וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא המתין להוצאתו להורג כמעט 50 שנה. בגיל 88, הוא זוכה מאשמה

איוואו האקאמדה הורשע ב-1968 ברצח של הבוס שלו, אשתו ושתי בנותיהם ובשריפת ביתם, אך בית משפט ביפן קיבל את בקשתו למשפט חוזר וקבע שהתובעים הציגו ראיות מפוברקות נגדו

איוואו האקאמדה יוצא מביתו במחוז שיזוקה, יפן, 26 בספטמבר 2024. רויטרס
הוחזק בבידוד במשך עשרות שנים. איוואו האקאמדה, היום/רויטרס

אזרח יפני בן 88, שהיה הנידון למוות הוותיק ביותר בעולם, זוכה היום (חמישי) על ידי בית משפט במדינה, יותר מ-55 שנים אחרי שהורשע ברצח של הבוס שלו, אשתו ושתי בנותיהם. איוואו האקאמדה, שהמתין לעונשו במשך כמעט חצי מאה, זכה בבקשה למשפט חוזר, בחשד שהחוקרים שתלו ראיות שהובילו להרשעתו ברצח המרובע ולשריפת בית המשפחה שנתיים קודם לכן.

הפרשה, מהממושכות והמפורסמות ביותר בהיסטוריה היפנית, משכה עניין ציבורי רב. כ-500 איש התכנסו עמדו היום בתור כדי להשיג כיסא באולם בית המשפט בשיזוקה. עם הידיעה על זיכויו, תומכיו מחוץ לבית המשפט הריעו בקריאות "בנזאי", קריאה שפירושה ביפנית הוא "הידד".

האקאמדה שוחרר מהכלא ב-2014, וזכה למשפט חוזר, לאחר שעורכי הדין מטעם ההגנה הראו ש-DNA מכתמי דם שנמצאו על בגדים שלבש הרוצח אינו תואם את שלו. מאז הוא חי תחת השגחתה של אחותו, בשל מצבו הנפשי המתדרדר. האקאמדה לא הופיע בדיון, אחרי שהוא קיבל פטור מהגעה לבית המשפט בשל מצבו.

ההליכים המשפטיים הממושכים גרמו לכך שרק בשנה שעברה החל המשפט החוזר, ורק הבוקר נחרץ גורלו, כשבית המשפט נדרש להכריז אם הוא יזוכה או יוצא להורג בתלייה. האקאמדה הוא הנידון למוות החמישי בלבד שזוכה למשפט חוזר ביפן מאז תום מלחמת העולם השנייה.

תומכיו של איוואו האקאמדה, שזוכה אחרי כחצי מאה שבה נידון למוות, למוץ לבית משפט בשיזוקה, יפן, 26 בספטמבר 2024. רויטרס
תומכיו של האקאמדה מפגינים מחוץ לבית המשפט, היום/רויטרס

האקאמדה, מתאגרף מקצועי לשעבר, עבר במפעל לעיבוד מיסו ב-1966 כשגופותיהם של מעסיקו, אשתו ושתי בנותיהם חולצו משריפה בביתם בשיקוזה, שממערב לטוקיו. כולם נדקרו למוות. בנוסף לרצח המשפחה ושריפת הבית, הוא הואשם גם בגניבת 200 אלף ין במזומן.

בתחילה הוא הכחיש שהוא רצח ושדד את הקורבנות, אך האקאמדה בהמשך נתן הודאה, שלדבריו הוצאה ממנו בכוח בעקבות מכות ותחקורים שנמשכו עד 12 שעות ביום. ב-1968, הוא הורשע ברצח ובהצתה, ונידון למוות.

הסאגה המשפטית, שנמשכה עשרות שנים, התמקדה בבגדים מוכתמים בדם שאותרו במיכל מיסו זמן קצר אחרי שהגופות נמצאו. אותם בגדים שימשו להפללתו של האקאמדה, אך עורכי דינו טענו במשך שנים שה-DNA עליהם אינו תואם את שלו, וככל הנראה שייכים למישהו אחר. הם אף טענו שייתכן שהמשטרה בדתה את הראיות.

הטענה שלהם שכנעה את השופט הירוקאי מוראימה, שב-2014 ציין "שהבגדים אינם שייכים לנאשם". הוא הוסיף אז: "זה לא צודק להמשיך לעצור את הנאשם, משום שהאפשרות שהוא חף מפשע הפכה ברורה במידה מכובדת".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית

מחיר נפשי כבד

אך רק בשנה שעברה, בחלוף כמעט עשור, החל המשפט החוזר. בנוסף לחפותו של האקאמדה, השופט קבע שהראיות המרכזיות שהציגה התביעה היו מפוברקות. לא ברור אם התביעה, שביקשה לגזור עליו שוב עונש מוות, תערער על ההחלטה של בית המשפט.

לדברי עורכי דינו ובני משפחתו, עשרות השנים שבהן שהה במעצר, רובן בבידוד עם איום מתמיד של הוצאה להורג המרחף מעליו, גבו מחיר כבד מבריאותו הנפשית.

אחותו, הידקו בת ה-91, פעלה במשך שנים למען שחרורו. בשנה שעברה, כשהחל המשפט החוזר, היא הביעה הקלה ואמרה כי "סוף סוף הוסרה משקולת מהכתפיים שלי". היום, לפני ההחלטה, אמרה אחותו: "במשך זמן כל כך רב נלחמו בקרב, שהרגשנו שלעולם לא יסתיים. אבל הפעם, אני מאמינה שהוא יסתיים".

יחד עם ארצות הברית, יפן היא המדינה היחידה מבין מדינות ה-G7 שעדיין מטילה עונש מוות, כשאסירים הנידונים למוות מקבלים הודעה על תלייתם רק כמה שעות מראש. הם לא מקבלים הזדמנות לדבר עם משפחותיהם או עורכי דינם, כשאת שיחתם האחרונה הם בדרך כלל עורכים עם איש דת בודהיסטי.

פעילים נגד עונש מוות אמרו שמסע הייסורים שעבר האקאמדה חושף את הפגמים במערכת המשפט היפנית ואת אכזריות עונש המוות. למרות זאת, התמיכה בעונש מוות בקרב הציבור ביפן נותרה גבוהה. סקר שפרסמה הממשלה ב-2019 הראה ש-80% מהמשיבים רואים בעונש מוות דבר "בלתי נמנע", כשרק 9% תמכו בביטלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully