וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שורדת השבי אילנה גריצ'ווסקי: "אני עדיין בעזה עד שאעמוד בהבטחה שלי להוציא אותם מהגיהנום"

11.10.2024 / 9:27

חלפו יותר מעשרה חודשים מאז ששוחררה משבי חמאס ונדרה לחטופים: "לא אנוח עד שיחזירו אתכם". בראיון ל"סופ"ש שלו" היא משחזרת את חטיפתה עם בן זוגה מתן צנגאוקר מקיבוץ ניר עוז, ומספרת על החרדה והתקווה: "מסתכלת כל בוקר על התמונה שלו, וזה נותן לי כוח להמשיך להילחם"

בווידאו: שורדת השבי אילנה גריצ'ווסקי בריאיון לסופ"ש שלו/צילום סטילס: ראובן קסטרו

אילנה גריצ'ווסקי, שנחטפה מקיבוץ ניר עוז לפני כשנה ושוחררה אחרי כ-51 יום בעסקת החטופים הראשונה, לא האמינה שיחלפו עשרה חודשים ושאר החטופים, בהם גם בן זוגה מתן צנגאוקר, לא יהיו בחזרה בבתיהם. בראיון ל"סופ"ש שלו" היא משחזרת את ההבטחה שנתנה לחטופים שהיו איתה במנהרה רגע לפני ששוחררה: "לפני שהוציאו אותי מהמנהרה הבטחתי לעופר קלדרון, דוד קוניו ולאיתן הורן שאעשה הכול כדי להוציא אותם ושיחזרו הביתה. ביקשתי שיעבירו את המסר הזה גם למתן".

לדבריה, ההבטחה הזו שנתנה לחטופים, היא שמניעה אותה ונותנת לה כוחות, להמשיך להיאבק לשחרורם, גם כשהיא עצמה עוד מתאוששת ומשתקמת. "לא חשבתי שנגיע לשנה ושהחטופים יהיו עדיין במנהרות, אבל בשבילנו זה היה עוד יום, בשבילנו כל יום זה שנה. לקום כל יום עם אותן אנרגיות כדי לעמוד בהבטחה שנתתי להם, שאעשה הכול כדי לשחרר אותם. מה שנותן לי את הכוח זה להסתכל על התמונות של מתן. אם להם יש כוח לשרוד שנה בשבי, מי אני שלא אמשיך להילחם".

גריצ'ווסקי, שעלתה ממקסיקו לבדה לפני 15 שנה, נחטפה מהבית שלה ושל מתן צנגאוקר בקיבוץ ניר עוז. לדבריה, מאז השחרור, היא מבקרת בניר עוז בערך פעם בשבוע. "זה נשמע מוזר אבל זה מקום שנותן לי רוגע. זה הכי קרוב למתן ולחיים שהיו לי פעם. זה המקום שאני מבקרת את אילנה של פעם, אני מדליקה נר לחטופים ולמתן. אני רושמת לו גם פתק על הקיר כדי לשלוח לו כוחות, כדי להרגיש שאני משחררת משהו שאולי יגיע אליו".

אילנה גריצווסקי. ראובן קסטרו
אילנה גריצווסקי/ראובן קסטרו

ספרי לי על אילנה של פעם.
"אילנה של פעם הייתה צוחקת, במקום התקפי חרדה היו לה התקפי צחוק, במקום סטרס היא הייתה אופה ויוצאת עם חברים ולטיולים. היום אילנה חיה בפחד ובחרדה. אילנה החדשה חיה בסיוט כי הרסו לה את החיים אז היא צריכה למצוא את עצמה ואת החיים שלה מחדש".

גריצ'ווסקי הייתה כמעט חודשיים בשבי, ובמילותיה הגדירה זאת כ"גיהנום". בתשובה לשאלה אם מישהו שלא היה שם מסוגל בכלל לדמיין מה עובר על החטופים בעזה היא אומרת: "אי אפשר להבין או להעביר את ההרגשה של אי ודאות וסכנה. שכל רגע יכולים להרוג אותך, לאנוס אותך, להרביץ לך ושאין לך זכויות אדם בסיסיות".

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
אילנה גריצווסקי. ראובן קסטרו
אילנה גריצווסקי/ראובן קסטרו

אז מה עושים ברגעים האלה שם בעזה, שאת בכזה חוסר אונים? איך פורקים את זה?

"מאז שאני בשבי יש לי את הרעידות ברגל שלא מפסיקות עד היום. זה היה מפריע לשובים, אז הייתי מחזיקה את היד של ליאת אצילי כדי לשחרר את הלחץ, והייתי מחזיקה בשרשרת מאמא שלי ואמרתי לאלוהים בבקשה תשמע את התפילות של אמא וסבתא שלי, אבל יש ימים שאת נשברת, את חושבת שזהו, ככה החיים שלך הולכים להיראות, את הולכת למות עוד מעט".

גריצ'ווסקי הוסיפה כי "אם יש אנשים שהם לבד בשבי, אני לא יודעת איך הם יכולים לעבור את זה. אם לא הייתי עם ליאת הייתי מאבדת את עצמי. חזרתי עם הרגשה של אשמה - למה אני יכולה לחבק את המשפחה שלי, ושאר החטופים שהפקרתי שם לא יכולים? אם החטופים יכולים לשרוד בגיהינום שנה אז מי אני שלא אקום להילחם עליהם?"

אילנה גריצווסקי. ראובן קסטרו
אילנה גריצווסקי/ראובן קסטרו

האסון האישי והלאומי לא ערער לגריצ'ווסקי את החלום הציוני שהוביל אותה לרצות לחיות בישראל. להיפך, היא מספרת שאמא שלה עשתה עלייה ממקסיקו והצטרפה אליה לפני כחודש. "זה לא שבר לי את הציוניות, זה שבר לי את התפיסה של המנהיגות, של הביטחון, חשבתי שיש לנו פה ביטחון ושאף פעם דבר כזה לא יקרה. ציפיתי מהממשלה שלי שתהיה רגישה ושהמנהיג שלי לא יגיד שעבר סדנת שבי בצבא".

לדבריה, "זה גרם לי להבין כמה הוא לא מבין אותנו, כמה הוא לא במציאות, אתה לא יכול להגיד לחטופה שעברת סדנת שבי שידעת שהחיים שלך לא בסכנה. החיים שלי באמת היו בסכנה, לא עברתי סדנה".

גם אצל דמויות אחרות בהנהגה גריצ'ווסקי לא מצאה אנושיות וחמלה. "אף אחד לא פגש אותי. אני יודעת שהם עסוקים אבל לא קיבלתי מאף שר שיחת טלפון. כל מי שדיבר איתי זה כי אני חיפשתי קודם".

לעומת זאת, הקשר עם אמו של מתן, עינב צנגאוקר, ממנהיגות המשפחות שדורשות להשיב את יקיריהן, רק הולך ומתחזק. "הקשר תמיד היה חזק. היום הקשר שלנו מתחזק מיום ליום. אנחנו נותנות גב כדי להחזיר את מתן ואת החטופים. מתן לא יבין מה קרה ביני לבין אמא שלו פתאום, אנחנו נותנות גב אחת לשנייה".

מתן צנגאוקר. באדיבות המשפחה, עיבוד תמונה
מתן צנגאוקר/עיבוד תמונה, באדיבות המשפחה

מה את חושבת שמתן צריך בשביל לשמור על התקווה בשבי?
"אני מאמינה בו. הוא יתמודד עם הכול. אני יודעת מה הוא עובר, רק בשביל הידיעה שהוא יחזור לאמא שלו ולאחיות שלו, הוא יעשה הכול כדי להישאר בחיים".

אנחנו לפני סופ"ש של כיפורים, עברת את השנה הכי נוראית, את מרגישה שצריך לבקש ממך סליחה? "מי שצריך לבקש סליחה יודע. העם לא אשם, העם סובל כמוני, אבל יש אחראים בביטחון, אחראים במדינה, יש למדינה מנהיגים. אני כן חושבת שביום כיפור זו העת לעשות חשבון נפש ולהבין שפדיון שבויים הוא מעל הכול. העם שעליתי אליו מקדש חיים. הצבא שלנו יודע להגיע לכל אויב שהוא רוצה, אני הראשונה שרוצה שהם ימותו, אבל לא על חשבון האחים והאחיות שלנו. זה הזמן לפדיון שבויים".

seperator

רוצים לראות עוד פרקים ותכניות של וואלה +? הורידו ללא עלות את אפליקציית וואלה + לטלוויזיה החכמה שלכם ותוכלו ליהנות מעוד המון תכנים מעניינים ומגוונים.

ערוץ וואלה+ משודר גם בסלקום TV, פרטנר, יס + וסטינג TV.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully