וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ממשיך לזגזג: "שותף למטרות של היוזמה האמריקנית להפסקת אש בלבנון"

עודכן לאחרונה: 27.9.2024 / 6:24

אחרי שניסה לחזור בו מההבנות השקטות עם ארה"ב ולהרחיק את עצמו מההצעה להפסקת אש בלבנון, ראש הממשלה מנסה להוריד את המתיחות עם הבית הלבן. בהודעה שפרסם באנגלית בלבד נתניהו לא דוחה את היוזמה האמריקנית להפסקת אש

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו לפני המראתם לניו יורק, 26 בספטמבר 2024/עומר מירון /לע"מ, סאונד: יחזקאל קנדיל /לע"מ

משרד ראש הממשלה הדגיש בהודעה שפרסם ביום חמישי בלילה כי "ישראל שותפה למטרות" של היוזמה האמריקנית להפסקת אש בת 21 יום בלבנון.

למה זה חשוב:

  • ההצהרה היא ניסיון של ראש הממשלה נתניהו להוריד את המתיחות עם הבית הלבן ולחזור בו מהתבטאויותיו אתמול שהתכחשו להבנות השקטות אליהן הגיע עם ארה"ב בנוגע ליוזמת הפסקת האש.
ראש הממשלה נתניהו מאשר את מבצע החיסול בביירות ממטוס ״כנף ציון״ ,25 בספטמבר 2024. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ניסיון של ראש הממשלה להוריד את המתיחות עם הבית הלבן. נתניהו מאשר את מבצע החיסול בביירות ממטוס ״כנף ציון״/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

במוקד החדשות:

  • ההצהרה פורסמה רק באנגלית בעמוד הפייסבוק של משרד ראש ממשלת ישראל באנגלית. צעד שנראה כמו עוד מקרה של דיבור בשני קולות מצד נתניהו.
  • ההודעה היתה פרק נוסף בסדרה של זיגזוגים מצד נתניהו ב-24 השעות האחרונות בנוגע להצעת הפסקת האש בלבנון עליה הכריזו ארה"ב וצרפת ביום רביעי.
  • למרות שנתניהו היה חלק מהמשא ומתן על יוזמת הפסקת האש, ביום חמישי בבוקר הוא חזר בו מההבנות השקטות שלו עם ממשל ביידן והרחיק עצמו מההצעה, וזאת לאחר לחץ פוליטי מצד שותפיו הקואליציוניים מהימין הקיצוני והתקפות מצד האופוזיציה.
  • הבית הלבן רתח על התנהגותו של נתניהו ורמז שהוא משקר. דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר בשיחה עם עיתונאים כי ממשל ביידן לא היה מציג את הצעת הפסקת האש ל-21 יום בלבנון אם הוא לא היה חושב שממשלת ישראל מסכימה לה.
  • "אני לא יודע למה נתניהו אמר את מה שהוא אמר ואני לא יודע מה היו השיקולים שלו - אם הם היו פוליטיים או מבצעיים. תשאלו אותו למה הוא אמר את זה", אמר קירבי.
דובר הבית הלבן ג'ון קירבי פורץ בבכי בשידור חי כשנשאל על תקיפת חמאס בדרום ישראל. 10 בספטמבר 2023. CNN, צילום מסך
"אני לא יודע למה נתניהו אמר את מה שהוא אמר". דובר הבית הלבן ג'ון קירבי/צילום מסך, CNN

מאחורי הקלעים:

  • ביום חמישי נפגש השר לעניינים אסטרטגיים ומקורבו של נתניהו רון דרמר עם יועציו של ביידן ברט מקגרק ועמוס הוכשטיין. בכיר אמריקני אמר שהפגישה היתה קשה.
  • מאוחר יותר נפגש דרמר עם שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שאמר לו כי "חשוב" להגיע להסכם על הפסקת האש של 21 יום בלבנון ולגבש הסדר דיפלומטי שיאפשר לאזרחים משני צדי הגבול לחזור לבתיהם, כך מסר משרד החוץ בוושינגטון.
  • "הסלמה נוספת של הסכסוך רק תקשה על השגת המטרה הזו", אמר בלינקן לדרמר. מספר שעות לאחר הפגישות הללו פרסם משרד ראש הממשלה את הצהרה החדשה בה הודה בכך שיוזמת הפסקת האש האמריקנית היתה מתואמת עם ישראל.
  • "ישראל שותפה למטרות היוזמה האמריקנית לאפשר לאנשים לאורך הגבול הצפוני שלנו לחזור בבטחה לבתיהם. ישראל מעריכה את המאמצים של ארה"ב בהקשר זה, משום שהתפקיד של ארה"ב הוא הכרחי בקידום היציבות והביטחון באזור", נמסר בהודעה.
רון דרמר, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
נפגש עם יועציו של ביידן. השר רון דרמר/ראובן קסטרו

בין השורות:

  • בכיר אמריקני אמר שממשל ביידן רואה בהצהרה הישראלית נסיגה מדבריו של נתניהו ביום חמישי בבוקר והודאה בכך שמה שהבית הלבן אמר על יוזמת הפסקת האש בלבנון היה אמת.
  • הפקיד אמר כי הבית הלבן רואה בהודעת משרד ראש הממשלה "אי-דחייה" של היוזמה האמריקנית.

מה הלאה:

  • הבכיר האמריקני אמר שיוזמת הפסקת האש בלבנון עדיין רלוונטית וממשל ביידן ימשיך לעבוד עליה.
  • במקביל, ארה"ב תמשיך ללחוץ על ישראל להימנע מפלישה קרקעית ללבנון, אמר הבכיר האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully