וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נסוג מההבנות עם ארה"ב: "נמשיך להכות בחיזבאללה בכל הכוח"

עודכן לאחרונה: 26.9.2024 / 23:37

אחרי האיומים מצד שרי הימין הקיצוני בממשלה והתקפות האופוזיציה, רה"מ מסתייג מהצעת הפסקת האש הזמנית שהיה שותף לגיבושה. עם נחיתתו בניו יורק אמר: "המדיניות שלנו ברורה, שאיש לא יטעה בה". שינוי הכיוון עלול להציג את ישראל כסרבנית ולהגביר את המתיחות מול האמריקנים

תיעוד תקיפה בבירות, לבנון ,26 בספטמבר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ראש הממשלה נתניהו נסוג היום (חמישי) מההבנות השקטות עם הממשל האמריקני והרחיק את עצמו מהצעת הפסקת האש הזמנית שהוא היה שותף לגיבושה. גורם בפמליית ראש הממשלה אמר לכתבים במהלך הטיסה לניו יורק כי "הכיוון הוא שלא הולכים להפסקת אש בלבנון כעת אלא ממשיכים בלחימה נגד חיזבאללה".

בכירים אמריקנים אמרו כי לפי ההבנות המוקדמות עם נתניהו, הוא היה אמור לפרסם הודעה שמברכת על הצעת הפסקת האש ומביעה נכונות לדון עליה. אולם, כשנתניהו נחת בניו יורק, הוא מסר הודעה שונה לחלוטין. "המדיניות שלנו ברורה - אנחנו ממשיכים להכות בחיזבאללה בכל הכוח. לא נפסיק עד שנשיג את כל יעדינו ובראשם החזרת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם. זו המדיניות ושאף אחד לא יטעה בה", אמר נתניהו.

למה זה חשוב:

  • שינוי הכיוון של נתניהו, שמגיע אחרי איומים פומביים מצד שרי הימין הקיצוני בממשלה והתקפות מצד האופוזיציה, עלול להציג את ישראל כסרבנית ולהגביר את המתיחות מול הממשל האמריקני.

מה הם אומרים:

  • דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר מסרה כי "ההודעה על יוזמת הפסקת האש בלבנון פורסמה בתיאום עם ישראל. אנחנו לא מאמינים שמלחמה כוללת בלבנון היא התשובה ואנחנו לא תומכים בזה".
  • בהודעה מאוחרת יותר, אמר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי כי "אם ישראל רוצה להחזיר את התושבים לבתיהם בגבול הצפון, אנחנו לא חושבים שמלחמה כוללת היא הדרך לעשות זאת. לא היינו מפרסמים את ההודעה על הפסקת האש אתמול אם לא היינו מבינים שיש לכך תמיכה בצד הישראלי". לדבריו, "יש לנו את כל הסיבה לחשוב שהדיונים שהיו לנו עם הישראלים לפני פרסום ההודעה על הפסקת האש היו כנים".
  • קירבי הוסיף כי "אני לא יודע למה נתניהו אמר את מה שאמר ואני לא יודע מה היו השיקולים שלו - האם הם היו פוליטיים או מבצעיים. תשאלו אותו למה הוא אמר את זה. ההודעה שפרסמנו לא הגיעה בוואקום. היא הגיעה אחרי התייעצות עם ישראל. והיו לנו את כל הסיבה לחשוב שהישראלים היו מודעים לכל מילה בהודעה. לא היינו מפרסמים את ההודעה אם לא היינו חושבים שהיא תתקבל בישראל בצורה רצינית".

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

במוקד החדשות:

  • ביום רביעי לפנות בוקר כאשר נתניהו המריא לניו יורק פרסמו ארה"ב, צרפת ועוד 10 מדינות מערביות וערביות הודעה שקוראת להפסקת אש מיידית למשך 21 יום בין ישראל ללבנון.
  • בהודעה נמסר כי ארה"ב ושאר המדינות מצפות מכל הצדדים - כולל ממשלת לבנון וממשלת ישראל - להביע את הסכמתן להצעה.
פגישת רה"מ בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הבית לבן, 25 ביולי 2024. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"הרחיק את עצמו מהצעת הפסקת האש הזמנית שהוא היה שותף לגיבושה". ביידן ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מאחורי הקלעים:

  • בכירים אמריקנים אמרו כי הדיונים על יוזמת הפסקת האש החלו לאחר שיחת טלפון ביום שני בין היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן לבין השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.
  • הבכירים האמריקנים ציינו כי אותה שיחה עם דרמר הסתיימה בהסכמה שהפסקת אש זמנית היא הדבר הנכון לעשות וכי ארה"ב תכוון לפרסם את יוזמת הפסקת האש לקראת הגעת נתניהו לניו יורק.
  • במהלך יום שלישי ויום רביעי התנהל מו"מ אינטנסיבי בין בכירים בממשל האמריקני לבין השר דרמר ובכירים לבנונים.
  • "המסר שיועצי ביידן קיבלו מדרמר הוא שנתניהו חושב שהפסקת אש זמנית היא דבר נכון כיוון שהוא לא רוצה להיגרר לפלישה קרקעית שעלולה להביא להסתבכות ולכרסם בהישגים שצה"ל השיג עד כה", אמר מקור שמעורה בפרטי השיחות.
  • במהלך ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני אמש לא נדונה כלל סוגיית הפסקת האש והשרים שמעו בעיקר על התכניות של צה"ל להמשך הלחימה.
  • כאשר השרים יצאו מהישיבה וראו את הכותרות על הצעת הפסקת האש כמה מהם החלו לפרסם הודעות חריפות נגד המהלך. נתניהו שמע על ההודעות האלה כשכבר היה בטיסה ולשכתו מיהרה לפרסם הודעה לפיה אין הפסקת אש והדגישה כי נתניהו עדיין לא מסר את תשובתו להצעה.
  • בכיר אמריקני ציין כי דרמר ונתניהו היו בתמונת המו"מ על נוסח ההודעה שקוראת להפסקת אש "והכירו כל מילה". הוא ציין כי הבית הלבן לא היה מפרסם את הקריאה להפסקת אש אם לא היה מקבל את המסר מנתניהו ומהצד הלבנוני שהם מסכימים באופן עקרוני.
תקיפת בכירי חיזבאללה בלב ביירות. רויטרס
"במהלך ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני אמש לא נדונה כלל סוגיית הפסקת האש". תקיפות בביירות/רויטרס

מה הלאה:

  • השיחות על הצעת הפסקת האש יימשכו היום בניו יורק. השר דרמר צפוי להיפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן ועם יועצי ביידן ברט מקגרק ועמוס הוכשטיין - מולם הוא ניהל את המו"מ בימים האחרונים.
  • בכיר אמריקני ציין כי ארה"ב עדיין לא מוותרת על מתווה הפסקת האש. לדבריו, ממילא ההצעה לא כללה מועד לתחילת הפסקת האש והנושא היה אמור להיסגר בשיחות המשך אחרי ששני הצדדים יבהירו את עמדתם לגבי ההצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully