וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים אמריקנים מודים: הלחימה המאסיבית בלבנון נראית כמו מלחמה נוספת

עודכן לאחרונה: 25.9.2024 / 15:19

המטרה שממשל ביידן מתמקד בה כעת היא למנוע פלישה קרקעית ישראלית ללבנון, להרתיע את איראן מלהתערב ולמצוא פתרון מדיני. בכיר בבית הלבן: "אנחנו סבורים שיש נתיב לבלימת ההסלמה במצב בצפון ואנחנו עובדים על זה בזמן אמת בניו יורק ובכמה בירות ברחבי העולם"

בוידאו: צה"ל תוקף מטרות חיזבאללה, לבנון, 25 בספטמבר 2024/דובר צה"ל

בכירים אמריקנים מודים בשיחות פרטיות שהלחימה המאסיבית בלבנון נראית כמו מלחמה נוספת - גם אם ממשל ביידן לא קורא לזה כך באופן רשמי.

למה זה חשוב

הנשיא ביידן השקיע מאמצים רבים כדי למנוע את התפשטות המלחמה בעזה לזירות נוספות. הלחימה המסלימה במהירות בין ישראל לחיזבאללה מסמנת כי כוח ההשפעה של הממשל האמריקני הגיע לקצה גבול היכולת.

תיעוד הפצצה בנהטיה, לבנון, 25 בספטמבר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תיעוד הפצצה בנהטיה, לבנון, 25 בספטמבר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במוקד החדשות

סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון פיינר, אמר שהתקיפות האוויריות של ישראל ומתקפות הטילים והרקטות של חיזבאללה עלולות להחמיר עוד הרבה יותר. "יש עימות בלבנון... אבל זו יכולה להיות מלחמה הרבה יותר גדולה ומה שאנחנו מאוד מודאגים ממנו זה מלחמה הרבה יותר גדולה, מלחמה רחבה יותר", אמר פיינר. "מלחמה גדולה יותר היא לא האינטרס של ישראל ולא תאפשר לאנשים לחזור הביתה", הוא הוסיף.

בוידאו:ביידן: נעביר עוד כוחות למזרח התיכון. כל מי ששוקל לנצל את המצב - אל תעשו זאת/רויטרס

תזכורת

סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן אמר שבעוד שהמלחמה בעזה אכן זלגה לאזורים אחרים באזור, ההתפשטות הזו לא הייתה ברמה שאנשים באזור ובעולם חששו ממנה. לדבריו, יש לזקוף זאת לזכות ארצות הברית והצעדים שנקטה, כולל האיומים הפומביים של ביידן על איראן והתגבור המשמעותי של הכוחות האמריקנים במזרח התיכון, שכללו שתי קבוצות תקיפה של נושאות מטוסים שהיו מוצבות באזור במשך חודשים.

עמוס הוכשטיין, היועץ הבכיר של ביידן. 20 בנובמבר 2023. רויטרס
מנסה להגיע לעסקה. עמוס הוכשטיין, היועץ הבכיר של ביידן/רויטרס

התמונה הגדולה

לאחר שחיזבאללה החל לתקוף את ישראל ב-8 באוקטובר, ארצות הברית ניסתה להכיל את העימות ולשמור אותו ברמה של התכתשויות לאורך גבול ישראל-לבנון. גורמים אמריקנים החלו לעבוד על פתרון דיפלומטי בניסיון לעצור את הלחימה, לדחוק את כוחות חיזבאללה מהגבול ולאפשר לעשרות אלפי אזרחים לחזור לבתיהם משני צדי הגבול. אבל ככל שהמלחמה בעזה נמשכה, ההתכתשויות בין ישראל לחיזבאללה הסלימו לאט ובהדרגה. כל צד תקף מטרות עמוק יותר לתוך השטח של האחר, תוך שימוש בנשק כבד ומתוחכם יותר.

בחודשים האחרונים התקדם יועצו הבכיר של ביידן, עמוס הוכשטיין, לקראת עסקה להרגעת הלחימה בגבול, אך הדבר היה מותנה בהשגת הסכם לשחרור החטופים שבידי חמאס והגעה להפסקת אש בעזה.
כאשר המשא ומתן על הפסקת אש נקלע לפני מספר שבועות למבוי סתום, יוזמתו של הוכשטיין נתקעה יחד איתו. בשבוע שעבר הוכשטיין נסע לישראל והזהיר את נתניהו מההשלכות השליליות של מלחמה בלבנון. יום לאחר מכן ישראל ביצעה את מתקפת הביפרים שהייתה הראשונה בשורה של מתקפות קטלניות נגד חיזבאללה. הוכשטיין זעם - לא רק בגלל שהישראלים מידרו אותו לגבי התקיפה, אלא בעיקר בגלל שהם התעלמו לחלוטין מכל מה שהוא אמר להם, כך אמרו בכירים אמריקנים.

פיצוצי מכשירי קשר בלבנון.18 בספטמבר 2024. רויטרס
פיצוצי מכשירי קשר בלבנון.18 בספטמבר 2024/רויטרס

תמונת המצב

בעוד כמה מיועציו של ביידן ראו במתקפת הביפרים הישראלית "צעדה פזיזה למלחמה", בסופו של יום קיבל הבית הלבן את מה שהישראלים מתארים כתוכנית של "הסדרה באמצעות הסלמה", אמרו בכירים אמריקנים. כמה מעוזריו של ביידן הסכימו עם ההיגיון של ההנהגה הישראלית. אחרים הגיעו למסקנה שההשפעה של ארצות הברית על קבלת ההחלטות של ישראל מוגבלת כעת.

כעת, המטרה שלהם היא למנוע פלישה קרקעית ישראלית ללבנון ולהרתיע את איראן מלהתערב ולתמוך בחיזבאללה, אמרו בכירים אמריקנים. כפי שפורסם בוואלה, ממשל ביידן הבהיר לממשלת ישראל שהוא מתנגד למבצע קרקעי של צה"ל בדרום לבנון. "אנחנו רוצים למנוע מלחמה קרקעית", אמר פקיד אמריקאי בכיר, וסימן את מה שממשל ביידן סבור שהינו עדיין יעד בר השגה.

תקיפות חיל האוויר מטרות חיזבאללה, לבנון/דובר צה"ל

בין השורות

למרות שחיזבאללה הוא בן הברית הקרוב והחזק ביותר של איראן, האיראנים מהססים מאוד כרגע להסתבך ישירות בלחימה בלבנון, אמרו בכירים אמריקנים. עם זאת, איראן נשבעה להגיב על חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בידי ישראל בטהראן לפני חודשיים, ובכירים אמריקאים לא פוסלים שהאיראנים יתקפו את ישראל בשלב מסוים. "הגנו על ישראל מפני המתקפה האיראנית באפריל ואנחנו מוכנים לעשות זאת שוב אם איראן תנסה לתקוף את ישראל", אמר לי סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון פיינר.

איסמעיל הנייה. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
איראן נשבעה להגיב על חיסולו. איסמעיל הנייה/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

למה לצפות

יועציו הבכירים של ביידן מבלים את הימים הקרובים בניו יורק בשולי העצרת הכללית של האו"ם כדי לנסות למצוא פתרון דיפלומטי להפסקת הלחימה בלבנון. ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקטי, הגיע לניו יורק ביום שלישי בלילה וראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להגיע לניו יורק ביום חמישי. "אנחנו סבורים שיש נתיב לבלימת ההסלמה במצב בצפון ואנחנו עובדים על זה בזמן אמת בניו יורק ובכמה בירות ברחבי העולם", אמר פיינר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully