וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה בלבנון: הדיווחים על חיסול מחליפו של נסראללה - והצעדים הבאים

עודכן לאחרונה: 5.10.2024 / 19:17

לאורך כל ימי החג, המשיך צה"ל בלחימה בלבנון. ברקע דיווחים על חיסול מחליפו של נסראללה ופגיעה בבכירים נוספים, נודע על שני חללים בצפון שנפלו בשל פגיעת כטב"ם מעיראק. ההישגים במהלך החג - והצעדים הבאים

כוחות השריון של חטיבה 188 בפעילות ממוקדת בדרום לבנון/דובר צה"ל

האם היורש של נסראללה חוסל, שבוע בלבד לאחר שישראל חיסלה את מזכ"ל חיזבאללה עצמו?
בהפצצה חסרת תקדים של צה''ל בשעות הלילה של יום חמישי בדאחיה שבביירות, יעד התקיפה הישראלית היה האשם ספי א-דין, יורשו המסתמן של מזכ"ל חיזבאללה לשעבר חסן נסראללה. על פי דיווחים נוספים בלבנון, תשעה בני אדם נהרגו בתקיפה של חיל האוויר. א-דין, בן 60, נולד בדרום לבנון, הוא הסמן המוביל את קידום הזהות האיראנית של חיזבאללה באופן שבא לידי ביטוי בטקסים ובפעילויות שונים.

דובר צה"ל בערבית אלוף משנה אביחי אדרעי הזהיר קודם לכן את תושבי השכונות בדאחיה שבביירות מפני מתקפה: "לכל מי שנמצא בבניינים המסומנים באדום כפי שמופיע במפה והמבנים הסמוכים להם בשכונת בורג' אל-ברג'נה - אתם נמצאים בסמוך למתקני חיזבאללה". זמן קצר לאחר מכן, דווח על תקיפות עוצמתיות בביירות וגם סמוך לשדה התעופה.

בעקבות חיסולו של נסראללה בחודש שעבר, בערוץ הטלוויזיה הסעודי אל-ערבייה דווח כי חיזבאללה בחר בבכיר הארגון האשם ספי א-דין, בן דודתו של נסראללה, כמחליפו. עם זאת, בארגון טרם הוציאו הודעה רשמית. בשנים האחרונות וכעת ביתר שאת, עלה שמו של האשם סאפי א-דין שהיה חבר במועצת השורא של חיזבאללה וראש המועצה המבצעת בחיזבאללה (מנהלת את הפעילות האזרחית של הארגון) כמועמד המוביל לרשת אותו.

הריסות לאחר הפצצת צה"ל בביירות, 3 באוקטובר 2024. רויטרס
יעד התקיפה היה מחליפו של נסראללה. הריסות לאחר הפצצת צה''ל בביירות/רויטרס

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, קיים הערכת מצב אתמול (שישי) עם מפקד חטיבת גולני, אלוף-משנה עדי גנון ולוחמי החטיבה בעת פעילותם הקרקעית בדרום לבנון. במהלך הביקור הדגיש האלוף את חשיבות פעילות הלוחמים, בסדיר ובמילואים, שמהווים נדבך מרכזי בלחימה וממשיכים במשימתם לשנות את המציאות הביטחונית ולהחזיר את תושבי הצפון חזרה לבתיהם.

מדברי מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין: "במקום בו אנחנו עומדים אנחנו יכולים לצפות לעבר יישובי קו המגע. הפעולה הקרקעית שלנו פה היא צעד משמעותי לקראת החזרת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם", אמר.

מוקדם יותר היום (שבת) בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, מטוסי קרב של חיל האוויר חיסלו את המחבל מחמד חסין עלי אלמחמוד, ששימש כזרוע המבצעת בלבנון של ארגון הטרור חמאס אשר הכווינה פעולות טרור למרחב יהודה ושומרון. מחמד קידם בשנים האחרונות פיגועים מול יעדים ישראלים בחו"ל ובישראל. במקביל, לקח חלק בפעילות להתבססות ארגון הטרור חמאס בזירה הלבנונית, פעילות אשר כללה בין היתר אספקת אמצעי לחימה לביצוע ירי רקטי לעבר ישראל ומעורבות בניסיונות לייצור אמצעי לחימה מתקדמים. בנוסף, במרחב טריפולי שבצפון לבנון, חוסל המחבל סעיד עלאא נאיף עלי, מהזרוע הצבאית של חמאס בלבנון, אשר הוביל פיגועים נגד יעדים ישראליים ופעל לגייס פעילים לשורות ארגון הטרור חמאס בלבנון.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
כוחות השריון של חטיבה 188 בפעילות ממוקדת בדרום לבנון. דובר צה"ל, דובר צה"ל
חוסלו למעלה מ-400 מחבלי חיזבאללה. כוחות השריון של חטיבה 188 בפעילות ממוקדת בדרום לבנון/דובר צה"ל, דובר צה"ל

לפני כן, צה''ל הודיע שלשום (חמישי) שבהכוונה מודיעינית מדויקת של אגף המודיעין, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באופן ממוקד במרחב ביירות וחיסלו את מחמד רשיד סכאפי, ראש מערך הקשר של ארגון הטרור חיזבאללה. מדובר צה"ל נמסר כי מחמד רשיד סכאפי היה מחבל ותיק בחיזבאללה, שימש כראש מערך הקשר משנת 2000, היה מקורב לבכירי חיזבאללה ובעל ניסיון וסמכויות רבות בארגון. המחבל סכאפי השקיע מאמצים רבים בפיתוח תקשורת רציפה בין כלל היחידות והמערכים בארגון הטרור, בשגרה ובחירום, ובמטרה לשמור על זרימת מידע בארגון באופן רציף.

תקיפות חיל האוויר נמשכו כל העת ביממות האחרונות. צה''ל סגר חשבון וחיסל את המחבל ח'דר אלשהאביה שאחראי על הירי לעבר אזור הר דב וצפון רמת הגולן, ופיקד על שיגור הטיל בחודש יולי שהרג 12 ילדים ונערים מירי רקטה של חיזבאללה על מגרש הכדורגל במועצה המקומית מג'דל שמס.

תקיפות חיל האוויר בדאחיה, לבנון, 3 באוקטובר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי לקראת החזרת תושבי הצפון לבתיהם". תקיפות חיל האוויר בדאחיה שבביירות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כוחות צה"ל החלו בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת נגד יעדי טרור של חיזבאללה במרחב הסמוך לגבול בדרום לבנון בלילה שבין יום שני לשלישי השבוע. בימים האחרונים כוחות צה"ל חיסלו מאות מחבלי חיזבאללה והכריחו פעילים רבים באמצעות אש כבדה, לסגת מקו הלחימה הראשון. לוחמי אוגדות 36 ו-98 איתרו כמות גדולה של אמצעי לחימה שחלקם הועברו לשטח ישראל והשאר הושמדו על ידי הלוחמים בשטח. בנוסף, בימים האחרונים פגעו קשות באתרי שיגור רקטות משמעותיים. כוחות היבשה הצליחו להרוג מתחילת התמרון הקרקעי למעלה מ-400 מחבלים. גורמים בצבא הבהירו כי השילוב של כוחות החי"ר והשריון הביאו יתרון משמעותי ללחימה נגד חיזבאללה. גורמי צבא במילואים סיפרו כי אוגדה 36 בפיקוד של תא"ל מורן עומר הצליחה לאתר ולהשמיד אתרי שיגור של רקטות וטילי נ"ט בולטים של חיזבאללה שפגעו בשנה האחרונה ביישובי הצפון.

עוד במסגרת התמרון, לוחמי צוות הקרב של חטיבת השריון 188 בפיקוד אוגדה 36 פעלו ביממות האחרונות בפעילות קרקעית ממוקדת בדרום לבנון. הכוחות פשטו באופן ממוקד על מרחבי טרור אשר מוסווים בלב כפרים אזרחיים ומחסלים מחבלים מהאוויר ומטווח קרוב. בפעילות במרחב ביממה האחרונה איתרו הכוחות בבית מגורים תחמושת משגרי טילים, טילי נ"ט ורקטות לצד מיטה ותמונה של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. עוד איתרו והחרימו הכוחות עשרות אמצעי לחימה שהושארו מאחור במבנים ובבתים אזרחיים במרחב דרום לבנון, ובינהם: משגרי טילים שכוונו לשטח הארץ, טילי נ"ט, נשקים, עמדות תצפית ומטען חבלה שהאויב הטמין במסווה בשטח.

פעילות חטיבת עציוני בדרום לבנון. דובר צה"ל
טיהור המרחב והרס תשתיות טרור. פעילות חטיבת עציוני בדרום לבנון/דובר צה"ל

מפקד פלוגה בגדוד ההנדסה 603, סרן נ' המתגורר בזיקים, הוקפץ מהלחימה ברצועת עזה לאחר ההחלטה לתמרן קרקעית ללבנון, והצטרף לחטיבה המשוריינת 7. כל חיילי הפלוגה נלחמו ברצועת עזה לפני הכניסה ללבנון. סרן נ' היה לקצין הראשון שחצה את הגדר לדרום לבנון בתחילת התמרון, כשלפניו מספר דחפורים, נגמ"שי נמרה, ולוחמים שמפלסים את נתיב הכניסה עבור שאר הכוחות. זאת כדי לאפשר מעבר מהיר ומוגן מפני טילי נ"ט ומטעני חבלה.

לאחר ההגעה לכפרים וכיבוש השטח, החלו הלוחמים בשלב טיהור המרחב והרס תשתיות טרור. "הפלוגה שלי התמקדה במרחב שממנו שוגרו טילי נ"ט לעבר היישובים בישראל", סיפר נ'. "זו המשימה המרכזית, ואנחנו עדיין מרוכזים בה על בסיס מודיעין. ציפינו להרבה יותר התנגדות בכניסה, אבל כשאתה מגיע לשטח זה הרבה פחות. איך אמר לי אחד הלוחמים? 'זה מזכיר לי 90% את הלחימה בעזה'".

על חשיבות המשימה של הפלוגה בפיקודו אמר נ': "אנחנו עומדים בשטח ששולט על מדינת ישראל. ממש רואים את הכבישים, את האורות, רואים עורף תוך כדי לחימה. היינו בחושך תוך כדי המתקפה לפני כמה ימים מאיראן, מרימים עיניים ורואים את הטילים, ועובר לך בראש 'מה היה קורה אם לא היינו פה בלבנון'. אנחנו מתמרנים ומשפיעים. אתה מסתכל מפה למטה ורואה את היישוב הישראלי, ואתה אומר מפה כבר לא ירו עליו נ"ט".

סרן נ', מפקד פלוגה והקצין הראשון שנכנס בתמרון ללבנון. דובר צה"ל
"מפה כבר לא ירו עליו נ"ט". סרן נ', מפקד פלוגה והקצין הראשון שנכנס לדרום לבנון/דובר צה"ל

לצד הלחימה העזה בכל החזיתות, היו גם נופלים בקרב חיילי צה''ל. הצבא התיר לפרסום לפני כניסת החג על נפילתם של 8 לוחמי צה"ל בקרבות בלבנון. סרן הראל אטינגר, סרן איתי אריאל גיאת, רס"ל נועם ברזילי, רס"ל אור מנצור, רס"ל נזר איטקין נפלו בקרב בדרום לבנון. בזירה נוספת נפלו סמ"ר עלמקאן טרפה וסמ"ר עידו ברויר. עוד קודם לכן, הותר לפרסום כי סרן איתן יצחק אוסטר נהרג בהיתקלות עם מחבלים.

עוד במהלך החג נודע על נפילתם של לוחמי צה''ל נוספים. סמל דניאל אביב חיים סופר בן 19 מאשקלון, חניך במסלול ייעודי לקצונת קשר''גים ורב"ט טל דרור, בן 19 מירושלים, מש''ק תקשוב נפלו בלחימה בצפון. השניים, חיילים בגדוד 13 של גולני נהרגו מפגיעת כטב"ם נפץ. באירוע נפצעו באורח קשה חייל ונגד מילואים. הם פונו לקבלת טיפול בבית החולים, ומשפחותיהם עודכנו. חייל נוסף נפצע באורח בינוני ו-21 חיילים נפצעו קל. בנוסף אליהם, שלשום הותר לפרסום שסרן בן ציון פלח, בן 21 מניצני עוז, נפל בחג ראש השנה בקרב עם מחבלים בדרום לבנון. פלח היה לוחם בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים. בן התחנך בפנימייה הצבאית בחיפה, והוא החלל ה-9 בין נופליה במלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully