וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האמריקני בלינקן שוקל להציג תוך שבועות תכנית ל"יום שאחרי" בעזה

בכירים אמריקנים אומרים כי התכנית תהיה מבוססת על הצעות שגובשו ע"י ישראל ואיחוד האמירויות. בלינקן סבור שבשעה שעסקת החטופים והפסקת האש בעזה תקועה, התוכנית ליום שאחרי היא "Plan B" אפשרי שיכול להתחיל לסמן נתיב ליציאה מהמלחמה

נתניהו: הדיבורים על "היום שאחרי" בעזה כשחמאס נשאר על כנו יישארו רק דיבורים 15 במאי 2024/עומר מירון / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שוקל להציג לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית בעוד כמה שבועות תוכנית ל"יום שאחרי" המלחמה בעזה שמבוססת על הצעות שגובשו על ידי ישראל ואיחוד האמירויות, כך אמרו בכירים אמריקנים.

למה זה חשוב:

  • כמה בכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני חוששים שהתוכנית תדחק לשוליים את נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס וממשלתו, לפחות בטווח המיידי, כפי שישראל ואיחוד האמירויות היו רוצות.
  • כאשר עסקת חטופים והפסקת אש בעזה שיכולה לסיים את המלחמה אינה נראית כתרחיש סביר בעתיד הנראה לעין, הצגת תוכנית "יום שאחרי" עבור רצועת עזה יכולה להיות המורשת החיובית היחידה של ממשל ביידן סביב המשבר במזרח התיכון.
  • אתר וואלה שוחח על הסוגיה עם תריסר בכירים אמריקנים, ישראלים, פלסטינים ואמירתים שמעורים בנושא.
  • כמה בכירים במשרד החוץ האמריקני, כולל בלינקן עצמו, סבורים שעסקת החטופים והפסקת האש בעזה ככל הנראה לא תצא לפועל לפני תום כהונת ממשל ביידן, ולכן התוכנית הישראלית-אמירתית ליום שאחרי היא "Plan B" אפשרי שיכול להתחיל לסמן נתיב ליציאה מהמלחמה.
  • אבל בכירים אחרים במשרד החוץ האמריקני טוענים כי מדובר בתפיסה שגויה שמשרתת רק את האינטרסים של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושצפויה להידחות על ידי הפלסטינים ולהיכשל.
שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בקטאר, 12 ביוני 2024. רויטרס
סבור ששעסקת החטופים והפסקת האש בעזה לא תצא לפועל לפני תום כהונת ממשל ביידן. בלינקן/רויטרס

עדכון מהיר:

  • ממשל ביידן, ישראל ואיחוד האמירויות דנות במשך חודשים ברעיונות שונים לתוכניות "יום שאחרי" אפשריות בעזה, כך אמרו בכירים אמריקנים, ישראלים ואמירתים.
  • ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר היה מעורב גם הוא בדיונים והעלה כמה מהרעיונות המקוריים לתוכנית, אמרו בכירים אמירתים.
  • ביולי האחרון, היועץ הבכיר של הנשיא ביידן למזרח התיכון ברט מקגרק ויועצו הבכיר של שר החוץ בלינקן טום סאליבן נפגשו באבו דאבי עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, איש סודו הקרוב של נתניהו, ועם שר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד (ABZ) כדי לדון בנושא.
  • יום לפני אותה פגישה הציגה איחוד האמירויות את הצעתה במאמר של השליחה המיוחדת של שר החוץ האמירתי, לאנה נוסייבה.
  • התוכנית קראה לפרוס כוח משימה בינלאומי זמני בעזה שיספק סיוע הומניטרי, יכונן חוק וסדר ויניח את התשתית למשילות. איחוד האמירויות אף הציעה לשלוח חיילים לעזה כחלק מכוח בינלאומי כזה.
  • עם זאת, האמירתים התנו את המהלך בקבלת הזמנה רשמית מהרשות הפלסטינית לאחר שהיא תעבור "רפורמות משמעותיות וכשבראשה יעמוד ראש ממשלה חדש, עצמאי ועם מנדט לקבל החלטות".
  • בפועל, באיחוד האמירויות רצו לדחוק לשוליים את הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, שאותו הם רואים כפוליטיקאי מושחת ולא מתפקד, ולקחת ממנו כל סמכות ביצועית.
  • האמירתים גם רצו להחליף את ראש הממשלה הפלסטיני הנוכחי, מוחמד מוסטפא, שאותו הם רואים כנאמן של עבאס.
  • עיקרון נוסף בתוכנית של איחוד האמירויות היה שהיא תתבסס על החזון של פתרון שתי מדינות עבור ישראלים ופלסטינים.
  • בכירים ישראלים אומרים שראש הממשלה בנימין נתניהו אוהב חלקים רבים בתוכנית של איחוד האמירויות, אך מתנגד להיבטים הנפיצים יותר מבחינה פוליטית, במיוחד אלה שקשורים למעורבות הרשות הפלסטינית בעזה ולחזון של פתרון שתי המדינות.
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רויטרס
באיחוד האמירויות טוענים כי הוא "פוליטיקאי מושחת ולא מתפקד". מחמוד עבאס/רויטרס

תמונת המצב:

  • בשבועות האחרונים קיבלו הדיונים על התוכנית הישראלית-אמירתית דחיפה מחודשת, אמרו המקורות.
  • בסוף ספטמבר נפגשו דרמר ושר החוץ האמירתי בנפרד עם בלינקן, האחראי על הנושא בתוך ממשל ביידן, בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.
  • בכירים אמריקנים, ישראלים ואמירתים אמרו שגם שר החוץ האמירתי וגם דרמר ביקשו מבלינקן לעזור להם לגשר על הפערים שנותרו בין ישראל לאיחוד האמירויות בנוגע לתוכנית "היום שאחרי" ואז להביע בה תמיכה - או אפילו להפוך אותה לתוכנית אמריקנית שתוצג לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית בחודש נובמבר.
  • שגרירויות ישראל ואיחוד האמירויות בוושינגטון סירבו להגיב.
השר רון דרמר. יונתן זינדל, פלאש 90
ביקש מבלינקן לעזור לגשר על הפערים שנותרו בין ישראל לאיחוד האמירויות. השר דרמר/פלאש 90, יונתן זינדל

נקודות חיכוך:

  • פער אחד שנותר בין ישראל לאיחוד האמירויות מתמקד ברעיון חדש של האמירתים, לפיו התוכנית תכלול גם פתיחה מחדש של הקונסוליה של ארצות הברית בירושלים - גם כמחווה לפלסטינים וגם כדרך להראות שארצות הברית מושקעת בתוכנית ומובילה את התהליך.
  • ממשלת ישראל מתנגדת בתוקף לרעיון הזה, אומרים בכירים אמריקנים. ישראל גם עדיין מתנגדת לכל אזכור של פתרון שתי המדינות.
  • אבל הפער העיקרי בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא לגבי תפקידה המדויק של הרשות הפלסטינית.
  • איחוד האמירויות רוצה שראש הממשלה של הרשות הפלסטינית ימנה אישיות פלסטינית שזוכה להערכה בעולם כדי שתוביל את תקופת המעבר בעזה, אמרו בכירים אמירתים.
  • ישראל מצידה, תהיה מוכנה לשקול תפקיד אפשרי עבור הרשות הפלסטינית בעזה רק בטווח הארוך, כך אמרו בכירים אמריקנים וישראלים.
  • שני בכירים במשרד החוץ האמריקני אמרו שאם בלינקן יציג תוכנית "יום שאחרי" לעזה, היא תשלב את הרעיונות של ישראל והאמירויות כמו גם את הרעיונות של ארצות הברית במטרה להשיג הסכמה רחבה יותר באזור סביב התוכנית.
  • "לא נתמוך בתוכנית יום שאחרי ללא תפקיד עבור הרשות הפלסטינית בעזה. איך התפקיד הזה יכול להיראות - זה עדיין נושא לדיון", אמר בכיר במשרד החוץ האמריקני.
מוחמד מוסטפא. ויקיפדיה,Khaled6680, אתר רשמי
נאמן של עבאס. ראש הממשלה הפלסטיני הנוכחי מוחמד מוסטפא/אתר רשמי, ויקיפדיה,Khaled6680

מאחורי הקלעים:

בכירים אמריקנים אומרים כי התוכנית ל"יום שאחרי" בעזה הפכה לנושא שנוי במחלוקת בתוך משרד החוץ בוושינגטון, וכעת היא מקור לקרבות פנימיים ווויכוחים עזים בין יועציו של בלינקן, ובמקרים מסוימים, בין שר החוץ עצמו לבין הדיפלומטים הבכירים ביותר במשרד החוץ האמריקני.

בכירים אמריקנים אמרו כי אחד התומכים העיקריים בתוכנית הישראלית-אמירתית הוא ג'יימס רובין, שהיה דובר משרד החוץ האמריקני בתקופת הנשיא קלינטון וכיום משמש כיועצו של בלינקן. בחודשים האחרונים עבד רובין על סוגיית "היום שאחרי" בעזה מטעמו של בלינקן ואף נסע עמו לישראל באוגוסט האחרון, אמרו בכירים אמריקנים.

"הבית הלבן לא אוהב אותו ואנשים רבים במשרד החוץ האמריקני שעוסקים בנושא הזה לא לוקחים אותו ברצינות, אבל הוא קול משמעותי בסוגיה הזו והוא מקורב לבלינקן", אמר בכיר אמריקני.
רובין סירב להגיב וכך גם דובר משרד החוץ האמריקני מתיו מילר.

שכונה מופצצת בחאן יונס, 24 באוגוסט 2024. רויטרס
כוח משימה בינלאומי זמני בעזה יהיה אחראי עיל סיפוק סיוע הומניטרי באזור. רצועת עזה/רויטרס

מה הם אומרים:

בכיר ברשות הפלסטינית אמר שהנשיא הפלסטיני עבאס ויועציו הבכירים חשדנים מאוד כלפי התוכנית הישראלית-אמירתית והדגיש שהוא לא מאמין שהיא תוכל לקבל תמיכה באזור.

"לשחק עם המשילות בעזה זה מסוכן מאוד. כל טעות עלולה להרוג את הפרויקט הלאומי הפלסטיני", הוא אמר, והוסיף כי כל אישיות פלסטינית שתקבל אחריות על ניהול עזה ללא תלות ברשות הפלסטינית או שלא כחלק מקונצנזוס לאומי, לא תזכה לכל לגיטימציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully