וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי השעה האבודה לפני הפיצוץ והשיחה מהמשטרה שזכתה להתעלמות: תחקיר פגיעת הכטב"ם

עודכן לאחרונה: 14.10.2024 / 17:29

בחיל האוויר לקחו אחריות על האירוע הקשה - והעלו את יחידה 127 בחיזבאללה, שאמונה על הפעלת הכטב"מים המתאבדים, לראש רשימת החיסול. מהתחקיר הצה"לי עולה כי הסיבה לפגיעת הכטב"מ היא אובדן גילוי המטרה למשך כחצי שעה

זירת נפילת כטב"ם סמוך לבנימינה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אחרי הפגיעת הכטב"מ אמש (ראשון) בבסיס גולני שסמוך לבנימינה - שגבתה את חייהם של ארבעה לוחמי צה"ל ופצעה עשרות נוספים, מפקד חיל האוויר, ביקר היום בבא"ח גולני. בחיל האוויר לקחו אחריות על האירוע הקשה - ולאחר התוצאות הקשות, החליט מפקד החיל אלוף תומר בר, לחסל את כל אנשי יחידה 127 של חיזבאללה - שמתפעלת את מערך הכטב"מים המתאבדים של הארגון. יחידה 127 תעלה בראש סדר העדיפויות של החיל בדגש על איסוף מודיעין ותקיפתם.

מהתחקיר הצה"לי עולה כי הסיבה לפגיעת הכטב"מ, מסוג הציאד 107, במרכז חדר האוכל היא אובדן גילוי המטרה כ-30 מייל צפון מזרחית לעכו. תחילה בחיל אחזור בכטב"מ שחדר באופן יציב, אולם בשלב מסוים הוא אבד וכחצי שעה לאחר מכן פגע, ללא התרעה, בבא"ח גולני.

פצוע מנפילת כטב"ם, בי"ח בילינסון, 13 באוקטובר 2024. הודיה רן
פצוע מנפילת כטב"ם, בי"ח בילינסון, 13 באוקטובר 2024/הודיה רן
זירת פגיעת כטב"ם ליד בנימינה, 13 באוקטובר 2024. יואב איתיאל
זירת פגיעת כטב"ם ליד בנימינה, 13 באוקטובר 2024/יואב איתיאל

בדיעבד, בחיל האוויר סברו שהם מבינים את ציר הטיסה של כלי הטיס העוין, כי אלו בד"כ טסים בגובה נמוך ומתרסקים - אולם כאמור איבדו אותו למשך כחצי שעה. מהתחקיר עולה כי הכטב"מ אבד למעט במקטע אחד - בטווח זמן של כדקה - שבה עלה במכ"מ וניתן היה לסווג אותו ככטב"מ.

כמו כן, בחיל האוויר אישרו כי הגיע דיווח מהמשטרה ליב"א, לפיו היה כלי טיס חשוד באזור יקנעם ובעקבותיו עלה מסוק באזור זה. בצה"ל ניסו להפיל פעמיים את הכטב"מ - שהגיע עוד שני כלי טיס עוינים שהופלו ע"י ספינה של חיל הים ומערכת כיפת ברזל. לכטב"מ יש מערכות ג'י-פי-אס ועל כן, בחיל האוויר מעריכים שהיעד היה חדר האוכל בבא"ח גולני. כמו כן, חיזבאללה שיגר במקביל לכטב"מים גם טילי קרקע-קרקע וגם רקטות.

אלון אמיתי, יואב אגמון , יוסף הייב , עומרי תמרי
ההרוגים באירוע חדירת הכטב"ם לבא"ח גולני. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
אלון אמיתי, יואב אגמון , יוסף הייב , עומרי תמרי ההרוגים באירוע חדירת הכטב"ם לבא"ח גולני/עיבוד תמונה, דובר צה"ל
העברת פצוע מפגיעת כטב"ם, 13 באוקטובר 2024. שלומי גבאי
העברת פצוע מפגיעת כטב"ם, 13 באוקטובר 2024/שלומי גבאי

גודל ראש הנפץ הקרבי של הכטב"מ היה בין 3-4 ק"ג. מפקד חיל האוויר בחן את התחקיר הראשוני וקבע כי התרחיש היה מאתגר מאוד. כמו כן, המפקד הנחה להרחיב את השוליים מבחינת ההתראה ליישובים ומחנות צה"ל שבעדיפות - הנחייה זו תבוא לידי ביטוי ביותר התראות שווא באזורים אלו.

כדי להתמודד עם איום הכטב"מים, חיל האוויר הכניס אמצעים וטכניקות חדשות. החות'ים השתמשו למשל בנתיב אזרחי כדי לחדור לשמי המדינה. ועל כן, יותר מ-40% מהפטרולים באוויר הם סיורים של טייסי חיל האוויר מחוץ לשמי הארץ שמייצרים עומק בים ובהגנה מחוץ לשטחי המדינה.

בחיל האוויר טוענים שעד כה שוגרו כ-1,200 כטב"מים לשטח ישראל - מתוכם פגעו כ-221. בחיל טוענים כי הם עומדים היום על יותר מ-80% הצלחה ביירוט כטב"מים ומתקיים תהליך למידה משמעותי. כמו כן טוענים שם כי הם פתוחים להצעות טכנולוגיות שיסייעו להתמודד עם האיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully