וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפרלמנט האוסטרי מוצג שרפרף קטן וישן המספר סיפור גבורה יהודי: "קול שהושתק בשואה"

עודכן לאחרונה: 17.10.2024 / 15:07

בשנת 38' היהודים באוסטריה חוו אנטישמיות בכל גווניה. אחד מהאיסורים שניתנו באותה תקופה היא לשבת על ספסלי גינה. מלאני רבינוביץ', לא הייתה מוכנה להתכופף בפני הכיבוש הנאצי והעלתה רעיון יצירתי לעקוף את החוק. זהו סיפור גבורה מיני רבים על אישה אמיצה ושרפרף

ישראל מתייחדת עם זכר הנספים: טקס הנחת הזרים ביד ושם/לע"מ

במרץ 1938 סיפחה גרמניה הנאצית את אוסטריה, צעד שהתקבל בהתלהבות רבה על ידי האוכלוסיה המקומית. הקהילה היהודית בווינה היוותה כעשירית מקרב תושבי העיר וחלק מנציגיה היו דמויות מרכזיות בחיי התרבות הווינאית. למרות זאת האנטישמיות פרצה בעוצמה רבה והאוכלוסיה המקומית שיתפה פעולה עם הכובש הנאצי, בהתלהבות רבה. לרדיפות, לחרם ולהדרה היו ביטויים רבים, אחד מהם היה האיסור שהוטל על היהודים לשבת על ספסלי הגנים הציבוריים.

השרפרף של מלאני חוזר לוינה. יד ושם, אתר רשמי
"כל פריט מספר סיפור אישי של אובדן, הישרדות וחוסן". השרפרף של מלאני/אתר רשמי, יד ושם

מלאני רבינוביץ', יהודיה ווינאית, החליטה להתריס נכח אותו איסור והתעקשה להמשיך את שיגרת החיים שלה; היא נהגה לצאת מביתה עם בנה הקטן ועם שרפרף שנשאה עימה והמשיכה לשבת בגנים הציבוריים בעיר. 86 שנים אחרי שנאלצה רבינוביץ' לעזוב את אוסטריה, חוזר כעת השרפרף לווינה, שם יוצג סיפורה של המשפחה בתערוכה חדשה של יד שם בפרלמנט האוסטרי.

מספר חודשים אחרי סיפוח אוסטריה לגרמניה, עם החרפת המצב עבור יהודים, החליטו מלאני ובן זוגה, אהרון רבינוביץ', כי אין להם ברירה אלא לעזוב את המדינה שהיתה ביתם. לקראת סוף 1938 קיבלו בני הזוג אישורי הגירה לשוויץ בדרך מיוחדת: אישורי ההגירה נועדו במקור למשפחת רבינוביץ' אחרת, אך אותה משפחה כבר ברחה מווינה. מלאני ואהרון גילו זאת, ניצלו את ניירות ההגירה ונמלטו עם תינוקם לציריך ומשם המשיכו לארצות הברית. למעט אחות אחת, כל משפחתה של מלאני נרצחה בשואה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מלאני רבינוביץ בוינה. יד ושם, אתר רשמי
נהגה לצאת עם בנה הקטן ועם שרפרף שנשאה עימה והמשיכה לשבת בגנים ציבוריים. מלאני רבינוביץ' בוינה/אתר רשמי, יד ושם

השרפרף של מלאני מצטרף כעת לאלבומי תמונות, תיק תפילין, מסרטה, ספר תורה קטנטן ופריטים נוספים שלקחו עימם היהודים שנאלצו לעזוב את וינה בסוף שנות ה-30, וכעת שבו לעיר ומוצגים בתערוכה חדשה בפרלמנט האוסטרי. את התערוכה הציב ושם ושמה- "נקרעו מהחיים- גורלם של יהודי אוסטריה אחרי האנשלוס ב-1938".

התערוכה נפתחה ביום שלישי במעמד נשיא הפרלמנט האוסטרי, וולפגנג סובוטקה, ויו"ר יד ושם, דני דיין. בתערוכה מוצגים באמצעות פריטים שונים מאוספי יד ושם, סיפוריהם של 14 יהודים שנאלצו להימלט מהמדינה, ביניהם סיפורה של רבינוביץ',. פתיחת התערוכה התקיימה במסגרת ביקור של דיין בווינה, במהלכו נפגש עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ון דר בלן ועם קנצלר אוסטריה קארל נהאמר.

במהלך הפגישה עם הקנצלר חתמו השניים על הסכם להארכת שיתוף הפעולה בין אוסטריה ליד ושם, במסגרתו אוסטריה תתמוך בפעילויות שונות של יד ושם לחקר השואה ולהנצחתה.

פרלמנט אוסטריה. AP
תערוכה זו בפרלמנט האוסטרי, הינה חלק מהתמודדותה של המדינה במאבק באנטישמיות. הפרלמנט האוסטרי/AP

"הפריטים המוצגים בתערוכה זו אינם רק שרידים של עבר טרגי; הם קול למיליונים שהושתקו על ידי השואה" אמר דיין. לדבריו "כל פריט מספר סיפור אישי של אובדן, הישרדות וחוסן, ועל ידי הצגתם באוסטריה היום, אנו מזכירים לעולם את חשיבות זיכרון השואה וחשיבות המלחמה באנטישמיות. פתיחת תערוכה זו בפרלמנט האוסטרי, הינה חלק מהתמודדותה של המדינה עם עברה ומשקפת רבות גם את נחישותה במאבק באנטישמיות כיום. אנו תקווה כי גורמים שליליים שמאיימים לחבל בסוגיות אלו ולכרסם בחברה האוסטרית, יזכו להתנגדות עזה מצד מנהיגות אמיצה ואחראית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully