וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ פגסוס: השופטים הקשו על המדינה אך נוטים לדחות את העתירה

עודכן לאחרונה: 14.10.2024 / 11:15

בית המשפט העליון דן בחוקיות השימוש בפגסוס, בעקבות העתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח נגד השימוש שעושה משטרת ישראל ברוגלה. העותרים לא מבקשים למנוע מהמשטרה להשתמש בתוכנה אלא רוצים להסדיר את השימוש. "זה לא עניין טכני, זה עניין שיורד לשורש המשטר הדמוקרטי"

בג"ץ דן בעתירה נגד ההחלטה של השר לוין בפרשת הרוגלות/הרשות השופטת

בבית המשפט העליון החל היום (שני) הדיון שהגישה האגודה לזכויות האזרח נגד השימוש שעושה משטרת ישראל בתוכנת הרוגלות. הרכב השופטים שדן בעתירה הוא: יחיאל כשר, נעם סולברג ועופר גרוסקופף.

עורך הדין גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח בתחילת הדיון: "כאשר המשטרה מבקשת להכניס לשימוש טכנולוגיה חדשה שכרוכה בפגיעה מאד קשה בזכויות אדם היא תעשה את זה אחרי שהיא קיבלה הסמכה מפורשת בחוק. זה לא עניין טכני, זה עניין שיורד לשורש המשטר הדמוקרטי".

השופט סולברג קטע את גן מור ואמר: "אנחנו נמצאים בתחום שהולך ומתפתח כל הזמן יש התפתחות והמשפט כיודע מתהלך בעצלתיים אחרי המציאות, במצב הדברים הזה אנחנו בודקים את לשון החוק גם אם החוק נחקק לפני הטכנולוגיה החדשה. בלשון זה נתפס בתכלית זה נכנס אנחנו מצרים על התקלות שהיו בעניין הזה וצריך לעמוד על המשמר שלא יקראו תקלות, אבל למה זה לא נכנס בלשון החוק כפי שהיא היום?"

יצחק עמית ,נעם סולברג, טקס פרישת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ביה""מ העליון, 1 באוקטובר 2024. אורן בן חקון, אתר רשמי
שופטי בית המשפט העליון בדיון/אתר רשמי, אורן בן חקון

עורך הדין גן מור השיב: "אומרת הפרקליטות מצד אחד בשם המשטרה אני לא יודע בשם מי כי נראה שהמשיבים חולקים בינם לבין עצמם. אומרת הפרקליטות אם נצרכת חקיקה היא לכל היותר נצרכת לעניין ההסדר החקיקתי".

עורך הדין גן מור הוסיף: "רוגלה היא עוד בעוד מכשיר האזנה, רוגלות כמו פגסוס נתפסות ככלי סייבר התקפי. גם ועדת מררי הטיחה במשטרה ביקורת על כך שהמשטרה לא הבינה עד כמה מדובר בכלי שמשנה את כללי המשחק. גם ועדת מררי הבינה שפה מדובר בטכנולוגיה משבשת, זו טכנולוגיה שונה ולכן צריך הסדר חוקי חדש על מנת להשתמש ברוגלה הזאת".

עורך הדין גן מור טען: "אנחנו לא מבקשים למנוע מהמשטרה להשתמש בכלי הזה אנחנו מבקשים להסדיר את השימוש בכלי הזה בחוק. "סמכות עזר אינה יכולה להיחשב הסמכה להיכנס למחשב, בכל מקרה זו סמכות עזר וצריך כאן הסמכה מפורשת, גם אם נקבל את התזה שהחוק מסמיך זה יותר הסדר שהוא אינו מידתי, והסדר מידתי צריך להיעשות על ידי הכנסת ולא באמצעות נהלים פנימיים".

חבילת סלולר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
השופט יצחק עמית, עתירה בנושא הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית בעניין הרוגלות, ביהמ"ש העליון, 23 בספטמבר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שופטי בית המשפט בעתירה בנושא הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית בעניין הרוגלות/פלאש 90, יונתן זינדל

עורך הדין שוש שמואלי פרקליטות המדינה אמר: "החקיקה הקיימת מסמיכה להשתמש באמצעים להאזנת סתר באמצעות המכשיר. אנחנו נוכל להרחיב על חלק מהדברים בדיון חסוי. החוק מסמיך לעשות האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים בכפוף לצו שיפוטי. ההתפתחויות הטכנולוגיות הם כאלה שמאפשרות הרבה יותר אבל הם לא משנות את ההסמכה להאזין לתקשורת בין מחשבים. הפרשנות שנעשית לחוק היא פרשנית דינמית ועדכנית".

עורך הדין שוש שמואלי הוסיף: "הכלי (פגסוס) אחר ממה שתואר פה, הרחק מעבר למה שאנחנו מדברים עליו. חשוב שבדיון חסוי נציג לכם על מה אנחנו מדברים, חברי שטען לפניי לא יכול להכיר, זה כמו לחפש בגוגל מחלה ויוצאים לכם הרבה מחלות, אנחנו צריכים להגיד לכם מה הכלי עושה בדיון החסוי".

השופט סולברג השיב: "לכו לדרככם, אנחנו נקבל החלטה על סמך החומר החסוי שקיבלנו לקרוא מהמדינה בנוגע לרגולות. החלטה תינתן בהמשך", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully