וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית הישראלית שמספקת תקווה לנפגעות תקיפה מינית

26.9.2024 / 6:00

עמותת "ענבלים" פיתחה תוכנית שמשפרת את מצבן הנפשי של נשים שנפגעו מטראומה מינית מורכבת. מחקר חדש מגלה ש-73% מהמשתתפות בתוכנית הראו שיפור ניכר, ו-17% הציגו שיפור דרמטי. התוצאות מדגישות את הצורך בסביבה תומכת ואת הפוטנציאל לשיקום וצמיחה עבור הנפגעות

מאיה אוברבאום מאיגוד מרכזי הסיוע ולנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בדיון על מניעת אלימות במלונות המפונים/מעריב

המחקר, שנערך על ידי ד"ר עמנואל שטראוס ושותפיו, כלל ראיונות עם 41 נשים ששהו במסגרת השיקום של עמותת "ענבלים". התוכנית פותחה במטרה להקל על תסמיני הפרעת דחק פוסט-טראומטית מורכבת (C-PTSD) שנגרמת כתוצאה מפגיעה מינית. הנתונים מהמחקר מראים עלייה משמעותית בשיתוף הפעולה בין הדיירות לעובדות הסוציאליות, כש-78% מהנשאלות דיווחו על שיתוף פעולה במידה רבה או רבה מאוד.

אחד הממצאים המדאיגים מהמחקר היה בנוגע לתגובות הסביבה בעת חשיפת הפגיעה: רק 23% מהנשים דיווחו על קבלת תמיכה אמיתית, בעוד 45% נתקלו בתגובות אמביוולנטיות ו-32% דיווחו על תגובות שליליות. הממצאים הללו מדגישים את הצורך הדחוף ביצירת סביבה תומכת ומכילה לנפגעות טראומה מינית, במיוחד ברגעי משבר.

גילה שרבף, מנכ"לית עמותת "ענבלים", שיתפה כי מעבר לשיפור הנפשי והסטטיסטי, יש ערך רב להחזרת התקווה לחיי הנשים. "כל אישה שמגיעה אלינו היא עולם ומלואו. המחקר הזה מראה שיש תקווה ושיש דרך לשיקום. כשאני רואה את הניצוץ שחוזר לעיניים של הנשים ואת הצחוק שחוזר לקולן, אני יודעת שהעבודה שלנו משנה חיים," ציינה.

אילוסטרציית נערה. ShutterStock
התוכנית פותחה במטרה להקל על תסמיני הפרעת דחק פוסט-טראומטית. אילוסטרציה/ShutterStock

שרבף הדגישה את הצורך להמשיך ולתמוך בנפגעות ולקרוא לכלל הציבור להצטרף למאבק: "כל אחת מהנשים האלה היא הבת, האחות, או החברה של כולנו. ביחד, אנחנו יכולים לבנות עולם שבו כל נפגעת טראומה מינית יודעת שיש לה עתיד ושיש לה בית".

תוצאות המחקר מספקות תקווה אך גם מחדדות את האתגרים שעומדים בפני הנפגעות בדרך לשיקום. תוכנית ההתערבות של "ענבלים" מציעה מודל ישראלי ייחודי, שיכול לשמש דוגמה עולמית לשיקום נפגעות טראומה מינית, תוך שימת דגש על חשיבותו של קשר תומך ומכיל כחלק מהתהליך.

רשת ענבלים היא הקבוצה הגדולה בארץ לטיפול ובשיקום נשים לאחר טראומה מינית - הרשת המציעה מגוון שירותי דיור לנפגעי נפש צעירים ובוגרים במרכזים ובהוסטלים שונים בכל רחבי הארץ ענבלים, בעלת ניסיון רב בשיקום נפגעי נפש בגילאי 18-30 הסובלים ממחלות נפש והפרעות נפשיות אשר להם השלכות על התפקוד היומיומי. בנוסף, ענבלים מלווה צעירים וצעירות הסובלים מכפל הפרעות בתחום ההתמכרות, לסוגיו השונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully