקר שביצע הצבא בגבול הצפון. הפיצוץ, שהיה חריג בעוצמתו, נקלט בסנסורים של המכון הגיאולוגי מדן ועד אילת. מערכת "תרועה" זיהתה את האירוע כרעידת אדמה והתריעה בהתאם.

גם מערכות בינלאומיות אחרות כמו המרכז האירופי לרעידות אדמה Euro-Med Seismological Centre (EMSC) ומערכת ההתרעות של אנדרואיד (גוגל) שלחו התרעות.

לא נעים להתעורר בשבת בבוקר להתרעות, במיוחד בעת מלחמה, אולם במשרד האנרגיה אומרים שזו תזכורת חשובה שרעידות אדמה יכולות להתרחש בכל רגע, ללא קשר למצב על פני הקרקע. זו, לטענתם, הזדמנות מצוינת להתרענן בהנחיות פיקוד העורף למקרה של רעידות אדמה.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
פיצוץ בדרום לבנון, בין עדייסה לטייבה. 26 באוקטובר 2024. ללא, אתר רשמי
פיצוץ בדרום לבנון, בין עדייסה לטייבה. 26 באוקטובר 2024/אתר רשמי, ללא

איך עובדת מערכת "תרועה"?

המערכת מבוססת על רשת סנסורים (חיישנים סייסמיים) שפרוסה ברחבי הארץ, ומנטרת תזוזות קרקע ומזהה אירועים כמו רעידות אדמה, פיצוצים ופעילות אנושית.

המערכת פועלת באופן אוטומטי ומהיר, ומיד עם זיהוי האירוע נשלחת התרעה לציבור באמצעות מערכות ההפצה של פיקוד העורף. הפיצוץ היום, כאמור, היה חריג בעוצמתו ונקלט כסימן של רעידת אדמה משמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully