וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי טריקים ושטיקים? סיבוב הפרסה של נתניהו על הפסקת האש בלבנון מעלה פלאשבקים מהעבר

עודכן לאחרונה: 27.9.2024 / 10:27

הזגזוג הפוליטי-מדיני של ראש הממשלה בדרכו לאו"ם הוא דפוס פעולה קלאסי של האיש שתמיד מתמרן קצר. גם הפעם, הוא נתן אור ירוק לאמריקאים, אבל ברגע שסמוטריץ' ובן גביר נדרכו - הוא התקפל. עכשיו, הוא סופר את הימים לממשל ביידן - ומחזיק אצבעות שטראמפ ייבחר

ראש הממשלה נתניהו בבסיס של אגף המודיעין .24 בספטמבר 2024/רועי אברהם לע״מ

כן הפסקת אש, לא הפסקת אש, מה זה כבר משנה? הפארסה המדינית המעופפת שליוותה את ראש הממשלה ופמלייתו על מטוס כנף ציון בדרך לאו"ם אתמול העלתה בקרב עוקביו האדוקים של בנימין נתניהו אי אלו פלאשבקים מהעבר. היה מי שנזכר במתווה האו"ם ב2018, אז ראש הממשלה סיכם עם נציבות הפליטים של האו"ם על יציאה מרצון של כ-16 אלף מבקשי מקלט, עד שחזר בו תוך 24 שעות, בעקבות התקף זעם של צייצני הימין. או במתווה הכותל, שנתיים קודם לכן, כשהממשלה בראשותו גיבשה ואישרה הסכם עם הזרמים הרפורמים והקונסרביטיביים על הקמת רחבת תפילה שוויונית, שבוטל תוך חצי שנה, בשל הלחץ של שותפיו החרדיים. בהבטחת הריבונות המפורסמת שנתניהו נתן בוושינגטון בינואר 2020, שהיתה אמורה להגיע תוך ימים לאישור הממשלה, אבל נדחתה, ואז נזנחה. או במגעים המתקדמים להקמת ממשלת אחדות עם יצחק בוז'י הרצוג ב-2016, שהיו חלק מההבטחות שנתניהו נתן לארה"ב וגורמים בינלאומיים אחרים לקידום יוזמת שלום אזורית,או בנדר המרגש שנדר בשידור חי לבני גנץ ארבע שנים אחר כך, "בלי טריקים ובלי שטיקים", שנשכח עוד לפני שהקימו ביחד ממשלה. לכל הבטחה - הפרה. זה האיש.

וכך, תעשו פרצוף מופתע, נתגלה אתמול, שוב, אותו דפוס פעולה. בתחילת השבוע, נתניהו נתן אור ירוק למקורבו השר רון דרמר לנהל מגעים עם הבית הלבן על הפסקת אש זמנית בלבנון, ככל הנראה לא מתוך איזו אמונה או התלהבות גדולה אלא בעיקר כטקטיקת השהייה, שתסמן את נסראללה כסרבן המדיני, תבנה לישראל לגיטימציה בינ"ל להמשך המערכה, ותסייע לו לצלוח את הנאום באו"ם והסופ"ש בניו יורק כשברקע פחות תופי מלחמה. אבל, כמו בשידור חוזר, ברגע שהפרטים החלו לצאת החוצה, האוירה התקררה והחלה הנסיגה. נתניהו עוד הספיק לעדכן את שותפיו בן גביר וסמוטריץ' על ההצעה עוד לפני שעלה על הטיסה, בתקווה שיזרמו איתו ולא יחוללו מהומה, אבל דיווח אחד שגוי אתמול בבוקר, לפיו הפסקת האש תיכנס תוך שעות לתוקפה, שיבש את התוכניות והביא למטרה ההפוכה: בזמן שהוא באויר, הקואליציה שלו נעמדה על הרגליים האחוריות ונדרכה.

גם כאן, פלאשבקים מהעבר הקרוב קפצו מיד לחזית התודעה. כמו בכל פעם שהיתה התקדמות או פריצת דרך במגעים לשחרור החטופים בעשרת החודשים האחרונים, גם על הפסקת האש הזמנית בן גביר וסמוטריץ' היו הראשונים לקפוץ עם קוים אדומים ואיומים מפורשים בהפלת הממשלה. ומכאן, הדרך להתקפלות של נתניהו היתה קצרה, ומלווה באי אלו גרסאות עוקפות ותדרוכים עלומי שם שנועדו להרגיע את שותפיו ושופרותיו הנסערים. האמריקאים, כך דיווחו הכתבים והפרשנים, היו ב"הלם". באמת, מי יכול היה לראות את זה בא? מי היה מאמין שהאיש ששמו הולך לפניו כמפר הבטחות סדרתי ושלכל נאום וראיון שלו מלווה בדיקת עובדות סדרתית לא יעמוד במילה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצבעה על תקציב המדינה בכנסת
7 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצבעה על תקציב המדינה בכנסת 7 בפברואר 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

אז לידיעת הבית הלבן: זה היה עוד מקרה מובהק של נתניהו קלאסי, האיש שתמיד מתמרן קצר, זה שאומר לכל אחד את מה שהוא רוצה לשמוע, העיקר לעבור את המכשול הבא. כדי לצלוח את המסע לניו יורק ולהוריד את הלחץ הבינלאומי המתגבר סביב המבצע בלבנון - הוא זרם עם האמריקאים והצרפתים על יוזמת הרגיעה, אבל ברגע שהתעוררה סערה פוליטית וקואליציונית - זה הפך ל"כן, אבל", ועד שהציוצים הזועמים של בן גביר וסמוטריץ' הגיעו ל"כנף ציון", גורם בכיר מאוד מאוד בפמליה כבר התנער לגמרי וטען שמעולם לא הסכים לה. או במלותיו שלו: אין כלום כי לא יהיה כלום - אז מה אם אמר? מה שהיה מפתיע בסיטואציה זה לא סיבוב הפרסה של נתניהו, שיש לו כאמור אין סוף דוגמאות מהעבר, וגם לא התחבולות המילוליות והאמיתות שנכונות לשעתן, אלא זה שיש בעולם, ובעיקר בחדר הסגלגל, עוד מי שמופתע ומאמין לו מלכתחילה.

לא מן הנמנע שנתניהו ינסה לתקן את הרושם בנאומו היום אחרי הצהריים בעצרת האו"ם, ושבין הפלפולים הרטוריים על צדקת דרכנו והגימיקים הויראליים להמונים ישזור מסרים מפויסים שנועדו לרכך את הזעם הבינלאומי. אבל מלים לבדן לא ישנו את הכיוון אליו הוא ושותפיו מובילים את ישראל: הפארסה המעופפת סביב הפסקת האש בלבנון חשפה, שוב, שהמשך המלחמה הוא תנאי הכרחי להמשך קיומה של ממשלת הימין על מלא, ושמה שעבד לבן גביר וסמוטריץ' בעזה - יעבוד להם גם בזירת הצפון; ההישגים המרשימים של צה"ל בשבועיים האחרונים - רק הגדילו להם את התיאבון, וסייעו להם להסיט את תשומת הלב מ-101 החטופים שנמקים עדיין בשבי חמאס, כשבאופק אין שום עסקה, מתווה או פתרון.

רק שאחרי שנה של מלחמה בעזה, לישראל אין לגיטימציה בינלאומית, או מספיק תחמושת, בשביל לריב עם כל העולם על פעולה קרקעית בלבנון. נתניהו ינסה להמשיך עם הטריקים והשטיקים בין האילוצים הקואליציוניים ללחץ של ממשל ביידן, שבעוד חמישה וחצי שבועות במילא מגיע לסוף דרכו, בתקווה שב-5 בנובמבר הדמוקרטים יאבדו את המושכות, ורוצה לשמור את הפסקת האש וההסדרה במזרח התיכון לטראמפ ידידו. אם לא, וקמאלה האריס תיבחר לנשיאת ארה"ב, או אז התמרון הקצר שלו עשוי להגיע לסוף דרכו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully