וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תתקוף באיראן בתוך ימים - היעד עשוי להיות מתקני נפט במדינה

עודכן לאחרונה: 2.10.2024 / 8:13

בכירים ישראלים אמרו כי ישיבת הקבינט הסתיימה בהבנה שתהיה תגובה משמעותית נגד איראן, אך ללא החלטה ברורה לגבי ההיקף והמועד. אחת הסיבות לכך היא שישראל רוצה לתאם זאת עם ארה"ב שתומכת בתגובה ישראלית, אך רוצה שזו תהיה מחושבת. נתניהו עשוי לשוחח היום בנושא עם ביידן

יירוטים בנגב/על פי סעיף

ישראל צפויה להגיב למתקפת הטילים האיראנית בתוך ימים ותתקוף אתרים אסטרטגים באיראן. בכירים ישראלים אמרו כי אחד היעדים של תקיפה כזו עשוי להיות מתקני הנפט במדינה.

למה זה חשוב:

  • ישראל ואיראן מעולם לא היו קרובות יותר לפתיחת חזית חדשה ומסוכנת הרבה יותר במלחמה שהתפשטה במזרח התיכון בשנה האחרונה מאז מתקפת ה-7 באוקטובר.
  • איראן איימה אתמול שאם ישראל תגיב למתקפת הטילים, היא תתקוף אותה שוב. בכירים ישראלים אומרים שאם זה יקרה ואיראן לא תחדול מהתקפותיה, כל האפשרויות יהיו על השולחן מבחינת ישראל. המשמעות של הדבר הזה עשויה להיות מתקפה ישראלית גם על מתקני הגרעין האיראנים.
  • "יש לנו סימן שאלה גדול לגבי איך האיראנים מתכוונים להגיב למתקפה, אבל אנחנו לוקחים בחשבון את האפשרות שהם ילכו עד הסוף, וזה יהיה משחק אחר לגמרי", אמר בכיר ישראלי.
מתקני נפט באבאדאן, איראן, 21 בספטמבר 2019. רויטרס
מתקני נפט באבאדאן, איראן, 21 בספטמבר 2019/רויטרס

תזכורת:

  • מתקפת הטילים והמזל"טים של איראן על ישראל באפריל נענתה במתקפה ישראלית מוגבלת מאוד נגד סוללת הגנה אווירית מדגם S-300 באיראן שאחריה הסתיימו חילופי המהלומות בין הצדדים.

תמונת המצב:

על אף שמתקני הנפט של איראן הינם יעד סביר, ישראל עושיה לבצע גם חיסולים של בכירים איראנים בלי לקחת על כך אחריות, או להשמיד את מערכות ההגנה האווירית של איראן - ובמיוחד אלה שמגנות על מתקני הגרעין.

התגובה הישראלית עשויה לכלול תקיפות אוויריות של מטוסי קרב וכן פעולות חשאיות דומות לזו שהרגה את מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהראן לפני חודשיים. הפעם, אומרים בכירים ישראלים, התגובה הצבאית הישראלית תהיה הרבה יותר משמעותית.

יירוטים ונפילות טילים ששוגרו מאיראן, צפון הארץ, 1 באוקטובר 2024. אייל מרגולין, פלאש 90
יירוטים ונפילות טילים ששוגרו מאיראן, צפון הארץ, 1 באוקטובר 2024/פלאש 90, אייל מרגולין

במוקד החדשות:

  • הקבינט המדיני ביטחוני התכנס ביום שלישי בערב בבונקר התת-קרקעי של ממשלת ישראל בהרי ירושלים. הישיבה החלה כשהגל הראשון של טילים בליסטיים איראניים עשה את דרכו לעבר ישראל. בפתח ישיבת הקבינט סימן ראש הממשלה נתניהו את הצעד הבא של ישראל. "איראן עשתה הלילה טעות גדולה והיא תשלם עליה", הוא אמר. "מי שיתקוף אותנו, אנחנו נתקוף אותו".
  • שני בכירים ישראלים אמרו כי ישיבת הקבינט הסתיימה לאחר מספר שעות בהבנה שתהיה תגובה צבאית ישראלית משמעותית נגד איראן אך ללא החלטה ברורה מה תהיה התגובה הזו.

מאחורי הקלעים:

  • בכיר ישראלי אמר שאחת הסיבות לכך שלא התקבלה החלטה בישיבת הקבינט היא כי לשכת ראש הממשלה רצתה לקיים סבב תיאומים עם הממשל האמריקני. בעוד שישראל הולכת להגיב באופן עצמאי למתקפה האיראנית, היא רוצה לתאם את תוכניותיה עם ארה"ב בגלל ההשלכות האסטרטגיות של המצב.
  • תקיפה איראנית נוספת בתגובה לפעולת תגמול ישראלית תדרוש שיתוף פעולה הגנתי עם פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, ייתכן שתצריך תוספת חימושים עבור חיל האוויר ואולי אף סוגים אחרים של תמיכה מבצעית אמריקנית, אמר בכיר ישראלי.
  • הנשיא ביידן אמר ביום שלישי כי ארה"ב וישראל דנות בתגובה למתקפה האיראנית וכי "עדיין צריך לראות" מה תהיה התוצאה של המגעים הללו.
  • בכיר אמריקני אמר בשיחות בין ממשל ביידן לממשלת ישראל ביום שלישי, ארה"ב הבהירה שהיא תומכת בתגובה ישראלית אבל היא חושבת שהתגובה הזו צריכה להיות מדודה ומחושבת. ביידן אמר כי ישוחח עם נתניהו על התגובה למתקפה האיראנית. בכיר ישראלי אמר שהשיחה עשויה להתקיים היום, מספר שעות לפני כניסת ראש השנה.

הכתבה מפורסמת במקביל באתר Axios

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully