וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקואליציה נערכים לחידוש הקרבות המשפטיים. על הכוונת: לשכת עורכי הדין ונציב תלונות השופטים

עודכן לאחרונה: 22.10.2024 / 16:21

לאחר פגרה ממושכת, ועדת שרים לחקיקה תתכנס בשבוע הבא לדון בהצעה של ח"כ מילביצקי מהליכוד שמטרתה להחליש את לשכת עורכי הדין. במקביל, הצעת החוק לשינוי שיטת בחירת נציב התלונות על השופטים תקודם לאישור סופי, למרות התנגדות מערכת המשפט

מהומה בכנס לשכת עורכי הדין/ביני אשכנזי

עם שובה של הכנסת מפגרה, בקואליציה נערכים לחידוש החקיקה המשפטית, כשעל הכוונת - לשכת עורכי הדין ונציב תלונות הציבור על השופטים. ועדת שרים לחקיקה צפויה לדון בשבוע הבא מיד אחרי החגים בהצעת חוק של ח"כ חנוך מילבצקי (ליכוד) שקובעת שהסמכות לקביעת גובה דמי החבר בלשכת עורכי הדין תעבור לשר המשפטים - שנועדה לפגוע תקציבית ולהחליש את עצמאותה של הלשכה. במקביל, לוואלה נודע שוועדת החוקה צפויה לקדם בשבועות הקרובים לאישור סופי את ההצעה לשינוי שיטת בחירת נציב התלונות על השופטים - שכבר אושרה בקריאה ראשונה בכנס הקיץ, והכוונה כעת היא להמשיך לקדם אותה בשלוש קריאות בשבועות הראשונים למושב.

הצעת החוק נגד לשכת עורכי הדין היא הצעת חוק משלימה להצעת חוק קודמת של מילבצקי שאושרה ביולי 2023 בקריאה טרומית, שמטרתה לפרק את לשכת עורכי הדין ולהקים במקומה מועצה חדשה שתסדיר את מקצוע עריכת הדין ותהיה בשליטה של הממשלה. זאת, כחלק ממהלכי הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין שנועדו לפרק ולהחליש את לשכת עורכי הדין בכלל ובפרט בכוח שיש לה בוועדה לבחירת שופטים. בקואליציה ניסו תחילה להשתלט על הלשכה דרך בחירת יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה לראשות הלשכה שהפסיד בבחירות לעו"ד עמית בכר, מועמד המחנה הליברלי. מיד לאחר מכן, מילביצקי ולוין החלו לקדם חוק שנועד לפרק את הלשכה ולהפוך אותו לגוף וולונטרי שהעומד בראשו ממונה בידי הממשלה, שאושר בקריאה טרומית ביולי אשתקד אך לא קודם מאז.

חנוך מילביצקי, סגן יושב ראש הכנסת ה-25. צילום: אריק מרמור/פלאש 90, עיבוד תמונה
הצעת חוק של ח"כ חנוך מילבצקי/עיבוד תמונה, צילום: אריק מרמור/פלאש 90

הצעת החוק הנוכחית של מילביצקי מעבירה לידי שר המשפטים את השליטה בקביעת דמי החבר ללשכה - במטרה להוריד ולהפחית את תקציב הלשכה שנאמד בלפחות עשרות מיליוני שקלים בשנה. בנוסף, ההצעה קובעת שיש להפסיק את השימוש שעושה הלשכה בדמי החבר למימון פעילויות תרבות ופנאי, כי כל עוד הלשכה אינה וולונטרית, אין הצדקה לכפיית המימון על מה שלא נדרש לתפקודיה ופעילותה.

במקביל, ההצעה לשינוי שיטת בחירת נציב התלונות על השופטים תשוב לראש סדר היום של וועדת חוקה. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה בכנס הקיץ, ובקואליציה מעוניינים לקדמה כעת לאישור סופי בתוך זמן קצר, למרות המלחמה והניסיון להימנע מחקיקה משפטית בתקופתה. בכיר בקואליציה אמר כי נדרשות עדיין הסכמות עם הייעוץ המשפטי לכנסת אך ההצעה תקודם בשלוש קריאות בשבועות הראשונים למושב.

כיום, נבחר הנציב על ידי הוועדה לבחירת שופטים במסגרת הצעה משותפת של שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון. האחרונים לא מצליחים להגיע להסכמות ובחודשים האחרונים אין נציב מכהן. לפי ההצעה שתקדם הקואליציה, הנציב ימונה לפי בחירה חשאית של הכנסת, ברוב של 70 ח"כים - אם יש יותר ממועמד אחד, ואת המועמדים יוכלו להציע שר המשפטים או קבוצה של לפחות עשרה חברי כנסת. ההצעה אושרה לקידום בוועדת השרים לענייני חקיקה למרות עמדת היועצת המשפטית לממשלה והנהלת בתי המשפט שהתנגדו לה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יריב לוין. שלומי גבאי
הצעת חוק שתעביר את קביעת דמי חבר ללשכת עו"ד לידי שר המשפטים. יריב לוין/שלומי גבאי

בדיונים הקודמים על הצעת החוק, חברי הכנסת מהאופוזיציה מתחו ביקורת חריפה על קידום הצעת החוק. ח"כ אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי אמרה "איך אנחנו יכולים להסתכל על הציבור ולחזור לימים האלו", כשכוונתה לימים שבהם הקואליציה קידמה את הרפורמה המשפטית. "נציב תלונות הציבור על שופטים אמור להיות א-פוליטי. מוצע פה מנגנון פוליטי". ח"כ יוראי להב הרצנו אמר אז ליו"ר הוועדה ח"כ רוטמן: "לא ייתכן שאתה ממשיך לקיים דיון של הפיכה משטרית כשיש חטופים וחטופות בעזה".

חידוש החקיקה נגד לשכת עורכי הדין ולבחירת נציב התלונות על השופטים צפוי להחריף את העימות בין הממשלה ומערכת המשפט, ברקע סירובו המתמשך של שר המשפטים לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי למנות את השופט יצחק עמית לנשיא העליון. על אף הוראה של בגצ בנושא, לוין ממשיך לנסות לעכב את הליך בחירתו של עמית ולמשוך זמן בתרגילים.

שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת 24 ביולי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת 24 ביולי 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה:

"אחרי שניסו לפרק את הרשות השופטת והייעוץ המשפטי לממשלה הגיע תורה של לשכת עורכי הדין. במסדר הבושה שתערוך ההיסטוריה למי שהמשיכו להחריב את הדמוקרטיה הישראלית גם בעיצומה של מלחמה קשה מנשוא, תככב הצעת החוק הקנטרנית של חבר הכנסת חנוך מילביצקי. כל מטרתה לנסות ולהרתיע את לשכת עורכי הדין והעומד בראשה עו"ד עמית בכר, מלהמשיך ולהיות חומת המגן של עצמאות מערכת המשפט ולהיאבק עד למינויו של נשיא קבע לבית המשפט העליון, לטובת החברה הישראלית בכלל וציבור עורכי הדין בפרט. ניסונות האיומים והסחיטה של השר לוין לא יצלחו, ובקרוב ייבחר נשיא קבוע לבית המשפט העליון, והליך בחירת השופטים יישאר עצמאי ומקצועי, ומנותק ממוטת השליטה וההרס של לוין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully