וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי תחילת מלחמת חרבות ברזל: עלייה דרמטית בפניות לסיוע נפשי

עודכן לאחרונה: 10.10.2024 / 18:31

משבר בריאות הנפש בישראל: עמותת מרכז אלה מדווחת על עלייה דרמטית בפניות לסיוע נפשי שנה אחרי תחילת המלחמה בדרום. העמותה שסיפקה כ-245 אלף שעות טיפול עד כה, מטפלת בין היתר בשורדי מסיבת הנובה, משפחות חטופים, מתנדבי זק"א וכחות הביטחון

בווידאו: השקת המרפאה החדשה של כללית לבריאות הנפש/עריכה: גלעד מן מנהיים

משבר בריאות הנפש בישראל הולך ומחריף עקב המצב הביטחוני המתמשך. יום בריאות הנפש העולמי חל היום (חמישי) ב-10 לאוקטובר 2024, שנה אחרי אירועי ה-7 באוקטובר, ולפי עמותת מרכז אלה שמספקת מאות אלפי שעות טיפול נפשי למגוון רחב של אוכלוסיות, ישנה עלייה דרמטית בציבור בפניות לסיוע נפשי.

עמותת מרכז אלה שמטפלת בין היתר בשורדי מסיבת הנובה, משפחות חטופים, מתנדבי זק"א, עובדי מתקן שורה, מתנדבי יחידת 360, עובדי כוחות הביטחון וגופים נוספים, חושפים את הנתונים הקשים שרק מספרים חלק מהסיפור הגדול של משבר בריאות הנפש בישראל.

מאז פרוץ המלחמה, עמותת אלה סיפקה כ-245 אלף שעות טיפול נפשי שניתנו על ידי מטפלי העמותה בטיפולים פרטניים, עלייה של 97 אחוזים בהשוואה לחצי השנה הקודמת, שבה נרשמו 124,477 שעות טיפול. העמותה סייעה נפשית בחצי השנה הראשונה לכ-5,700 מטופלים בחודש וכעת מסייעת כמעט ל-10,000 אנשים. מדובר בעלייה של 72 אחוזים בתוך חצי שנה, מהם 73 אחוזים מטופלות ו-27 אחוזים גברים מטופלים. רובם מאזור המרכז עם 26 אחוזים, 20 אחוזים מאזור השרון וכן מאזור הצפון, 16 אחוזים מאזור ירושלים ו-14 אחוזים מהדרום.

מקשיבים ומטפלים. מרכז אלה, באדיבות המצולמים
מקשיבים ומטפלים במרכז אלה/באדיבות המצולמים, מרכז אלה

יממה לאחר ה-7 באוקטובר כאשר מספרי הנרצחים והפצועים המשיכו לעלות וערפל הקרב היה עדיין באוויר, מרכז אלה הפעיל סדנאות חוסן פרטניות וקבוצתיות בשיתוף מועצת תנועות הנוער, למדריכים צעירים, רכזים ובעלי תפקידים נוספים בתנועות הנוער שכללו מתן ידע וכלים לבעלי התפקידים לנוכח העבודה עם אוכלוסיית הדרום, בעיקר עם ילדים ובני הנוער מהעוטף שפונו מבתיהם, חלקם גם איבדו חברים וחוו פחד ממשי בעצמם עת ששהו שעות ואף כמעט יממה שלמה בממ"ד.

בנוסף, הוקמו 19 קבוצות תמיכה בערים מרכזיות לאוכלוסיות שונות המתמודדות עם המצב והשכול, ביניהן סבתות וסבים שכולים, משפחות נרצחי המסיבות בדרום (בני ובנות זוג, אחים ואחיות, הורים), מעגל משפחתי מורחב של נרצחים והרוגי המלחמה כגון דודים ובני דודים ואף קבוצת תמיכה לנשות חיילי המילואים. בין שאר הדברים, סייעו גם בהתמודדות עם עובדי מילואים שנעדרו מהעבודה ואף עם חזרתם לאחר תקופת מילואים ארוכה. העמותה סיפקה כלים איך להתנהל מולם, איך לספק עבורם מעטפת טובה יותר ולאיזו תמיכה הם ומשפחותיהם זקוקים לה.

לאור העלייה המשמעותית בפניות לעמותה, העמותה השיקה לפני מספר חודשים מרכז פניות טלפוני ארצי חדש בבאר שבע, במטרה לספק מענה ראשוני לפניות של מבקשי טיפול, לייעל את הטיפול בפנייתם, להתאים את המטפל או המטפלת המתאימים ביותר לצרכי המטופלים והמטופלות ולאזור המגורים. העמותה קיימה מאות התערבויות חירום ליותר מ-1,000 עובדים בעשרות חברות שעובד שלהם נרצח, נעדר או נחטף והמשיכה לקיים את הסדנאות גם בהמשך השנה, כך שכ-13 אלף עובדים ומנהלים נחשפו להרצאות וסדנאות חוסן בהתמודדות עם השלכות המצב.

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הכניסה למרכז לבריאות הנפש בבאר שבע. רחלי בועז,
הכניסה למרכז בריאות הנפש בבאר שבע/רחלי בועז

בני לייזר, מנכ"ל עמותת מרכז אלה סיפר על השנה הקשה שחלפה ל-וואלה: "כמעט 12 חודשים לתוך המלחמה ואנחנו רואים מדי חודש עוד ועוד אוכלוסיות המבקשות סיוע ותמיכה נפשיים. מה שחווינו מאז ה- 7 באוקטובר לא משתווה למה שהיה לפני כן. מדי יום עוד ועוד משפחות מצטרפות למשפחת השכול והאובדן רק מתעצם בקרב מעגלים נוספים".

לייזר הוסיף: "במהלך השנה הגיעו אלינו מטופלים בשיתוף פעולה עם גורמים שונים כמו הקואליציה הישראלית לטראומה, משרד הביטחון, ביטוח לאומי, עמותת 'הותיר אחריו חברה' ועוד, אלו קיבלו את המענים הנפשיים ממאות מטפלים ומטפלות של העמותה. על כן, קידמנו ופתחו את מרכז ההפניות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully