וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון קבע: תפילות יום הכיפורים יתקיימו בגן מאיר בהפרדה עם מחיצות

עודכן לאחרונה: 9.10.2024 / 20:04

במהלך הדיון להפרדה מגדרית ביום כיפור, השופטים ביקשו מהצדדים להתפשר, ללא הצלחה. בדיון נקבע כי תפילות יום הכיפורים יתקיימו באזור מוגדר בת''א עם מחיצות הפרדה. תגובת העותרות: "היהדות חזקה יותר מכל תקנה עירונית"

מהומה ביום כיפור: מפגינים מנעו תפילות בהפרדה בתל אביב ויישובים נוספים/מערכת וואלה!

הדיון הסוער בבית המשפט העליון, בנושא התרת קיומם של תפילות יום הכיפורים בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף בתל אביב, הסתיים היום (רביעי), עם הכרעה ברורה של בג''ץ, שקבע שתפילות יום הכיפורים יתקיימו בגן מאיר בהפרדה עם מחיצות.

לפי החלטת בית המשפט העליון, המערערים יהיו רשאים לקיים את תפילות יום הכיפורים התשפ"ה תפילת כל נדרי ותפילת נעילה בשטח "גן מאיר" שבין הרחובות טשרניחובסקי והמלך ג'ורג' בתל אביב, בשעות שנתבקשו על ידם, ובמתחם שהעירייה תגדיר למטרה זו בהתחשב במספר המשתתפים הצפוי באירוע.

עוד מוסיפים בפסק הדין, כי מובהר בזאת שהמערערים יהיו רשאים לקיים את התפילה על פי המסורת הדתית המקובלת עליהם, וכי לשם כך יהיו רשאים להקים את האמצעים הנדרשים לקיום התפילות באופן האמור, לרבות מחיצה, בעבור אותם מתפללים המבקשים לקיים את התפילה בהפרדה בין גברים לנשים.

עימותים במהלך תפילת יום כיפור, כיכר דיזנגוף, תל אביב. 24 בספטמבר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
עימותים במהלך תפילות יום הכיפורים 2023, כיכר דיזינגוף תל אביב/פלאש 90, תומר נויברג

לאחר והצדדים לא הגיעו לפשרה ביניהם, השופטים שהתייעצו ביניהם, רמזו במהלך הדיון על אפשרות של התרת התפילות עם מחיצה. השופט מינץ הציע שהתפילה עם הפרדה תיערך בגן מאיר, בקרבת דיזינגוף, אך עיריית תל אביב סירבה. "זה מה שאדוני ירצה שנפסוק שאסורה הפרדה רק לאורתודוקסים במדינה היהודית שלנו?", שאל השופט את מי שייצג את עיריית תל אביב, עו"ד שמואל זינגר.

בנוסף, גם השופט כשר התריס את זינגר: "אדוני ירצה שאנחנו נוציא פסק דין שאומר שמותר להפלות בין אורתודוכסים לבין כאלה שאינם לא אורתודוכסים?".

על כך השיב העו"ד של העירייה: "אנחנו לא מפלים את האורתודוקסים".

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
ישראל זעירא. אבשלום ששוני, פלאש 90
ישראל זעירא, יו''ר ארגון "ראש יהודי"/פלאש 90, אבשלום ששוני

"בטח שכן!", השיב השופט כשר והמשיך: "אתה אוסר על תפילה במרחב הציבורי של תפילה אורתודוכסית ומאפשר תפילה רפורמית, למרות שיש שוני רלוונטי בעניין של ההפרדה בתפילה, זה כמו שתגיד יש לי בעיה רק עם הכיפה, זה ממש להגיד מותר להתפלל רק איפה שלא רואים את האורתודוקסים".

בסיום הדיון, הודיע עו"ד של העירייה כי הם מסרבים לפשרה: "עיריית ת"א מתנגדת להפרדה מגדרית במרחב הציבורי". השופט מינץ סיכם: "אנחנו ניתן את פסק הדין בלי נימוקים היום או מחר, הנימוקים ימסרו בהמשך".

תגובת העותרות וארגון ראש יהודי להחלטת בית המשפט העליון לאפשר תפילה בהפרדה בגן מאיר בתל אביב: "ראש יהודי מברכת את החלטת בית המשפט העליון לאפשר תפילה בהפרדה עם מחיצה במרחב הציבורי. תל אביב היא חלק מהמדינה היהודית וגם בה מי שחפץ להתפלל בהפרדה עם מחיצה יוכל לעשות זאת, אמרו.

עוד הוסיפו: "שמחים שבית המשפט אישר לנו להתפלל בדרכנו, על פי אמונתנו ועל פי מסורת ישראל. היהדות חזקה יותר מכל תקנה עירונית ויותר מהחלטתה האומללה של עיריית תל אביב להדיר מהמרחב הציבורי את הציבור המסורתי, ואת היהדות עצמה". "יום הכיפורים הוא יום קדוש עבור כל העם היהודי ואנו מקווים שהתפילות יעברו בשלום ובאחדות בין כל חלקי העם", סיכמו.

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני הגיב להחלטה: "הדבר הכי הגיוני שיהודים רוצים להתפלל בהפרדה ובמשך שנה לא מאפשרים להם. באה היום החלטת בג"ץ ואמרה את הדבר ההגיוני, היהודי ביותר והדמוקרטי ביותר שאפשר להתפלל בהפרדה", אמר והוסיף, "אמנם החלטה מוגבלת לתפילות מסוימות ולשנה מסוימת, אבל אני משבח את התקדים הזה שהוא נדיר לחלוטין בבית המשפט לכל מה שקשור לנושאי דת ולציבור הדתי והחרדי".

דיון נגד החלטת עיריית תל אביב למנוע את תפילות יום כיפור בככר דזנגוף ולמנוע קיום מחיצות  במרחב הציבורי, בבית המשפט המחוזי בתל אביב. 4 בספטמבר 2024. יותם רונן
דיון בבית המשפט נגד החלטת עיריית תל אביב למנוע את תפילות יום כיפור וקיום מחיצות בכיכר דיזנגוף/יותם רונן

יו"ר הימין הממלכתי וחבר הקבינט הביטחוני, השר גדעון סער כתב בתגובה להחלטת בג''ץ:
"בית המשפט העליון עשה צדק כשהפך את ההחלטה הבלתי נתפסת של עירית ת"א למנוע תפילת יהודים ברשות הרבים על פי מסורת ישראל ביום הכיפורים. לעמוד על דבר פשוט וחשוב זה במדינה היהודית היחידה בעולם מול שרירות לב של רשות שלטונית הוא לא רק ההחלטה השיפוטית הנכונה. זהו בעיני מעשה של קידוש השם".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר הגיב :"מברך את החלטת בית המשפט לאפשר תפילה בהפרדה במרחב הציבורי, בעיר העברית הראשונה. החלטת העליון היא ההחלטה הטבעית, הנכונה והראויה ביותר. טוב עשו השופטים שהעמידו את עיריית תל-אביב במקום".

ח"כ מתן כהנא, המחנה הממלכתי הוסיף: "אני מברך על החלטת בית משפט העליון לאפשר תפילה בהפרדה בעיר תל אביב. תל אביב תישאר תל אביב גם אחרי תפילה בהפרדה ביום הכיפורים.
בשבוע בו אנו מציינים שנה למלחמה, נזכור כולנו שהביחד שלנו זה צורך קיומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully