וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסיונות לפגוע ברמת דוד לא החלו הבוקר: היסטוריית הפגיעות בבסיס האסטרטגי

עודכן לאחרונה: 22.9.2024 / 23:14

זה עשרות שנים שמהווה הבסיס יעד מרכזי עבור האויבים שמעבר לגבולות ישראל. החל מהיווסדו לפני 80 שנים, הוא סופג אש לסירוגין - על פני שלל מלחמות. "המטוסים היו נוחתים לתיקונים והמכונאים עבדו כל הלילה במוסכים החשופים, ללא מיגון. הידיים רעדו להם"

בווידאו:בסיס רמת דוד כפי שתועד בסרטון חיזבאללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

למטחים הצפופים של הטילים שנורו לפנות בוקר מלבנון לעמק יזרעאל הייתה כתובת אחת - בסיס חיל האויר ברמת דוד. זה חודשים ארוכים שחיזבאללה מאיים לפגוע בבסיס, אותו הציב כיעד מרכזי, כשאף הוסיף והתגאה בצילומי אוויר שלו שתועדו במצלמת כטב"ם שחדר לשמי ישראל.

הנסיונות לפגוע בבסיס הצפוני לא החלו הבוקר. זה עשרות שנים שמסלולי ההמראה וסככות מטוסי חיל האויר מהווים יעד מרכזי עבור האויבים שמעבר לגבולות ישראל.

בסיס חיל-האויר הבריטי ברמת-דוד, נוסד ב-1941, אחרי שהחליף "מוסד לנערים פושעים" שפעל במקום מ-1938, שבתורו החליף תחנה למחקר חקלאי שהוקמה ב-1925. הטייס הראשון שנחת בשדה התירס הקצור בלב העמק שהפך לשדה תעופה צבאי היה רואלד דאל, לימים סופר מפורסם ("ג'יימס והאפרסק הענקי", "צ'רלי בממלכת השוקולד" ועוד).

בסיס רמת דוד כפי שתועד בסרטון חיזבאללה. רויטרס
בסיס רמת דוד כפי שתועד בסרטון חיזבאללה/רויטרס
בסיס רמת דוד כפי שתועד בסרטון חיזבאללה. רויטרס
בסיס רמת דוד כפי שתועד בסרטון חיזבאללה/רויטרס

ב-10 ביוני 1941 שדה התעופה הבריטי - שפעל אז בחיפה - הותקף, והיה צורך במציאת מנחת חלופי. דאל איתר מקום ראוי לכך, כשבהמשך, בספרו "טיסת יחיד", כתב על הנחיתה במה שהיה אמור להיות מקום סודי.

"מבין עצי התאנה ומתוך הצריפים פרץ נחשול ילדים. הם הקיפו את ה'האריקיין' שלי כשהם מקפצים בהתלהבות, צועקים, צוחקים ומצביעים. היו שם כארבעים או חמישים. ואז הופיע איש גבוה ומזוקן שפסע בין הילדים והורה להם להתרחק מן המטוס. טיפסתי ויצאתי מתא הטייס והאיש קרב ולחץ את ידי", נכתב בספרו.

מדובר היה בפליטים יהודיים שנמלטו מגרמניה. הגבר המזוקן שדיבר במבטא גרמני כבד הזמין את דאל לצריף, שם אשתו הגישה להם קפה עם חלב משומר. בין השניים התפתחה שיחה. דאל היה מסור כולו לקרבות מול צבא וישי שכבש את סוריה ולבנון, והתקשה להבין שאת הפליט היהודי מעסיקות שאלות קיום העם שלו:
"אינני מצפה שתבין את הבעיות שלנו"
"איזה בעיות?"
"לכם יש ארץ לגור בה וקוראים לה אנגליה, לכן אין לכם בעיות"
"אין בעיות! אנגליה נלחמת על חייה לבדה כמעט מול כל אירופה! אנחנו אפילו נלחמים בחיילי וישי ולכן אנחנו בפלשתינה עכשיו! הו-הו! עוד איך יש לנו בעיות!". הייתי נרגז למדי. נפגעתי מן העובדה שהאיש הזה יושב בתוך בוסתן התאנים שלו ואומר לי שאין לי בעיות בעוד אני משמש יום יום מטרה לכדורים.

"לי עצמי יש די בעיות לנסות ולהשאר בחיים," אמרתי. "זוהי בעיה קטנה מאד," אמר האיש. "שלנו הרבה יותר גדולה". הייתי המום ממה שאמר. נראה שלא היה אכפת לו בכלל מן המלחמה שלחמנו. הוא היה שקוע לחלוטין במשהו שהוא כינה "הבעיה שלו" ואני בשום אופן לא הצלחתי להבין את זה. "לא אכפת לך אם ננצח את היטלר או לא?" שאלתי אותו. "מובן שאכפת לי. הכרחי לנצח את היטלר. אבל זה רק עניין של חודשים ושנים. מבחינה היסטורית זה יהיה קרב קצר מאד. חוץ מזה זהו הקרב של אנגליה. לא שלי. הקרב שלי נמשך מימיו של ישו".

הצופה, 24/5/1948 ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024. עיתון הצופה, אתר רשמי
הצופה, 24/5/1948 ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024/אתר רשמי, עיתון הצופה
חורשה על שם פנחס רוטנברג, חניתה,הצופה, 8/2/1942. עיתונות יהודית היסטורית, אתר רשמי
חורשה על שם פנחס רוטנברג, חניתה,הצופה, 8/2/1942/אתר רשמי, עיתונות יהודית היסטורית
נפילת רקטת הפרוג במלחמת יום הכיפורים בשכונת יפה נו.. מרכז להב"ה מגדל העמק, תורם: מר משה בוזגלו, מתוך אתר פיקיויקי, צילום מסך
נפילת רקטת הפרוג במלחמת יום הכיפורים בשכונת יפה נו./צילום מסך, מרכז להב"ה מגדל העמק, תורם: מר משה בוזגלו, מתוך אתר פיקיויקי

בסיס רמת דוד הותקף על ידי צבאות ערב לראשונה זמן קצר ביותר אחרי הכרזת עצמאותה של מדינת ישראל. ב-22 במאי 1948 תקפו את המקום טייסי ספיטפייר מצריים. ארבעה חיילים בריטיים נהרגו בהפצצה. המצרים טענו כי טייסיהם התבלבלו וטעו לחשוב כי הם פגעו בשדה התעופה מגידו, בעוד לפי הסברה המצרים חשבו כי שדה רמת דוד עבר לידי צבא ישראל והופתעו לגלות כי הבריטים טרם פינו אותו.

במלחמת יום כיפור הצליחו הסורים לפגוע בבסיס, להרוג טייס, לפצוע עוד כמה חיילים וכן לגרום נזק. מהיום הראשון של אותה מלחמה טייסי כנף 1 ברמת דוד פעלו סביב השעון. כבר ביומה השני של המלחמה, במוצאי שבת, הופתעו בבסיס מקול נפץ אדיר. כעבור זמן מה, התברר שטילי פרוג סובייטים שנורו מסוריה התפוצצו סמוך לבסיס. מאותו רגע הבינו כולם את הסכנה המרחפת מעליהם.

"המטוסים היו נוחתים ברמת דוד לתיקונים והמכונאים עבדו כל הלילה במוסכים החשופים, ללא מיגון. הידיים רעדו להם. המפקדים שלהם עבדו ביחד כל הלילה ובבוקר לא היה מטוס אחד שלא תוקן", תיאר את האוירה בבסיס בזמן המלחמה תא"ל בדימוס אריק עזוז - מפקד טייסת התעופה של בסיס רמת דוד בזמן המלחמה. זאת, באתר חיל האוויר.

ב- 3:30 לפנות בוקר, ביומה הרביעי של המלחמה פגעו בבסיס שני טילים. טיל אחד התפוצץ בשיכון המשפחות ומהפגיעה נהרג סרן דודו דותן (דימנט), טייס סקייהוק. הוא היה בן 26, נשוי ואב לילד בן שלוש ולתינוקת שנולדה רק חודשיים קודם לכן. טיל נוסף התפוצץ ליד מגורי החיילים. שני טייסים ועוד כמה חיילים נפצעו.

עיתון מעריב, 10/10/1973 -ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024. עיתון מעריב, אתר רשמי
עיתון מעריב, 10/10/1973 -ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024/אתר רשמי, עיתון מעריב
עיתון דבר, 10/10/1973 -ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024. עיתון דבר, אתר רשמי
עיתון דבר, 10/10/1973 -ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024/אתר רשמי, עיתון דבר

במטח טילי הפרוג נגרמו נזקים כבדים גם בישובים השכנים - קיבוץ רמת דוד והעיירה מגדל העמק. בשני הישובים לא היו נפגעים במה שהוגדר כ"ניסים". בקיבוץ רמת דוד פגע הטיל בלב אזור מגורי הילדים. באותן שנים, בהן הייתה מקובלת בקיבוצים שיטת "הלינה המשותפת", היו ישנים בבתי הילדים 98 ילדים ופעוטות, 18 מהם תינוקות. בשל המלחמה עברו הילדים לישון במקלטים ולא נפגעו. למבנים רבים נגרמו נזקים כבדים. כתב שהגיע לקיבוץ ההרוס פגש שתי מתנדבות צעירות שהצהירו כי דווקא בגלל המקרה יישארו.

גם במגדל העמק החריב טיל פרוג עד היסוד גן ילדים שמדי יום היו מגיעים אליו עשרות ילדים. מרי מלכה, שגרה עם משפחתה בסמוך, תיארה לכתב את הפיצוץ כ"רעידת אדמה". דירת המשפחה נחרבה, אבל בנס אף אחד מבני הבית לא נפגע. דאגתם, אם כן, הייתה נתונה לויקטור, בנם, שלחם בצנחנים. טיל נוסף פגע בבניין מגורים גדול, ולמרבה המזל היו רק מספר פצועים קל. באותה התקפת טילים - שבחלק מהדיווחים כונו טילי "צפרדע" - פגעו טילים נוספים סמוך לישובים נהלל, יפעת, כפר ברוך ושריד. היו אלו ימים קשים מאד לאנשי כנף 1. יום קודם לפגיעה הקטלנית של הטיל הסורי, נהרג מפקד הבסיס, אלוף-משנה ארלוזור (זוריק) לב. זה, יצא לגיחה מבצעית באזור פורט-סעיד שבמצרים. בשובו מהיעד נפגע מטוסו. הוא נפל ומקום קבורתו לא נודע.

עיתון מעריב, 10/10/1973 -ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024. עיתון מעריב, אתר רשמי
עיתון מעריב, 10/10/1973 -ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024/אתר רשמי, עיתון מעריב
עיתון מעריב, 10/10/1973 -ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024. עיתון מעריב, אתר רשמי
עיתון מעריב, 10/10/1973 -ההיסטוריה של בסיס רמת דוד כיעד מרכזי של האויב. 22 בספטמבר 2024/אתר רשמי, עיתון מעריב

גם במלחמת לבנון השניה ניסה חיזבאללה לפגוע בבסיס רמת דוד וירה רקטות לעברו, אולם, ממש כמו הבוקר - גם אז הם נכשלו בניסיונותיהם.

בתיאורו של הסופר המפורסם רואלד דאל הוא כותב על הפרידה מהפליט היהודי המזוקן שנמלט מגרמניה הנאצית: "תוכלו לקבל את גרמניה", אמרתי בהברקה פתאומית. "כשננצח את היטלר, אולי אנגליה תתן לכם את גרמניה", "איננו רוצים בגרמניה", אמר האיש. "אם כן איזו מדינה אתם רוצים?" שאלתי כשאני מפגין בורות גדולה מתמיד. "אם אתה מאד חושק במשהו", אמר, "ואם אתה מאוד זקוק למשהו, תמיד תשיג אותו . "הוא התרומם מהכסא וטפח על גבי. "יש לך הרבה מה ללמוד, "אמר. "אבל אתה בחור טוב. אתה לוחם למען החופש. וכך גם אני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully