וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העידן שבין הקטסטרופות: סינוואר חוסל, אך התבוסה שהטיל על ישראל תיכתב בספרי ההיסטוריה

פרופ' אודי לבל

עודכן לאחרונה: 18.10.2024 / 13:37

דווקא עכשיו, כשהסוף המיוחל לנוול הגיע, נחוצה מעט צניעות. מותו אינו מוחק את הצורך בדין וחשבון לשאלה החשובה ביותר: איך במשך כל כך הרבה שנים התאפשר לאותו ארכי מחבל להחזיק את נתניהו, "מר לוחמה בטרור" בגרונו, ולעשות בו ככל שיחפוץ?

בווידאו: הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו על חיסולו של סינוואר/דוברות ראש הממשלה

ספרי לימוד שיסקרו את הישגי ארגוני הטרור בעידן המודרני ימקמו בעשירייה הפותחת שני פרקים על התבוסות שהנחיל יחיא סינוואר לבנימין נתניהו. ראוי לזכור זאת דווקא עתה, כשנחוצה מעט צניעות. גם אם הסוף ראוי והנוול מת, אין זה מוחק את הצורך בדין וחשבון: כיצד זה שנים כה רבות התאפשר לאותו סינוואר להחזיק אותנו, קרי - את ראש ממשלתנו בגרונו, ולעשות בו כטוב בעיניו.

לא היה כיחיא סינוואר אשר הטיל על בנימין נתניהו שתיים מן התבוסות הגדולות ביותר שמדינת לאום מערבית ספגה מארגון טרור. הראשונה היא עסקת שליט: נתניהו, מי שמיתג עצמו באותה עת כ- 'מר לוחמה בטרור' נענה בה לתנאים סחטניים שממשלה שקדמה לו, שמאלית ויונית ממנו, לא חלמה להיענות למופחתים מהם. עסקה בה שוחררה "מנהיגות 7 באוקטובר". עסקה בה הופקרו חיי אזרחי ישראל; השנייה - תבוסת התבוסות, היא כמובן זוועת השבת השחורה.

אז ספגה ממשלת נתניהו את הטבח האיום ביותר בחיי העם היהודי בעידן הלאומי. גם זאת בניגוד לדימוי נתניהו באותו זמן, מי ששב לשלטון כ-"מר ביטחון" לאחר שהפריח סיסמאות על "החמאס המורתע". מדובר בחרפה לאומית שהיו מנהיגים בעולם שהיו מבצעים חראקירי אחריה. לבטח מתפטרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחיא סינוואר. צילום: חיים גולדברג, Shutterstock, עיבוד תמונה
"מדובר בחרפה לאומית שהיו מנהיגים בעולם שהיו מבצעים חראקירי אחריה. לבטח מתפטרים". נתניהו וסינוואר/עיבוד תמונה, צילום: חיים גולדברג, Shutterstock

מה שלא ייכנס לספר אך ראוי יהיה להפציר בעורכיו לשקול ולהכליל היא התבוסה השלישית. נקרא לה "העידן שבין הקטסטרופות". הכוונה להרתעה המתמשכת שיצר סינוואר ל-"ישראל של נתניהו": לא חשוב כמה טילים, עפיפונים, הפגנות פורצות גדר או מנהרות חודרות יישוב נוצרו על ידי חמאס - נתניהו (בעיקר באמצעות הרמטכ"ל מגשים דברו, אביב כוכבי) הקפיד לתפוס את אותו ארגון, נמר של נייר כפי שאנו יודעים כיום, כמפלצת שאל לישראל לאתגר אותה ולהתעסק עימה.

כל מבצע בעזה היה מוגבל, לכל היותר "כיסוח דשא". לא חלילה חדירה יבשתית להשמדת את ההנהגה הצבאית של הארגון המתועב במטרו או לחיסול יכולותיו המבצעיות בעומק הרצועה. ההתמכרות הטכנולוגית ל-"כיפת ברזל" נתנה אור ירוק לכך שאין שום סיבה לחדור לרצועה (שכן ישראלים לא מתים) וכך שימרה בפועל את חיי סינוואר ועמיתיו.

ולא רק זאת - נתניהו האכיל את המפלצת, מימן אותה, נענה לדרישותיה ולא חלם להעביר לתושבי הדרום את המסר: 'חייכם יקרים וישראל לא תקבל מצב שמאות מטרים מכם שוכנים מי שמתכננים להשמידכם'. נהפוך הוא. המסר של נתניהו, בפועל, היה: נתמגן, נסתגל, נכיל. נדבר גברית ותנ"כית, אך נתנהג נשית ונוצרית. מבצעיו הצבאיים היו מבצעי תודעה כנגד הציבור הישראלי: אשליה של פעילות, אשליה של הרתעה.

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
האסיר יחיא סינוואר ששוחרר בעסקת שליט יחד עם ראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה בטקס קבלת פנים בעזה, אוקטובר 2011. AP
"מבצעיו הצבאיים היו מבצעי תודעה כנגד הציבור הישראלי: אשליה של פעילות, אשליה של הרתעה". שחרור סינוואר מהכלא הישראלי בעסקת שליט/AP

קרוב לעשרים שנה הרתיע סינוואר את נתניהו, מה שאילץ מדינת לאום מערבית, מודרנית, מתקדמת לרדת על ברכיה. אזרחי הדרום חיו הפגזות, מיגוניות וחדרי ביטחון. דור שני של הרטבות לילה ופינויים, קואליציות טראומה וסדנאות חוסן. ממשל שאמון על הספקת 'תחושת ביטחון' במקום 'ביטחון'. ראש ממשלה שנמנע מלהבהיר לחמאס שאין בכוונת ישראל בהנהגתו לבוא ולהילחם בהם למרות שידע מה האמצעים שבידיהם ומה כוונתם. אבוי למנהיג שזימן מסיבת עיתונאים וחגג את הצלחתה האקראית של פלוגת חיילים שהרגה את סינוואר, מנהיג שהילך עלין איימים שנים. אבוי לתעוזתו להשתמש במותג 'תקומה'.




הכותב הוא חוקר במרכז בס"א ובתוכנית לניהול ויישוב סכסוכים ומו"מ, אוניברסיטת בר אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully