וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפל חסר תקדים בשיעור עובדי מערכת הבריאות שהתחסנו לשפעת

עודכן לאחרונה: 24.9.2024 / 17:08

על פי דו"ח משרד הבריאות, פחות מרבע מהצוותים הרפואיים התחסנו אשתקד. שילוב של תחלואה בקרב הציבור וצוותי הרפואה עשוי להקריס את מערכת הבריאות בחורף הקרוב. "יש לעובדי מערכת הבריאות חובה מקצועית ומוסרית להתחסן". כ-200,000 מבוטחי קופות החולים חוסנו בנתיים

קויק: חיסון קורונה, אילוסטרציה/envato

בשנה האחרונה התחסנו לשפעת 24% בלבד מהצוותים הרפואיים, כך על פי דו"ח של משרד הבריאות. הדו"ח, של חטיבת הבריאות במשרד, סקר צוותים המועסקים בקהילה, לרבות במכוני הדיאליזה, צוותים המועסקים בבתי החולים הכלליים, בתי החולים הגריאטריים, בתי החולים לבריאות הנפש, לשכות הבריאות ומתנדבים.

להתחסנות הצוותים הרפואיים יש חשיבות קריטית בהבטחת פעילות מלאה ורציפה של מוסדות הבריאות על ידי הורדת שיעור ימי המחלה בגין מחלת השפעת, כך נמסר בדו"ח.

בנוסף, בעוד שבשנת 2021-2022 שיעור ההתחסנות הגיע לכ-34%, בשנת 2023-2022 הייתה ירידה בהתחסנות ל31%. כעת, אנו עומדים על הנתון הנמוך ביותר משנת 2014-2015 עם תחילת המעקבים, שעמד על 24% בלבד מהצוות הרפואי, כאשר היעד לעונת החורף והשנה הנוכחית עומד על 85% מהצוות הרפואי מחוסנים לשפעת.

מחלקה פנימית ומחלקת קורונה, בי"ח ברזילי, 7 בפברואר 2022. שי מכלוף
גם בבתי החולים הגריאטריים. מחלקה פנימית בברזילי, 2023/שי מכלוף

בדו"ח מזכירים כי שפעת היא מחלה זיהומית נגיפית המאופיינת בהתפרצויות עונתיות רחבות היקף. זוהי מחלה מדבקת העלולה לגרום לסיבוכים ולתמותה, בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון, כגון קשישים וחולים כרוניים. היא מהווה נטל כלכלי כבד על המערכת, בעיקר עקב האשפוזים הרבים.

שפעת עלולה גם להחמיר תחלואה הנובעת מסיבוכיה, שהנפוץ שבהם הוא דלקת ריאות. שפעת אף גורמת להגברת הסיכון להעלאת שיעור התמותה ממחלות לב וריאה.

כותבי הדו"ח מדגישים כי עובדי מערכת הבריאות חשופים במיוחד להדבקה במחוללי שפעת, ועלולים להדביק במחוללים נמצא שחיסון העובדים מפחית תחלואה, היעדרויות מהעבודה, שימוש באנטיביוטיקה ועוד.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
מתן חיסון לשפעת, קופת חולים כללית הרצליה, 27 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
עובדי מערכת הבריאות חשופים במיוחד להדבקה. חיסוני שפעת, 2023/ראובן קסטרו

ארגוני בריאות כגון ה-ACIP 5 ומשרד הבריאות הישראלי ממליצים שכל אדם מעל גיל 6 חודשים, עם דגש על חברי הצוות, יחוסנו בכל שנה נגד שפעת. "יש לעובדי מערכת הבריאות חובה מקצועית ומוסרית להתחסן", כתבו בדו"ח.

במשרד הבריאות מזהירים כי גם החורף הקרוב צפוי לשלב תחלואה של שפעת עונתית עם תחלואת הקורונה. שילוב זה צפוי לגרום לעומס נוסף על מערכת הבריאות מעבר לעומס הרגיל הנגרם כתוצאה ממחלות המתפרצות חורף. שילוב של תחלואה באוכלוסייה הכללית מחד, ותחלואה של אנשי צוות רפואי מאידך, עלולה לגרום לעומס חריג ביותר על מערכת הבריאות. לכן, נושא התחסנות הצוותים הרפואיים מקבל חשיבות יתרה בתקופה זו.

על פי נתונים שהגיעו לידי וואלה לגבי האזרחים שהתחסנו בישראל מאז מבצע החיסונים שהחל בתחילת ספטמבר, 130,000 מבוטחים התחסנו בקופת חולים כללית, במכבי התחסנו עד כה 40,500. במאוחדת התחסנו 20,000 ובלאומית 10,000.

מתן חיסון לשפעת, קופת חולים כללית הרצליה, 27 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
יש לעובדי מערכת הבריאות חובה מקצועית ומוסרית להתחסן". סבב חיסונים לשפעת, 2023/ראובן קסטרו

האחות הראשית של מכבי שירותי בריאות תמי אלקלעי סיפרה: "אנו עדים לעליה בביקוש לחיסוני השפעת מאז תחילת מבצע החיסונים לפני כשבועיים לעומת השנה שעברה. ההערכה היא שבשנה שעברה התחסנו מעט ישראלים יחסית ובמקביל עברנו חורף עם תחלואת שפעת משמעותית - מה שמביא כעת יותר אנשים להתחסן ולהתכונן לעונת החורף. בנוסף, בשבועות האחרונים אנו עדים לעליה באבחנות דלקות ריאה וקורונה, מה שמביא אנשים רבים להתחסן בכל מה שניתן כדי למנוע תחלואת חורף - גם שפעת".

נזכיר כי קופות החולים בארץ נערכו לחסן מאות אלפי ישראליים לנגיף העונתי, וכבר הזמינו את מנות החיסון הנדרשות לכך. המנות השונות מותאמות לגילם של המתחסנים, כשאנשים בני 65 ומעלה יזכו למנה מוגברת. לצד האוכלוסייה הכללית, החיסון מיועד בפרט לחולים כרוניים, מרותקי בית, נשים המתכננות הריון, נשים הרות ולאחר לידה, תינוקות וילדים, עובדי מערכת הבריאות, דיירי בתי אבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully