וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב באולטימטום לישראל: שפרו את המצב ההומניטרי בעזה או שיהיו השלכות על אספקת הנשק

עודכן לאחרונה: 15.10.2024 / 17:37

שר החוץ בלינקן ושר ההגנה אוסטין שלחו מכתב לשר דרמר ובו דרישה לישראל לבצע תוך 30 יום, צעדים לשיפור המצב ההומניטרי ברצועה. לפי החוק בארה"ב, מדינות שמקבלות סיוע צבאי ונמצאות בסכסוך, חייבות לאפשר ללא הפרעה העברת סיוע הומניטרי אמריקני, ולא - הסיוע יוקפא לאלתר

הצהרתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בירושלים/רויטרס

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן ושר ההגנה האמריקני לוייד אוסטין, שיגרו אתמול (שני) מכתב לשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ולשר הביטחון יואב גלנט, ובו הם דורשים, כי ישראל תבצע תוך 30 יום, צעדים לשיפור המצב ההומניטרי ברצועת עזה כדי להימנע מהשלכות שליליות על אספקת הנשק האמריקני לישראל, כך לפי עותק של המכתב שהגיעי לידי וואלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן.19 באוגוסט 2024. : David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem, אתר רשמי
ראש הממשלה נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן/אתר רשמי, : David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem

למה זה חשוב:

לפי החוק בארה"ב ולפי מזכר הביטחון הלאומי עליו חתם הנשיא ביידן בחודש פברואר - מדינות שמקבלות סיוע צבאי מארה"ב ונמצאות בסכסוך צבאי חייבות לאפשר ללא הפרעה העברת סיוע הומניטרי אמריקני או כזה שנתמך ע"י ארה"ב. במידה ומדינה כזו אינה מאפשרת זאת, הסיוע הצבאי האמריקני אליה יוקפא לאלתר.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
מסיבת העיתונאים של שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. לשכת העיתונות הממשלתית
שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין/לשכת העיתונות הממשלתית

במוקד החדשות:

  • ממשל ביידן מודאג מאוד מההידרדרות במצב ההומניטארי ברצועת עזה, במיוחד לאור הפעילות המחודשת של צה"ל בצפון הרצועה שהובילה להפסקת העברת משאיות סיוע לצפון הרצועה למשך שבועיים. העברת משאיות הסיוע חודשה רק אתמול.
  • המכתב של בלינקן ואוסטין נשלח לקראת החורף בו המשבר ההומניטארי צפוי להחריף עוד יותר. האמריקנים דורשים מישראל להביא להיפוך מיידי במגמה השלילית של המצב ברצועה.
  • על המכתב דווח לראשונה בחדשות 12.
רון דרמר, בנימין נתניהו. יונתן זינדל,  MARC ISRAEL SELLEM/POOL, פלאש 90
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש הממשלה בנימין נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל, MARC ISRAEL SELLEM/POOL

מה הם אומרים:

  • במכתב טוענים בלינקן ואוסטין, כי פקודות פינוי שצה"ל הוציא לאוכלוסיה בעזה לאחרונה, הובילו למצב שבו ברצועת חוף קטנה במואסי מרוכזים כ-1.7 מליון פלסטינים בצפיפות קיצונית שחושפת אותה למחלות קשות.
  • הם הוסיפו כי, ארגוני הסיוע הבינלאומיים טוענים, כי אינם יכולים לתת מענה לצרכים של התושבים הפלסטינים הנזקקים וכי משאיות של סיוע הומניטרי שנקנה בכסף אמריקני מעוכבות במעברי הגבול לעזה.
  • הבכירים האמריקנים טענו במכתב כי החמרות במדיניות של ממשלת ישראל, מניעת מעבר סיוע הומניטרי בין דרום הרצועה לצפונה וביזה של הסיוע הביאו להחמרה מואצת בתנאים בעזה.
  • "כמות הסיוע שנכנס לעזה בספטמבר הוא הנמוך ביותר בשנה האחרונה. כדי לשנות את המגמה ההומניטארית השלילית ובהתאם להבטחותיה לנו, על ישראל החל מעכשיו ובתוך 30 יום לנקוט בצעדים קונקרטיים. כישלון להוכיח מחויבות מתמשכת ליישום צעדים אלה עלול להביא להשלכות בנוגע למדיניות ארה"ב בהתאם לחוק האמריקני ולמזכר הביטחון הלאומי (בנוגע לאספקת נשק לישראל)", הודגש במכתב.
ראש הממשלה , בנימין נתניהו , בשיחה עם נשיא ארצות-הברית, ג'ו ביידן, לשכת ראש הממשלה בירושלים.. דוברות ראש הממשלה, אתר רשמי
ראש הממשלה נתניהו בשיחה עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן/אתר רשמי, דוברות ראש הממשלה

מה הלאה:

  • בלינקן ואוסטין פירטו במכתב שורה של דרישות ובראשן העברה קבועה של 350 משאיות סיוע מדי יום לרצועת עזה דרך כל ארבעת מעברי הגבול הנוכחיים וכן פתיחה של מעבר גבול חמישי.
  • במכתב הודגש כי על ישראל לבצע הפוגות הומניטאריות ברחבי עזה כדי לאפשר חלוקת סיוע לפחות למשך ארבעת החודשים הקרובים. עוד דרשו האמריקנים, כי ישראל תאפשר לפלסטינים שמצטופפים באזור ההומניטרי במואסי לנוע מזרחה ולהתרחק מאזור החוף לפני החורף.
  • בלינקן ואוסטין דרשו גם שישראל תפסיק את הפעולה לבידוד צפון רצועת עזה ותודיע רשמית כי אין לה כוונה לפנות את תושבי צפון רצועת עזה לדרום הרצועה.
חיילי צה"ל מחוץ למטה אונר"א בעזה.. Dylan Martinez, רויטרס
חיילי צה''ל מחוץ למטה של אונר''א בעזה/רויטרס, Dylan Martinez

התמונה הגדולה:

  • במכתב הביעו בלינקן ואוסטין דאגה מהצעת החוק שמונחת בכנסת על ניתוק הקשרים בין ממשלת ישראל לבין אונר"א ועל שינוי המדיניות כלפי הארגון בירושלים.
  • "על אף שאנחנו שותפים לדאגה שלכם לגבי ההאשמות בעניין השתתפות אנשי אונר"א במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, העברת חוק כזה תהיה הרסנית עבור המאמץ ההומניטרי ברצועת עזה בתקופה קריטית ותמנע שירותי חינוך ורווחה לעשרות אלפי פלסטינים בירושלים, ועלולה להוות הפרה של חוקים אמריקנים ולהביא להשלכות", הם הדגישו.
  • בלינקן ואוסטין דרשו כי ראש הממשלה נתניהו יפעיל את סמכויותיו ואת השפעתו על חברי כנסת כדי שהחוק הזה לא יעבור. שר החוץ האמריקני ושר ההגנה האמריקני אף דרשו במכתב שישראל תאפשר בהקדם לצלב האדום לבקר עצירים פלסטינים במתקני כליאה בישראל וזאת לאור דיווחים על התעללות בעצירים.
  • בלינקן ואוסטין כתבו עוד, כי ארה"ב רוצה להקים מנגנון חדש שבו תדון עם ישראל במקרים של פגיעה באזרחים פלסטינים במהלך לחימה. "המגעים שלנו בנושא לא הניבו עד כה את התוצאות הנדרשות. אנחנו מבקשים לקיים מפגש וירטואלי בנושא עד סוף אוקטובר", הם ציינו במכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully