וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בצבא: מי יהיה אחראי על הפעלת תותחי הוולקן בגבול לבנון?

עודכן לאחרונה: 6.10.2024 / 16:49

הרמטכ"ל אמור להכריע מי בצה"ל יהיה אחראי על הפעלת התותחים נגד מזל"טים ורחפנים בגבול לבנון. מפקד עוצבת הגליל דורש את האחריות להפעלה לידיו כדי להגן על היישובים בעוד חיל האוויר טוענים כי הם אחראים על ההגנה ברום הקרוב לקרקע

בווידאו:סרטון רחפן חזבאללה חלק ב בבסיסי רמת הגולן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

סוגיית האחריות הצבאית על מרחב הרום הקרוב לקרקע בצה"ל שוב התעוררה בשבועות האחרונים כשהועלתה השאלה מי יתפעל את תותחי הוולקן ואמצעי הגילוי שיוצבו בגבול לבנון נגד רחפנים, כלי טיס זעירים ו"בקאים" (רחפני צניחה ממונעים).

חרף הביקורת הציבורית שהופנתה לעבר חיל האוויר, עד היום לא הוצג תחקיר חדירת הבקאים של החמאס לשטח מדינת ישראל ב-7.10 מהם ירדו מחבלים חמושים ורצחו אזרחים ביישובים.

לוואלה נודע כי התגלע ויכוח מקצועי בין פיקוד הצפון ועוצבת הגליל בפיקודו של תא"ל שי קלפר שדורש לקבל לאחריותו של השליטה בתותחים בעוד חיל האוויר טוענים כי הקרוב הקרוב לקרקע באחריותם. בימים אלו אמור הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי להכריע בשאלה האחריות המקצועית.

רחפן חמאס מטיל מטען נפץ על מערכת מצלמות תצפית בגבול עזה בפתיחת מלחמת עזה. צילומי גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
עד היום לא הוצג תחקיר חדירת הבקאים של החמאס/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילומי גולשים

לפי קציני מילואים בפיקוד הצפון, הכוונה בצה"ל להקים יחידה בפיקוד קצין בדרגת סא"ל שתהיה אחראית על הכשרה ותפעול המערכות בשטח כדי לשפר את ההגנה על העורף הישראלי בדגש על כלי טיס זעירים ללא טיס שהסבו נזק וגבו מחיר דמים קשה מהעורף הישראלי.

בחיל האוויר טענו כי בעבר הרחוק הפעיל מערך ההגנה האווירית תותחי וולקן לתרחישים דומים ויש לו את הניסיון בתפעול המערכות. קציני המילואים דחו את הדרישה של חיל האוויר בטענה כי יש חיבור ישיר בין ההגנה על היישובים להפעלת התותחים במיוחד כשמדובר בלוחות זמנים קצרים מרגע השיגור.

תגובת דובר צה"ל: "פיקוד הצפון וחיל האוויר פועלים בשיתוף פעולה הדוק הן בהיבט המבצעי והן בבניין הכוח. צה"ל בונה כוח על מנת להתמודד עם מגוון האיומים בכלל זירות הלחימה, תוך למידה מעמיקה ומתמדת של לקחי המלחמה. במסגרת עבודת מטה מקיפה שבוצעה בשנה האחרונה, למתן מענה להגנה מפני איומים ברום הקרוב לקרקע, נבחנו כלל החלופות לפיקוד ושליטה בתחומי ההגנה וההפעלה. במסגרת החיכוך המבצעי והלמידה שמתבצעת במהלך המלחמה, ולאחר דיון מעמיק ומקצועי בחלופות, סוכמו העקרונות, האחריות והסמכות בכלל נושאי הרום הקרוב לקרקע ועל תותחי הוולקן בפרט. לפיכך, סוכם כי חיל האוויר יהיה אחראי על הגנת השמים בכלל (כולל הרום הקרוב לקרקע) ויפעל בשיתוף פעולה מלא לצד האוגדה והפיקוד המרחבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully