וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לצורך הדיון אני עציץ": הפרוטוקול חשף את העימות החריף בין השופטים ללוין

עודכן לאחרונה: 14.10.2024 / 14:33

חלקים מפרוטוקול הוועדה לבחירת שופטים, שמובאים פה לראשונה באופן רשמי, חושפים את הדיונים הקשים שנערכו בתחילת השנה. השר לוין הטיח בשופט עמית: "הממשלה כפי שנבחרו על ידי העם לא תשנה שום דבר. כי בסוף אתם קובעים הכול"

תגובת שר המשפטים יריב לוין בנוגע להחלטת בג"ץ. 8 בספטמבר 2024/לפי סעיף 27א

שר המשפטים יריב לוין אמור לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בעוד מספר שבועות על מנת להעלות להצבעה את שמות המועמדים לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, כך לפי פסק דין של בג"ץ.

אמש פרסמנו בוואלה לראשונה כי בג"ץ ידון בשאר המינויים החסרים בבתי המשפט השונים כולל בית המשפט העליון. עתה אנו מביאים בפניכם לראשונה חלקים מפרוטוקול הדיון בוועדה לבחירת שופטים שנערך בתחילת השנה שעסק במינוי נשיא לעליון. הדיון היה סוער וחילוקי הדעות בין חברי הועדה: השר לוין, השרה סטרוק, ח"כ קארין אלהרר לבין השופטים בלט בו.

יריית הפתיחה לחילופי המהלומות המילוליות הגיעו כאשר השרה סטרוק אמרה: "אני רוצה להגיד את המילה חבריי השופטים, ולבי יוצא לכבוד השופט עמית כי לא נעים לשבת בחדר שמדברים עליך".

שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת 24 ביולי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת 24 ביולי 2024/פלאש 90, יונתן זינדל
השופט יצחק עמית, עתירה בנושא הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית בעניין הרוגלות, ביהמ"ש העליון, 23 בספטמבר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
השופט יצחק עמית, עתירה בנושא הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית בעניין הרוגלות, ביהמ"ש העליון, 23 בספטמבר 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

על כך השיב השופט יצחק עמית: "לצורך הדיון הזה אני עכשיו כמו עציץ". השר לוין לא נשאר חייב ואמר: "לא, אל תתבלבל, אני העציץ כאן".

בשלב הזה השרה סטרוק המשיכה והטיחה בשופטים: "לדעתי אתם לא מתחילים להבין את עומק השסע והקוטביות ועד כמה העולמות הערכיים שלכם, שאני מאמינה שאתם מאמינים בהם וחדורים בהם ואתם לא יכולים לראות את העולם אחרת כי אלה הערכים שלכם ואתם לא מרגישים כמה הם פוצעים את האנשים שהעולם שלהם הפוך, פציעות קשות".

ח"כ אלהרר הקשתה על הסטרוק ושאלה: "מי ידע מי זה השופט עמית עד שעשיתם לו דמוניזציה בציבור?
השרה סטרוק השיבה: כל שבוע הציבור סופג פסק דין שמטלטל את עולמו הערכי. אתם לא שמים לב כמה אתם פוצעים".

השרה אורית סטרוק בפתח ישיבת הממשלה, 27 בספטמבר 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
השרה אורית סטרוק בפתח ישיבת הממשלה, 27 בספטמבר 2023/פלאש 90, חיים גולדברג
ח"כ קארין אלהרר. יואב דודקביץ', אתר רשמי
ח"כ קארין אלהרר/אתר רשמי, יואב דודקביץ'

ח"כ יצחק קרויזר אמר: "אף אחד לא חולק שצריך למנות נשיא של בית משפט עליון, אבל בתקופה שבה אי אפשר יותר להגיד משהו כזה או אחר לא יקרה כי אנחנו בתקופה שאולי הדברים הכי לא צפויים קורים, ולכן אני שואל איפה זה פוגע במערכת?".

בשלב הזה מ"מ הנשיא השופט פוגלמן התערב: "הגענו לפשרה שנקבע את הישיבה הזאת ולא ישיבה עם פרסומים והצבעות. זו תחנת דרך נוספת כשהתחנה הבאה היא לעשות עוד ישיבה".

בסיום השר לוין הטיח בשופטים מילים קשות: "אני רוצה לברך את השופט עמית - אתה תהיה נשיא בית המשפט העליון, אין בסוף שאלה, כי בסוף העמדה שלי כשר המשפטים ושל הרוב מתוך ארבעת המייצגים את הכנסת והממשלה כפי שנבחרו על ידי העם לא תשנה שום דבר. כי בסוף אתם קובעים הכול. אני אומר את האמת לפרוטוקול כי נואשתי שהדבר הזה ידבר על לבו של מישהו - אין משמעות לא לכנסת ולא לממשלה, אולי רק לצורך הטלת אחריות של ועדות חקירה, כי בסוף הכנסת לא יכולה לחוקק חוק אם בית משפט לא אישר אותו, ואפילו לא מינוי יו"ר הכנסת אלא אם בית המשפט מאשר אותו, ואם יסתכל הציבור על השופטים ויאמר שאנחנו אולי חושבים אחרת ממה שחושבת קבוצה מסוימת שמכהנת בבית המשפט העליון אז לכם גם יש וטו על מי שיבוא בשערי בית המשפט".

לוין הוסיף: "אז אין סיכוי לשנות, ועכשיו גם אפשר לפסול כל חוק יסוד. אז אם נותר לשר המשפטים בדל סמכות לנסות לייצר הסכמה ולהביא למצב שבו אי אפשר לדרוס באופן מוחלט את הדעה של מייצגי העם, אז גם דבר זה עומד להילקח. אני שמעתי ומבין מצוין. זה המצב העובדתי, ולכן אל דאגה - בסוף אתם תשיגו את כל מה שאתם רוצים. אתם החלטתם לקחת לעצמכם את כל הסמכויות והכל בידיכם. בהינתן המצב הזה אני יכול להגיד שני דברים: בשעת מלחמה היה רצוי לנסות להגיע להסכמות. לא לנסות לנצל את הכוח הזה כדי לדרוס ציבורים שלמים. עם פרץ אדיר של פסקי דין, כולל כאלה שחיכו שנים ולא ניתנו, ומאמץ מרוכז כדי להביא למחיקת הסמכות המועטה שעוד נותרה בידי ובידי הוועדה, והדיון הזה הוא בהחלט חלק מהתהליך הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully