וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתרון למחסור בבתי החולים? משרד הבריאות מציע הקלות ברישיון לרופאים שהוכשרו בחו"ל

עודכן לאחרונה: 6.10.2024 / 13:20

התיקון העיקרי, אותו מציע משרד הבריאות, יקטין את מספר שנות הניסיון הקליני הנדרשות לקבלת פטור מבחינת רישוי לרופאים שעבדו בחו"ל מ-14 שנים ל-10 שנים בלבד. ב-2020 עמד שיעור הרופאים בישראל על 3.3 לכל 1,000 נפשות, נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD, והמצב צפוי להחמיר

ניתוח ברגל חייל שכמעט איבד את רגלו/בית חולים איכילוב

בניסיון לצמצם את המחסור הגדול של הרופאים בישראל, משרד הבריאות פרסם רגע לפני ראש השנה, טיוטה לתיקון תקנות חדשות במטרה להקל על רופאים שהוכשרו ועובדים בחו"ל, לקבל רישיון לעסוק ברפואה בארץ. בין היתר צמצום מספר שנות הניסיון לקבלת פטור מבחינות.

התקנות המוצעות נועדו לנסות ולתת מענה למחסור בכוח אדם במערכת הבריאות בישראל ולהקל על רופאים מחו"ל בעלי ניסיון קליני רב להשתלב בשוק העבודה המקומי. על פי התקנות החדשות בתנאים למתן פטור מחובת בחינה, התיקון העיקרי המוצע יקטין את מספר שנות הניסיון הקליני הנדרשות לקבלת פטור מבחינת רישוי מרופאים שעבדו בחו"ל מ-14 שנים ל-10 שנים בלבד. השינוי נועד לעודד רופאים לעלות לישראל ולהקל על הליך ההשתלבות שלהם במערכת הבריאות הישראלית.

לפי נתוני דוח מבקר המדינה שהתפרסם לאחרונה, בשנת 2020 עמד שיעור הרופאים בישראל על 3.3 רופאים לכל 1,000 נפש. נתון זה נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD, העומד על 3.7 רופאים לכל 1,000 נפש, אך המצב צפוי להחמיר עוד יותר. על פי תחזיות משרד הבריאות, עד שנת 2035 צפוי היחס לרדת ל-3.02 רופאים לכל 1,000 נפש, ירידה משמעותית שתשפיע לרעה על איכות הטיפול הרפואי בישראל.
הדוח מדגיש כי המחסור ברופאים אינו אחיד, וקיימים פערים משמעותיים בין מרכז הארץ לפריפריה ובין מקצועות רפואיים שונים. בפריפריה, המחסור ברופאים חריף במיוחד.

משרד הבריאות, ירושלים. נתי שוחט, פלאש 90
משרד הבריאות, ירושלים/פלאש 90, נתי שוחט

נתון מדאיג במיוחד הוא ש-51% מהרופאים בנגב ו-63% מהרופאים בגליל הם בוגרי חו"ל, רבים מהם מאוניברסיטאות שנפסלו במסגרת רפורמת יציב. רפורמה זו, שנועדה להבטיח את איכות ההכשרה של הרופאים, עלולה להחריף את המחסור ברופאים בפריפריה בשנים הקרובות.

כמו כן, הטיוטה כוללת שינוי נוסף בהתאמה למבחני ההסמכה האמריקאיים (USMLE ) מבחנים החיוניים לרופאים המעוניינים לעסוק ברפואה בארה"ב. בעקבות שינויים שבוצעו בבחינות אלו, התקנות החדשות יעניקו פטור מרישוי בישראל לרופאים שעברו שני שלבים בלבד של הבחינה (במקום שלושה כפי שנדרש בעבר), וזאת לאור ביטולו של שלב הבחינה הקלינית המעשית בארה"ב.

מאחר שהחלק המעשי של הבחינה הקלינית בוטל בארה"ב במהלך מגפת הקורונה, גם בישראל בוצעו התאמות, ועתה נדרש מהרופאים המגיעים מחו"ל לעבור רק את שני השלבים הראשונים של הבחינה ולא שלושה, כפי שנדרש בעבר.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה

התקנות החדשות מבקשות להחליף את המונח "תקופת הסתכלות" במונח "תקופת התנסות קלינית", מתוך מטרה לשקף את המציאות בשטח. רופאים הנמצאים בתקופת ההתנסות הקלינית תחת "היתר זמני" רשאים לקבל חולים, לבדוק אותם ולהשתתף באופן פעיל בטיפול, דבר שמדגיש את היבט ההתנסות הקלינית הפעילה.

מטרת התקנות החדשות היא להקל על רופאים מחו"ל להגיע לישראל ולהשתלב במערכת הבריאות המקומית, זאת מתוך מענה למחסור הקיים בכוח אדם רפואי. הקטנת מספר שנות הניסיון מ-14 ל-10 נועדה להקל על תהליך קבלת הרישיון ולהפוך את ישראל ליעד אטרקטיבי יותר עבור רופאים בעלי ניסיון קליני רב ממדינות זרות.

תקנות הרופאים החדשות, המתוקנות לשנת 2024, מייצגות שינוי חשוב במאמץ לעודד רופאים ממדינות זרות לעלות לישראל ולהשתלב במערכת הבריאות המקומית. לצד ההקלה במספר שנות הניסיון הנדרש, ההתאמה למבחני ה-USMLE האמריקאים והשינויים הקלים בהגדרת תקופת ההתנסות הקלינית משקפים את הניסיון של מאמצי המדינה להבטיח רמה מקצועית גבוהה של הרופאים המגיעים מחו"ל, תוך מתן אפשרויות גמישות יותר להשתלבות מהירה בשוק העבודה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully