וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מסרה לארה"ב מסמך עקרונות להסדר לסיום המלחמה עם חיזבאללה

21.10.2024 / 6:30

לשכת רה"מ העבירה את המסמך לבית הלבן לקראת ביקורו של שליח הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, בביירות היום. ישראל דורשת שצה"ל יורשה לבצע "אכיפה אקטיבית" בשטח לבנון כדי לוודא שחיזבאללה לא בונה מחדש תשתיות צבאיות סמוך לגבול

בווידאו: בניין בדאחייה קורס לאחר שהופצץ על ידי צה"ל, 21 באוקטובר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ישראל מסרה לארצות הברית בשבוע שעבר מסמך עקרונות לפתרון דיפלומטי שיסיים את המלחמה עם חיזבאללה, ויאפשר לאזרחים העקורים משני צידי הגבול לחזור לבתיהם, כך אמרו לוואלה ארבעה בכירים אמריקנים וישראלים.

למה זה חשוב:

  • לשכת ראש הממשלה העבירה את המסמך לבית הלבן לקראת ביקורו של שליח הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, בביירות היום (שני) שיתמקד בקידום פתרון דיפלומטי למשבר, כך אמרו בכירים ישראלים.
עמוס הוכשטיין, היועץ הבכיר של ביידן. 20 בנובמבר 2023. רויטרס
יבקר בביירות כדי לקדם פתרון דיפלומטי שיסיים את המלחמה עם חיזבאללה. עמוס הוכשטיין/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי השר לנושאים אסטרטגיים ואיש סודו של נתניהו, רון דרמר, שלח את המסמך להוכשטיין ביום חמישי האחרון.
  • בכירים ישראלים אמרו שהמסמך הוא תוצאה של התייעצויות שקיים דרמר עם משרד הביטחון וצה"ל לגבי העקרונות שישראל דורשת שיהיו חלק מכל פתרון דיפלומטי שיסיים את המלחמה עם חיזבאללה.
  • אחת הדרישות הישראליות היא שצה"ל יורשה לבצע "אכיפה אקטיבית" כדי לוודא שחיזבאללה לא מתחמש מחדש, ולא בונה מחדש את התשתית הצבאית שלו בדרום לבנון סמוך לגבול עם ישראל, כך אמר בכיר ישראלי שהוסיף כי ישראל דורשת חופש פעולה לחיל האוויר במרחב האווירי של לבנון.
  • שתי הדרישות הללו עומדות בניגוד להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701 הקובעת כי צבא לבנון וכוח האו"ם יוניפי"ל יאכפו זאת. "אנחנו מדברים במסמך על 1701 עם אכיפה מוגברת. המסר העיקרי שלנו הוא שאם צבא לבנון ויוניפי"ל יעשו יותר, צה"ל יעשה פחות ולהיפך", אמר הבכיר הישראלי.
  • הבית הלבן ושגרירות ישראל בוושינגטון סירבו להגיב.
השר רון דרמר. יונתן זינדל, פלאש 90
השר רון דרמר/פלאש 90, יונתן זינדל

במוקד החדשות:

  • שליחו של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, צפוי להגיע לביירות ולהיפגש עם ראש ממשלת המעבר, נג'יב מיקאטי, יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, ובכירים לבנונים נוספים ולדון בדרישות הישראליות.
  • ברי אמר ביום ראשון ל"אל-ערביה" כי ביקורו של הוכשטיין הוא "ההזדמנות האחרונה לפני הבחירות בארצות הברית להגיע לפתרון למלחמה בלבנון". הוא הדגיש שיש קונצנזוס בלבנון לגבי החלטת האו"ם 1701 והבהיר שהוא מסרב לתקן אותה בכל דרך - דבר שישראל דורשת.
הלחימה בגבול לבנון. אייל מרגולין/פלאש 90, עיבוד תמונה
הוכשטיין דוחף לפריסה רחבה בגבול ולשדרג את המנדט של יוניפי"ל. גבול לבנון/עיבוד תמונה, אייל מרגולין/פלאש 90

בין השורות:

  • הוכשטיין דוחף לפריסה רחבה של צבא לבנון באזור הגבול עם ישראל. זאת, כחלק מכל פתרון דיפלומטי שיסיים את המלחמה בלבנון, כך אומרים בכירים אמריקנים וישראלים.
  • בשנים האחרונות, החזיק צבא לבנון כוחות מצומצמים מאוד באזור הגבול עם ישראל, שנשלט ברובו על ידי חיזבאללה. הוכשטיין רוצה שצבא לבנון יפרוס לפחות 8,000 חיילים באזור הגבול, כך אמרו בכירים אמריקנים.
  • השליח האמריקני גם רוצה לשדרג את המנדט של יוניפי"ל כך שיוכל לסייע לצבא לבנון למנוע מכל גורם חמוש, שאינו תחת שליטת ממשלת לבנון, להתפרס ליד הגבול עם ישראל.
  • בכירים אמריקנים מודים שמאז המלחמה ב-2006 יוניפי"ל בקושי אכף את ההחלטה 1701, ולא מנע מחיזבאללה לבנות תשתית צבאית רחבת היקף בדרום לבנון תוך הפרה של ההחלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully