וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח נציב התלונות על הפרקליטות: 277 תלונות הוגשו, כ-30% מהן נמצאו מוצדקות

10.10.2024 / 17:00

132 תלונות הוגשו נגד הפרקליטות, 24 תלונות נגד באי כוחה של היועמ"שית ו-21 נגד התביעה המשטרתית. כמה תלונות הוגשו נגד היועמ"שית? כמה מסך התלונות מוצדקות? ומהו זמן הטיפול הממוצע בתלונה? | כל התשובות

היועמ"שית בכנס לשכת עו"ד: השוואה בין נתניהו וגלנט לבין סינוואר היא ליקוי מאורות מוסרי/לשכת עורכי הדין

הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות (נת"ם) לשנת 2023, הוגש היום (חמישי) על ידי הנציב, השופט בדימוס פרופ' מנחם פינקלשטיין, לשר המשפטים, יריב לוין. מהדוח עולה כי 132 תלונות (47% מכלל התלונות) הוגשו ביחס לפרקליטות, 24 תלונות (9%) ביחס למיופי כוח או בעלי כתב הסמכה מטעם היועצת המשפטית לממשלה, 21 תלונות (8%) ביחס לתביעה המשטרתית ולחוקרים משטרתיים - וכמה תלונות הוגשו נגד היועמ"שית?

הדוח של נציבות תלונות הציבור כולל פירוט נרחב של התלונות שהתקבלו בנציבות במהלך השנה החולפת ביחס לתובעי המדינה, וביניהם הפרקליטות, התביעה המשטרתית, היועצת המשפטית לממשלה ותובעים המחזיקים בהסמכה או בייפוי כוח מטעמה, ואופן הטיפול בתלונות. הנציב פינקלשטיין נכנס לתפקידו בחודש יוני 2023, והדו"ח מתייחס גם לפעילות הנציבות במחצית הראשונה של שנת 2023, שבה פעלה הנציבות ללא נציב וללא ממלא מקום.

היועמ"שית גלי בהרב מיארה, טקס פרישת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ביה""מ העליון, 1 באוקטובר 2024. אורן בן חקון, אתר רשמי
היועמ"שית גלי בהרב מיארה, טקס פרישת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ביה""מ העליון, 1 באוקטובר 2024/אתר רשמי, אורן בן חקון

נתונים מרכזיים מהדו"ח

  • במהלך השנה האחרונה הוגשו לנציבות 493 פניות, שמתוכן 248 פניות הוגדרו כתלונות. אליהן התווספו 29 תלונות שהוגשו בשנת 2022, והטיפול בהן הסתיים ב-2023.
  • בסך הכול טיפלה הנציבות בשנת 2023 ב-277 תלונות - 59 תלונות נמצאו מוצדקות, ול-22 מתוכן צורפה המלצה אופרטיבית, מאחר שהתגלה במהלך בירורן ליקוי מערכתי או דפוס עבודה הטעון תיקון.
  • מספר המלצות אופרטיביות ניתנו גם בתלונות שנדחו.
  • ב-90% מהתלונות הסתיים הבירור במהלך 2023, וניתנה בהן החלטה לגופו של עניין.
  • זמן הבירור הממוצע לתלונה עמד על פחות מחודשיים, וב-74% מהתלונות ניתנה החלטה תוך פחות מ-3 חודשים.
sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

חלוקת התלונות לפי הגורם המבוקר:

  • 132 תלונות (47% מכלל התלונות) הוגשו ביחס לפרקליטות.
  • 24 תלונות (9%) הוגשו ביחס למיופי כוח או בעלי כתב הסמכה מטעם היועצת המשפטית לממשלה.
  • 21 תלונות (8%) הוגשו ביחס לתביעה המשטרתית ולחוקרים משטרתיים.
  • 18 תלונות (6%) הוגשו ביחס ליועצת המשפטית לממשלה.
  • 9 תלונות (3%) הוגשו ביחס לתובעים מאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, מייצגי מדינה מטעם רשות המיסים ואחרים.

פילוח התלונות שנמצאו מוצדקות:

  • 42 תלונות (71%) שהתייחסו לפרקליטות.
  • 6 תלונות (10%) שהתייחסו למשטרה.
  • 6 תלונות (10%) שהתייחסו לייעוץ המשפטי לממשלה.
  • 5 תלונות (9%) שהתייחסו לתובעים המחזיקים בהסמכה או בייפוי כוח מטעם היועצת המשפטית לממשלה.
יריב לוין, גלי בהרב מיארה, טקס פרישת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ביה""מ העליון, 1 באוקטובר 2024. ביני אשכנזי
יריב לוין, גלי בהרב מיארה, טקס פרישת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ביה""מ העליון, 1 באוקטובר 2024/ביני אשכנזי

בדוח ניתנו דוגמאות לתלונות בולטות שהוגשו נגד הפרקליטות והיועצת המשפטית לממשלה - כמו למשל, שיהוי של למעלה משנה בטיפול היועצת המשפטית לממשלה בבקשה לפתיחה בחקירה פלילית נגד חברת NSO בגין ייצוא מערכת הריגול "פגסוס", מדובר בבירור תלונה שהעלה, כי עקב תקלה משרדית, לשכת היועצת המשפטית לממשלה העבירה את הבקשה שבכותרת לבחינת הגורם הרלוונטי, לשכת פרקליט המדינה, בחלוף 15 חודשים מיום שהתקבלה במשרדיה, ורק לאחר הגשת תלונה לנציבות בנושא.

הנציב קבע בהחלטתו כי בנסיבות המתוארות נפל פגם באופן הטיפול בבקשת הפונה, כאשר לשכת היועצת המשפטית לממשלה כלל לא נדרשה אליה במשך חודשים רבים. התנהלות זו הובילה לשיהוי משמעותי בהעברת הבקשה לטיפולו של הגורם המתאים, כמו גם בעדכונו של הפונה על אודות סטטוס הטיפול בה.

דוגמה לתלונה נוספת נגעה לאופן הצגת הסדר הטיעון בעניינו של ח"כ דרעי לפני בית המשפט - בתלונה שהוגשה לנציבות נטען כי במסגרת הטיעונים לעונש בתיק עבירות המס של ח''כ דרעי, הצהירה הפרקליטות לפני בית המשפט הצהרה שאינה מדויקת דיה, לפיה "אמירתו הציבורית של הנאשם ופרישתו מחייו הפוליטיים משקפים כי פיו וליבו שווים", במטרה לשכנע את הערכאה השיפוטית לאמץ את הסדר הטיעון כלשונו.

בתום הבדיקה, הנציב מצא כי היה על הפרקליטות למסור הצהרה מדויקת יותר בפני הערכאה השיפוטית, אולם מבלי לגרוע מהאמור ולמען הסר ספק, הבהיר הנציב, כי הוא איננו סבור שמסירת ההצהרה מושא התלונה מקורה בחוסר תום לב של הפרקליטות.

השופט בדימוס פרופ' מנחם פינקלשטיין -נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
השופט בדימוס פרופ' מנחם פינקלשטיין -נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

תגובות:

מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד: "הנתונים העולים מהדוח מעידים על עשייתה של היחידה ומלמדים על תפקידה החשוב, הן במתן מענה יסודי ואיכותי והן בקידום יישום המלצותיה, כך שיוביל לשיפור השירות הניתן לציבור על ידי מערך התביעה בקיצור ייעול זמני הטיפול בתיקים, הסרת מכשולים וחסמים העומדים בפני האזרח והגברת הוודאות בשלביו השונים של ההליך המשפטי. יש לחזק את הנציבות ואת מעמדה באמצעות חקיקה אשר תרחיב את סמכויותיה ותסייע לה לספק מענה יעיל וטוב יותר לאזרח. כל זאת, במטרה ושאיפה להגביר את אמון הציבור במייצגי המדינה ומוסדותיה".

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס (פרופ') מנחם פינקלשטיין: "נתוני הדוח מעידים על עבודתה המסורה של הנציבות במהלך השנה החולפת, במגוון רחב של נושאים חשובים, לרבות בעניינים המצויים על סדר היום הציבורי. הנציבות דנה והכריעה בסוגיות רגישות ומורכבות, והובילה לשיפור ממשי בעבודתם של כלל הגופים המשמשים כמייצגי המדינה בערכאות, הן בממשק עבודתם הפנימי הן במפגשיהם עם האזרח. בתקופה מורכבת זו, שבה רשויות הציבור בכלל ומערכת המשפט בפרט נתונות ביתר שאת תחת עין הביקורת הציבורית, הנציבות היא גורם שבכוחו לתעל את הביקורת האמורה, בגדר סמכויותיו, לדרך של בירור מקצועי, ענייני ונטול פניות, המאפשר הסקת מסקנות והפקת לקחים במישור הציבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully