וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ לממשלה: "לנמק מדוע תושבי קו העימות שלא פונו - אינם זוכים להטבות"

13.10.2024 / 17:42

"ניצחון ביניים משמעותי": השופטים הוציאו צו על תנאי, שלפיו על המדינה לנמק בתוך 40 יום מדוע לא יוענקו לתושבי היישובים הטבות הניתנות לזכאי פינוי בעקבות המלחמה. התושבים: "חיים כבר שנה תחת איום מתמיד, נפגעים כלכלית ונאלצים לחיות בצמוד למרחב המוגן"

בווידאו:תקיפות חיל האוויר, צור, לבנון, 23 בספטמבר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

המצוקה של תושבי קו העימות הלא מפונים בצפון תזכה סוף סוף למענה? בג"ץ הוציא היום (ראשון) צו על תנאי לממשלה, שלפיו עליה לנמק בתוך 40 יום מדוע לא יוענקו לתושבי היישובים שעתרו הטבות הניתנות לזכאי פינוי בעקבות המלחמה. בקליניקה המשפטית של אוניברסיטת חיפה, שבאמצעותה עתרו התושבים, רואים בהחלטה "ניצחון ביניים משמעותי". עו"ד הרן רייכמן, שהגיש את העתירה עם עו"ד אפרת לופו, הסביר את משמעות ההחלטה ואמר כי "בית משפט אומר למדינה שעל פניו, יש לקבל את העתירה. המדינה צריכה לשכנע לבטל אותה".

העתירה הוגשה נגד החלטת המדינה לא לכלול בתוכניות הפינוי או בכל תטכנית סיוע אחרת את תושבי ותושבות קו העימות בצפון, הנמצאים במרחק של יותר מ-3.5 ק"מ מהגבול. עם העותרים אפשר למנות את היישובים עבדון, אבירים, פסוטה, ריחאניה, חורפיש, כרם בן זמרה, מנות, מצפה הילה, כפר סאלד, כפר בלום, נאות מרדכי ולהבות הבשן. היישובים עתרו נגד מדינת ישראל וממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר הביטחון, שר האוצר, שר הפנים ורשות החירום הלאומית (רח"ל).

פיצוץ רקטות לאחר תקיפות חיל האוויר, צור, לבנון, 23 בספטמבר 2024. רויטרס
מציאות בלתי אפשרית. פיצוצים לאחר תקיפות חיל האוויר בלבנון/רויטרס

העתירה פרסה בפני בית משפט את שגרת חייהם הבלתי אפשרית של תושבים אלו, החיים זה שנה תחת איום מתמיד באזור פעילות מוגבלת. בשל כך, הם נאלצים להיות צמודים למרחבים מוגנים בזמן התרעה שנע בין 0 ל-15 שניות, והם סובלים בין השאר ממחסור במרחבים מוגנים, מחוסר יכולת לפעילות קהילתית ומפגיעות כלכליות. עוד הם מציינים בעתירה את שנת החינוך האבודה של ילדי האזור, ואת הצורך הבלתי פוסק לנסוע בכבישים המאוימים בירי נ"ט ואת קשיי החיים תחת רעש בלתי נגמר של טילים ופגזים.

במסגרת העתירה נטען כי מצב הדברים מחייב סיוע ופיצוי למשפחות, שהתפנו עצמאית בשל התנאים הללו לצד סיוע ישיר ליישובים. "לאורך שנה שום גורם אזרחי מטעם הממשלה לא בחן את הסיטואציה, לא נקבעו קריטריונים כלשהם, ולמעשה הממשלה החליטה שהסוגייה לא מטרידה אותה", אומרים עורכי הדין רייכמן ולופו, "באופן מפתיע ומכעיס, המדינה בתגובתה כלל לא התייחסה לסיטואציה הקיימת וכל אשר התייחסה לו הוא הצורך הצבאי לפינוי היישובים הסמוכים לגבול, לצורך תמרון חופשי. המדינה בחרה לסייע לרשויות המקומיות, אבל לא לתושבים".

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
פורום ראשי הישובים בקו העימות במפגש עם שר הבטחון. ללא, אתר רשמי
"מקווים שהמדינה תתעשת בלי צורך בהתערבות משפטית נוספת". ראשי היישובים בקו העימות עם שר הביטחון גלנט/אתר רשמי, ללא

בדיון שהתקיים בפני בג"ץ נטען כי "הסוגייה אינה רק צבאית, וחובה על המדינה לשקול הפעלת התוכניות הקיימות או לפחות לבנות תכנית מותאמת המתייחסת לתושבים ולתושבות אלו". בית המשפט רמז כי הוא מצפה מהמדינה לספק פתרונות כלשהם לאוכלוסייה זו.

"משך הזמן שניתן למדינה אינו קצר", אמר רייכמן ל"וואלה", "ואנו מקווים שעוד קודם למועד שניתן המדינה תתעשת, בלי צורך בהתערבות משפטית נוספת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully