וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומת הסיכולים הממוקדים: ישראל לא יכולה להסתפק בחיסול צמרת חיזבאללה

עודכן לאחרונה: 30.9.2024 / 13:49

אין מספיק בכלי המדויק המכונה "סיכול ממוקד" כדי להכריע אויב. למרות שיכולת חיסולי הבכירים בארגוני הטרור היא עוצמתית ושמורה למעצמות בודדות בעולם - אסור להתאהב בה. המחיר הכבד שמשלמת החברה הישראלית רק מעלה תחושות כעס בציבור, וצה"ל לא יוכל לחמוק מהשאלות הקשות

תיעוד מזירת ההרס של המפקדה של חיזבאללה שהופצצה על ידי צה"ל במהלך חיסול חסן נסראללה, 29 בספטמבר 2024/רויטרס

ברקע ההצלחות הגדולות בחודש האחרון, המטה הכללי של צה"ל לא יכול לחמוק מהשאלות הקשות והביקורת החריפה. סיכולו של חסן נסראללה ושל בכירי ארגון חיזבאללה לא עונים על חוסר המוכנות בכלל המדרגים למלחמה מלאה מול ארגוני הטרור ברצועת עזה ובטח לא עקב ההפתעה המודיעינית בקנה מידה היסטורי.

תחושת התסכול

המחיר הכבד שמשלמת החברה הישראלית רק מעלה את תחושת התסכול והכעס בציבור. זאת, לאור ההצלחות שהגיעו בתמרון הקרקעי ברצועת עזה, בשילוב בין חיל האוויר למודיעין ובשאר המערכים בלעדיהם לא היה ניתן להכות את חמאס ולהכריע חלקים גדולים בזרוע הצבאית והשלטון הקיצוני.

עשן מיתמר מעל הדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024. Emilie Madi, רויטרס
חיסולו לא עונה על השאלות הקשות. הפצצת המתחם התת-קרקעי בו שהה נסראללה/רויטרס, Emilie Madi

סיכול ממוקד - לא תכלית הכול

גם עכשיו יש יותר מתחושה שגויה שבכלי המדויק המכונה "סיכול ממוקד" יש כדי להכריע אויב. לא. הסיכול הממוקד פותח במערכת הביטחון על ידי צה"ל והשב"כ, וקיבל תפנית בראשית האינתיפאדה השנייה. מדובר ברכיב חשוב ולעיתים קריטי, אבל הוא לא תכלית הכול. מדוע? כי לכל אדם יש תחליף - טוב או רע.

סיכול ישפיע יותר לצד איסוף מודיעין, מעצרים, חקירות, בניית מכשול חזק בגבול ומערכות איסוף, השמדת יכולות צבאיות, הרג פעילי טרור באופן נרחב, והיכולת להכריע אויב בקרב פנים מול פנים משדר עוצמה, מחזק הרתעה ולרוב גם מקצר את משך הלחימה.

האתגר בסיכול הממוקד

ראשית, חשוב לציין כי מאחורי כל סיכול ממוקד מתנהלת כשלב מקדים עבודת נמלים כדי לבנות מתפס על האיש המסוכל: להבין איפה הוא גר, מהי שגרת יומו, חולשות, חוזקות, דרכי מחשבה, מתאר גיאוגרפי עד לרמת רחוב וקומה.

לאחר מכן, האתגר לאתר, לזהות, לעקוב, לאמת שאכן מדובר באיש, להכין מערכת תקיפה לרוב אווירית שיודעת לפגוע בצורה מקצועית ומדויקת במטרה ברגע האחרון לפני שהאיש נמלט או משנה תנועה ומסתתר. בשנה האחרונה רואים את הפער בין הזירה הדרומית לזירה הצפונית.

תיעוד מפעילות חטיבת הנחל ברפיח .עזה , 24 בספטמבר 2024. דובר צה"ל
לא היה ניתן להכות את חמאס ללא שילוב הכוחות. חטיבת נח"ל בתמרון קרקעי בעזה/דובר צה"ל

היקף האחראים לסיכול

כל סיכול ממוקד של בכיר משלב בתוכו מספר גדול מאוד של משאבים וכוחות באוויר, וביבשה ולעתים גם בים, במטה ובשטח, בין ארגונים, ויכולות מבצעיות שבנויות כשכבות למשל: מטוסי קרב, כלי טיס לא מאוישים, מערכי בקרה, מטוסי תדלוק, מטה מבצעי, גורמי מודיעין בפיקוד המרחבי ובאמ"ן, גורמי מטה באגף המבצעים ועוד.

התכנון המקדים מחייב רמה מקצועית ודיוק עילאיים כדי להכין את המטוסים ואת צוותי האוויר למשימה: לבחור את החימושים הנכונים, השיטה לביצוע ולבחון כל העת מקרים ותגובות כדי שהכול יעבור חלק.

הנקמה על הסיכול

טרם הסיכול הממוקד נבחנות ההשלכות האזוריות והנקודתיות והרצון לנקמה: מפגיעה באזרחים לא מעורבים בטרור - וכלה ברצון לנקמה שעלול לסלים את האזור או לגבות מחיר כואב מישראל ביעד לא צפוי.

קצין המודיעין של אוגדה 98. דובר צה"ל
כל סיכול משלב מספר גדול של משאבים וכוחות. קצין המודיעין של אוגדה 98/דובר צה"ל

מדוע פסקו סיכולים ברצועת עזה?

עוד הרבה לפני המלחמה, הבינו בחמאס כי עולם התת קרקע מהווה יתרון מפני תקיפות אוויריות. כל עוד והתמרון הקרקעי לא איתר את המנהרות והשמיד אותן - הם יכולים לנוע מבחינתם בבטחה הרחק מהפצצות. המרחב הזה, בשילוב יכולות מידור, שהייה במרחבים מאוכלסים צפופים והתרחקות מכלים אלקטרוניים מאתגרים מאוד את צה"ל לבצע סיכולים ממוקדים לאחרונה ברצועת עזה. אין ספק כי צה"ל והשב"כ מחכים לטעויות שיבצעו בכירי חמאס ושאר הארגונים אותם ינצלו לסיכול ממוקד.

רצועת עזה , 12 בספטמבר 2024. יניר יגנה
כל עוד והתמרון הקרקעי לא איתר את המנהרות, הבכירים יכולים לנוע מבחינתם בבטחה הרחק מהפצצות. רצועת עזה/יניר יגנה

חשיבות הסיכול

ישראל צברה לעצמה שם של אומת סיכולים ממוקדים במשך עשרות שנים הכוללת עוצמה טכנולוגית פורצת דרך, מטה רב ארגוני וזרועי משומן, ויכולת מבצעית להוציא אל הפועל בפרקי זמן קצרים סיכולים של בכירים בהתבסס על מודיעין שנראה לרוב על גבול המדע בדיוני. עוצמה ששמורה למעצמות בודדות בעולם.

אך יחד עם זאת אסור להתאהב ביכולת. הסיכול ממוקד הוא רכיב בסל היכולות שהחשוב בהם הוא תמרון יבשתי רחב, גדול עם יכולות תעשייתיות שיודע לגבול מחירים כבדים, להשמיד תשתיות, ולהגביר הרתעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully