וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד ייצא לדוחא על מנת להתניע מחדש את המו"מ על עסקת חטופים

עודכן לאחרונה: 24.10.2024 / 18:15

ראש המוסד דדי ברנע צפוי להיפגש עם ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי. בלינקן: "סינוואר היה המכשול הגדול ביותר. מקווה שעכשיו נוכל להגיע לעסקה"

עמית סוסנה באו"ם, 23 באוקטובר 2024/מטה משפחות החטופים

ראש המוסד דדי ברנע ייצא בתחילת השבוע הבא לדוחא בירת קטאר בניסיון להתניע מחדש את המו"מ על עסקת החטופים, כך אמרו היום (חמישי) שני מקורות שמעורים בנושא. ברנע יפגש עם ראש ה-CIA, ביל ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני וראש המודיעין המצרי חסן רשאד.

למה זה חשוב:

זו תהיה הפגישה הראשונה בין ישראל למתווכות בעסקה לאחר יותר מחודשיים של מבוי סתום במשא ומתן.
בכירים אמריקנים וישראלים סבורים שמותו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר יוצר הזדמנות לחדש את המשא ומתן להסכם לשחרור 101 החטופים שעדיין מוחזקים בידי חמאס ולכונן הפסקת אש בעזה.

יחיא סינוואר, 4 בנובמבר 2019. עבד א-רחים ח'טיב, פלאש 90
בכירים אמריקנים וישראלים סבורים שמותו של יחיא סינוואר יוצר הזדמנות לחדש את המשא ומתן/פלאש 90, עבד א-רחים ח'טיב

במוקד החדשות:

שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן נפגש ביום חמישי בדוחא עם אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל תאני ועם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל רחמן אל תאני ודן במאמצים המחודשים להשיג את העסקה בעזה, כך אמר דובר משרד החוץ האמריקני מתיו מילר.

במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה אמר בלינקן כי צוותי משא ומתן מארה"ב, קטאר, מצרים וישראל ייפגשו בימים הקרובים כדי לדון בעסקת החטופים והפסקת האש בעזה. ראש ממשלת קטאר הוסיף כי הפגישה תתקיים בדוחא.

שני מקורות שמעורים בסוגיה אמרו כי ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר, ראש המוסד וראש המודיעין המצרי החדש צפויים להשתתף בפגישה.

בלשכת ראש הממשלה סירבו להגיב.

מאחורי הקלעים:

ראש ממשלת קטאר אמר כי נפגש עם בכירי חמאס בדוחא בימים האחרונים בעקבות חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר ודן באפשרות לחדש את המשא ומתן. לדבריו, העמדות שהציגו נציגי חמאס דומות לאלו שהוצגו בכתב באוגוסט האחרון. "אני חושב שזו תהיה נקודת המוצא שלהם", הוסיף.

בלינקן במסיבת עיתונאים בשגרירות האמריקאנית ירושלים, 19 באוגוסט 2024. רויטרס
"השאלה העקרונית היא אם חמאס רציני. סינוואר היה המכשול הגדול ביותר". מזכיר המדינה בלינקן/רויטרס

תמונת המצב:

ראש המודיעין המצרי החדש וראש השב"כ רונן בר נפגשו בתחילת השבוע ודנו ברעיון ל"עסקה קטנה" בעזה שיכולה להתניע מחדש את המו"מ על הסכם רחב יותר. הרעיון כולל שחרור של מספר קטן של חטופים שמוחזקים על ידי חמאס בתמורה לכשבועיים של הפסקת אש בעזה והגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, אמרו גורמים ישראלים.

ראש ממשלת קטאר אמר שהמתווכים המצרים נפגשים עם נציגי חמאס בקהיר היום (חמישי). "אנו מתואמים באופן הדוק עם מצרים לגבי כל יוזמה. אנו מקווים שהדיונים היום יניבו משהו חיובי", אמר.
בלינקן אמר לבני משפחה של חטופים אמריקאים ביום שלישי בתל אביב כי הוא חושב שה"עסקה הקטנה" היא רעיון שכדאי לבחון, לפי שני אנשים שהשתתפו בפגישה.

"אנחנו בוחנים אפשרויות שונות עם שותפים קטארים ומצריים. אנחנו לא יודעים אם חמאס מוכן להכנס למו"מ. אני צופה שנלמד יותר בימים הקרובים. השאלה העקרונית היא אם חמאס רציני. סינוואר היה המכשול הגדול ביותר ואני מקווה שעכשיו המחשבה של חמאס תהיה ממוקדת יותר ושנוכל להגיע לעסקה", אמר בלינקן ביום חמישי בדוחא.

הצד השני:

חבר הלשכה המדינית של חמאס מוסא אבו מרזוק ביקר אתמול במוסקבה, נפגש עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב ודן עמו בסוגיית החטופים.
אבו מרזוק אמר בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית ריא נובוסטי כי בוגדנוב ביקש מחמאס לשחרר שני אזרחים רוסים שהוא חטף ב-7 באוקטובר - אלכסנדר טרופנוב ומקסים הרקין.
חרף העובדה שטרופנוב והרקין היו אזרחים כאשר נחטפו, אבו מרזוק טען כי השניים הינם חיילים. לדבריו טרופנוב מוחזק בידי הג'יהאד האיסלאמי.
הוא ציין עם זאת כי אמר לבוגדנוב שחמאס יציב את השניים בראש רשימת המשוחררים בכל עסקת חטופים כמחווה לרוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully