וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזה אחרי סינוואר לאן? השאלות הקשות על המאבקים, הפוליטיקה והחיים עצמם

24.10.2024 / 6:00

כיצד תיראה הפוליטיקה הפנימית ברצועה, ואיך ישפיע חיסול סינוואר על היחסים בין חמאס לבין הרש"פ והקהילה הבינלאומית? מה הסיכוי למשבר בין הנהגת חמאס בעזה לבין ההנהגה החיצונית? מה גרמו המהלכים האחרונים של צה"ל לכלכלה ומה יוביל לשינוי מכריע? כתבנו עושה סדר

בווידאו: פעילות כוחות צה"ל נגד תשתית חמאס ברצועת עזה/דובר צה"ל

במערכת הביטחון מעריכים שחיסול מנהיג חמאס יחיא סינוואר יוביל להשפעה בשלושה מעגלים. הראשון הוא הזירה הפנימית בעזה - שבתוכה נכללים הציבור הפלסטיני, ההנהגה בעזה ובכירי הזרוע הצבאית. השני הוא הזירה הפלסטינית הכללית, שבמסגרתה מתנהלים היחסים עם הנהגת חמאס מחוץ לרצועה. בזירה זו נשאלת השאלה מה תהיה ההשפעה על מערכת היחסים בין חמאס לרשות הפלסטינית ולפתח, וכיצד החיסול של סינוואר ישפיע על מאזן הכוחות בין שני הגופים, ואם הוא יאפשר דריסת רגל מחודשת לרשות הפלסטינית ברצועה.

המעגל השלישי כולל את הקהילה הבינלאומית - לא רק המדינות באזור כמו מצרים, סעודיה, קטאר, ירדן ואחרות, אלא גם ארצות הברית. על פי הערכות במערכת הביטחון, המדינות השונות יידרשו לגבש עמדה בעקבות חיסול סינוואר. כבר עתה מנסה מצרים להוביל יוזמה לעסקת חטופים קטנה.

כ-5000 מתושבי ג'באליה החליטו לצאת החוצה ולנוע דרומה חרף האיומים והאלימות שהפעילו נגדם פעילי חמאס. דובר צה"ל
כ-5000 מתושבי ג'באליה החליטו לצאת החוצה ולנוע דרומה חרף האיומים והאלימות שהפעילו נגדם פעילי חמאס/דובר צה"ל

המאבק של חמאס על הנרטיב

זרוע ההסברה של חמאס עובדת מסביב לשעון מאז שחוסל סינוואר כדי לעצב את דעת הקהל לגביו. סינוואר הצטייר בעיני חלק מהפלסטינים כדמות מפחידה, מטילת מורא, אפילו שנואה. מצד שני, יש פלסטינים שראו בו מנהיג פשוט, עממי ולא מושחת. חרף הציפיות בישראל שהציבור הפלסטיני שנרתע ממנו ומאנשיו לאורך השנים יתקומם נגד מוסדות חמאס, נכון לעכשיו אין אנרגיה שכזו. גורם ביטחוני אמר: "חמאס ממשיך להטיל מורא. מחסום הפחד לא נשבר. הסיכוי שזה יקרה בלי התערבות חיצונית נמוך מאוד".

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

הזרוע הצבאית של חמאס

בשלב הזה מעריכים במערכת הביטחון שהזרוע הצבאית של חמאס נפגעה מוראלית בעקבות רצף החיסולים והסתלקותם של מפקדים בכירים עתירי ניסיון. בהתאם קיימת הערכה שגם תהיה פגיעה במוטיבציה להילחם נגד צה"ל. לראיה, חמאס מתקשה לארגן מסגרות לוחמה גדולות להתקפה ברמת מחלקה ופלוגה. מצב זה מתווסף לשחיקה העצומה בכוח האדם בדרגי השטח, אובדן אלפי פעילים מנוסים, והיעדר אספקת אמצעי לחימה ותחמושת המוביל לניסיונות בלתי פוסקים לאלתר בשטח.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

מוחמד סינואר

עד לחיסולו של יחיא סינוואר היה מוחמד "האח של", למרות קורות חייו העמוסים בתפקידי מפתח בזרוע הצבאית של חמאס. כרגע הוא מוגדר כמבוקש מספר 1 ברצועת עזה. יש לו השפעה רבה על הזרוע הצבאית של חמאס. ברחוב הפלסטיני רואים בו את ממשיך דרכם של אחיו ושל מוחמד דף ברצועת עזה. בגלל שהוא חי כמבוקש, הוא מתקשה להניע דיוני עומק על עתיד ההנהגה, ולכן ההערכה היא שבקרוב יתחילו מאבקי כוחות בארגון, והפיצוצים בין הבכירים בין הנהגת החוץ לפנים ישמעו למרחוק. ההערכה היא שח'ליל חייא, מקורבו של יחיא סינוואר, ישמש כאלטרנטיבה ליכולת המדינית החסרה של מוחמד סינוואר ונגד יתחרו על הבכורה חאלד משעל וזאהר ג'אברין.

שר הביטחון יואב גלנט, יחיא סינוואר, מוחמד סינוואר. משרד הביטחון
שר הביטחון יואב גלנט, יחיא סינוואר, מוחמד סינוואר/משרד הביטחון

הרשות הפלסטינית

ברש"פ מעודדים מאוד מהחיסול של יחיא סינואר, ומאמינים שהוא היה המכשול לחזרתם לרצועת עזה. על פי תפיסתם של בכירי הרשות והפתח, יהיה להם הרבה יותר קל להתנהל עם הנהגת החוץ של חמאס ולא עם יחיא סינואר, למרות הפעילות ברקע של אחיו, מוחמד. עוד נקודה שעולה בשיח הציבורי הפלסטיני באיו"ש היא ההנחה שעם ישראל אי אפשר להגיע להישגים בכוח, ויש להמשיך ולאמץ את הגישה ההסדרית של אבו מאזן, המתנגדת לטרור. כראיה לכך הם רואים את העובדה שיחיא סינוואר הביא עליהם הרס וחורבן והרס את רצועת עזה. ברשות חוששים מהרס של איו"ש כמו במבצע חומת מגן, אם תפנה הרש"פ לדרך הטרור.

תקיפות ישראליות בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה. רויטרס
תקיפות ישראליות בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה/רויטרס

סיכוי לשבר פלסטיני

מה שכעת מרחף באוויר הוא הסיכוי לשבר בין חמאס עזה לחמאס חו"ל. המתח הזה ריחף לפני בחירתו של יחיא סינוואר, והתפוגג ככל שהתבסס סינואר בהנהגה. בשלב הזה הוחלט להרכיב מחדש את מועצת א-שורא. מנגד יש גורמי ביטחון שמטילים ספק בסיכוי למשבר כזה, משום שבצמרת חמאס למדו שכדי לשרוד הם לא יכולים להיות מפולגים מול הלחץ מבחוץ. חמאס בתוך רצועת עזה מחזיק בחטופים בעוד שהנהגת החוץ מחזיקה ביכולות המימון, ומנהלת את הדיאלוג מול מדינות האזור והזירה הבינ"ל. מכאן ששני הגורמים משלימים זה את זה. המערכת הפלסטינית תשתנה ללא ספק וכוחו של סינואר יתחלק בין הגורמים השונים.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

כלכלת מלחמה בעזה

חרף הטענות למשבר הומניטארי ברצועת עזה, ניתן לראות מסעדות פתוחות בעיקר בעיר עזה, חנויות לממכר שווארמה ופלאפל, כניסה של פירות וירקות, כולל גידולים חקלאיים מקומיים, שווקים פעילים, משטרה מקומית מתפקדת כולל "משטרת החץ" ומשטרת אל מג'ד שמטילות אימה על הרחוב הפלסטיני. גורמים אלה עוצרים, חוקרים, מכים ואף מוציאים להורג בפומבי או מעלימים מהשטח. לכאורה הם טוענים שזו פעילות נגד גנבים, אך בפועל מנגנוני ביטחון הפנים של חמאס חוששים מאוד ממשתפי פעולה. יש אתר ברשת שאליו מעלה חמאס תמונות של גנבים וחשודים בשיתוף פעולה. ברצועה ממשיכות לפעול עיריות מתפקדות, הפותחות צירים חסומים עם כלי ציוד מכני הנדסי כבד, ומשלמות משכורות עובדים. עיריית עזה היא הבולטת ביותר בתהליך השיקום. ברצועה מתבצע שיפוץ מבנים, ולא בנייה חדשה, כי אין תשומות בנייה, למעט מה שהיה במחסנים לפני 7 באוקטובר. כמו כן, פלסטינים יוצאים לדוג בטווח של מאות מטרים מהחוף, ומעת לעת מתגרים בכוחות חיל הים במה שנקרא טווח הח'סקה.

העברת הסיוע ההומניטרי לצפון רצועת עזה דרך מעבר 'ארז מערב'. 14 באוקטובר 2024. דובר צה"ל
העברת הסיוע ההומניטרי לצפון רצועת עזה דרך מעבר 'ארז מערב'. 14 באוקטובר 2024/דובר צה"ל

מה יכול להביא לשינוי בשטח?

לפי הערכות בצה"ל, עוצמת הפעילות הצבאית במסגרת התמרון במספר מוקדים, והמשך הלחץ על מוקדי הטרור המשתקמים ברצועת עזה לאורך זמן, יכולים לחולל שינוי נוסף. "תוכנית האלופים מאוד מטרידה את הציבור וחמאס", אומרים בצה"ל. הפעילות המוצלחת של אוגדה 162 בג'בליה מפעילה לחץ כבד על הנהגת חמאס, כי עד כה התפנו מהמקום למעלה מ-35,000 פלסטינים מתוך 70,000, וישנו חשש בעזה כי מדובר בשלב ראשון של "תוכנית האלופים" להשתלטות על צפון הרצועה, חרף הכחשות הדרג המדיני בישראל.

השלבים הבאים ברצועת עזה

בפיקוד הצפון חשים שיש סיכוי גבוה להסדרה בין חיזבאללה, לבנון וממשלת ישראל. לכן קיימת הערכה שאם יחול שינוי בתמרון הקרקעי, ייתכן מאוד שבכפוף להתקדמות, אגף המבצעים יעביר כוחות סדיר ומילואים מצפון לתמרון הקרקעי ברצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully