וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתניהו צריך לעשות יותר כדי לייצב את הקואליציה, כך התפרקה ממשלת בנט-לפיד"

עודכן לאחרונה: 20.9.2024 / 12:23

השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי מש"ס מתייחס בריאיון לוואלה לאפשרות שגלנט יפוטר ("הערים קשיים"), תוקף את בן גביר ("לא יודע מה זו שותפות"), חושב שצריך להימנע מהפגנות ("לא בזמן מלחמה") ומתכונן לבחירות ברבנות: "אם הרבנים היו מורים - לא הייתי מכבד את פסיקת בג"ץ"

"מהלך מופקר ומסוכן": מאות מפגינים מול ביתו של סער/ניב אהרונסון

את השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי מש"ס, אנחנו פוגשים השבוע במשרדו בירושלים בשיא המגעים על כניסתו של גדעון סער לממשלה במקומו של שר הביטחון הנוכחי יואב גלנט. "אין ספק שגלנט הערים קשיים על קידום חוק הגיוס", אומר מלכיאלי בריאיון לוואלה. "יש לו חלק משמעותי בכך שאין חוק שמסדיר את מעמדם של לומדי התורה בישראל. זאת פעם ראשונה שמגיע שר וממציא שיטה חדשה: צריך רוב, אבל לא מספיק רוב רגיל בקואליציה אלא גם עם חלקים באופוזיציה. איך הוא רוצה הסכמה עם מישהו שמעוניין להפיל את הממשלה?".

מלכיאלי סירב לומר האם הוא תומך בהדחה של גלנט: "אני לא ממנה שרים". אבל הוא כמו גם שאר חבריו בש"ס וביהדות התורה מחזיקים בטן מלאה על שר הביטחון גלנט, שעמד בדרכם לחוקק את החוק שפוטר תלמידי ישיבות מגיוס לצה"ל והיה שמח לראות אותו בחוץ. "זה מצב שלא חשבנו שנגיע אליו אי פעם. במדינת ישראל אין מעמד חוקי ללומדי תורה. החוק תקוע, צה"ל שולח צווי גיוס ויש את גזירת סבסוד המעונות. יש בהילות ונחיצות לקדם את החוק, ויפה שעה אחת קודם".

מיכאל מלכיאלי, 17 בספטמבר 2024. ראובן קסטרו
השר מיכאל מלכיאלי/ראובן קסטרו

האם ש"ס יכולה להישאר בקואליציה שבה זה לא יקרה?, אני שואל את מלכיאלי והוא לא ממהר לצאת בהכרזות. בניגוד לחברים ביהדות התורה, בש"ס שומרים מאוד על איפוק ומסרבים בשבועות האחרונים להניח אקדח טעון פומבי על שולחנו של ראש הממשלה. "אתה רוצה שאתן פרס למתנגדים שלנו שעושים הכול לפרק את הממשלה? זה לא יקרה", הוא הבהיר.

הקמתם ממשלת "ימין מלא מלא" ועד כה לא השגתם דבר.

"יש לנו תסכול גדול על הליכוד ועל בן גביר, אבל אנחנו לא נפרוש מהקואליציה. אנחנו יודעים שיש אינטרס כזה להרבה אנשים כמו למשל היועמ"שים שפועלים נגדנו ואין לנו כוונה לתת להם את ההנאה הזאת. בן גביר לא מבין מהי שותפות. כשהוא הביא להצבעה את החוקים של משרדו, אנחנו לא התווכחנו. פתאום כשזה מגיע אלינו, למשל בחוק הרבנים, הוא נהיה בעל הבית והופך אותנו לבני ערובה? אני לא מקים קואליציות בישראל, אבל אם הוא רוצה להיות שותף בקואליציה עתידית הוא צריך להבין מהי שותפות, זה דבר בסיסי שחסר לו".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יואב גלנט, גדעון סער, 11 במרץ 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
גלנט וסער/פלאש 90, יונתן זינדל

מלכיאלי מודה שכוח ההרתעה של ש"ס מול נתניהו אבד וכי אין אלטרנטיבה. "זה נכון. יתרה מכך, אנחנו אומרים ללפיד ולגנץ שאין כל סיכוי שנבוא אליהם", מדגיש השר לשירותי דת. "אנחנו מפלגה דתית, מסורתית וחברתית וכמי שדואגים לזהותה היהודית של המדינה, לא נפקיר את הגה ההנהגה בימי מי שסותרים את כל הערכים האלה. אני רק מקווה שחברים בליכוד ובעוצמה יהודית יבינו שבהתנהלותם הנוכחית הם יגרמו לכך שהממשלה תיפול. נתניהו יודע שאנחנו שותפים נאמנים. הוא לא סומך על חבריו בליכוד כמו שהוא סומך עלינו בש"ס".

נתניהו חף מביקורת? הרי הוא הבטיח לכם הרים וגבעות.

"אף אחד לא חף מביקורת אבל עכשיו אנחנו במלחמה וביקורת צריכה להישמע בחדר הסגור. נתניהו היה צריך לעשות יותר כדי לייצב את הקואליציה ולא שכל אחד יעשה מה שבא לו. הרי כך בדיוק התפרקה הקואליציה של בנט ולפיד".

בנימין נתניהו, איתמר בן גביר, מליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בן גביר ונתניהו/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בחודש יולי שלחה ש"ס מטעם הסיעה מכתב לראש הממשלה שבו חיזקו בין היתר את העמדה לקדם עסקה לשחרור החטופים. "עיתוי ראוי להגיע לעסקת חטופים", נכתב בו. "קוראים לך לא לחשוש מהקולות בקואליציה המתנגדים לעסקה". השר מלכיאלי מבהיר כי עמדה זו לא השתנתה: "אני מתייחס לעסקת חטופים כמצווה דתית. פדיון שבויים זאת המצווה החשובה שיש בתורה. ש"ס מיום קיומה לא שלחה מכתב לראש ממשלה, זאת הייתה הפעם היחידה. אנחנו נתמוך בכל עסקה טובה שנתניהו יביא להצבעה, המשפחות יודעות זאת היטב".

טענו באופוזיציה שעליכם לאיים על נתניהו - עסקה או ממשלה.

"ש"ס לא מאיימת כל שני וחמישי. הדברים שצריכים להיאמר נאמרים אצל ראש הממשלה, הוא יודע את דעתנו. וכן, אנחנו לא מחלקים פרסים לסינוואר. אנחנו מאמינים לנתניהו שהוא רוצה לשחרר את החטופים לא פחות מכל אחד אחר. הצד השני הוא נאצי, גם ארה"ב אמרה שמי שהכשיל את העסקאות האחרונות זה חמאס. ההתנגדות של בן גביר וסמוטריץ' לא רלוונטית וזאת גם עמדת נתניהו. מול האפשרות להחזיר את החטופים הביתה לא צריך לעמוד שום שיקול פוליטי".

באשר למחאות, מלכיאלי חושב שבזמן מלחמה צריך להימנע מהפגנות. "מחאה נגד הממשלה היא צעד דמוקרטי. אולי לא בצורה כזו, אבל גם אנחנו כהיינו באופוזיציה, הובלנו מחאות. הממשלה לא חפה מביקורת, אבל בזמן מלחמה חייבים לעשות הכול כדי להישאר מאחודים מול האויב שלנו אחרת איך ננצח?", מסביר השר מש"ס. "כשמחבלי הנוחבה נכנסו לישראל בשמחת תורה הם לא שאלו לפני שהם רצחו: האם אתה או את ימין או שמאל? או חילונים או דתיים".

הפגנה של משפחות החטופים, שער בגין, הקריה.18 בספטמבר 2024. ניב אהרונסון
הפגנה בתל אביב/ניב אהרונסון

אחרי אירועי 7 באוקטובר, איזה ציון היית נותן לממשלה?

"אני לא מתעלם שבחלק מהקדנציה שלנו מתנהלת כאן מלחמה. אף אחד לא בורח מאחריות או מטאטא אותה. זה אירוע שמעיב מאוד על התחושה ואף אחד לא חף מביקורת".

אז איזה ציון מ-1 עד 10?

"הממשלה פועלת נכון, אבל צריך לשפר. למשרד לשירותי דת בראשותי אני נותן ציון 10 אבל אי אפשר להתעלם מכך שיש גורמים שעושים הכול כדי להכשיל את העשייה שלנו".

מי הם?

"היועמ"שים. הרי קודמי בתפקיד מתן כהנא קיבל אישור למהלכים שאני לא קיבלתי. מהירות הדברים שאישרו לו - אצלנו לוקחים נצח. המדיניות שלי נבלמת פעם אחר פעם. אין לך אלא להסיק שהם רוצים להפיל את הממשלה. כן, היועמ"שית רוצה להפיל אותנו. מה האינטרס שלה? הייתי שמח לדעת. הפעילות שלה משרתת את האג'נדה הפוליטית של האופוזיציה והשמאל ובכך היא גם פועלת נגד רצון אזרחי ישראל שבחרו בנו".

הרבנות הראשית. פלאש 90, פלאש 90
הרבנות הראשית/פלאש 90, פלאש 90

השר לשירותי דת מלכיאלי מתכונן לאחד האירועים הכי משמעותיים בקדנציה שלו - הבחירות לתפקיד הרבנים הראשיים לישראל. בשיאה של מלחמה בעזה ובצפון, זה נראה כאילו קורה בעולם מקביל, אבל בסוף החודש הנוכחי - יגיעו 140 חברי הגוף הבוחר כדי לבחור את הרב הראשי האשכנזי והרב הראשי הספרדי בישראל למשך העשור הקרוב. על משרת הרב האשכנזי מתמודדים חמישה: הרב מיכה הלוי, הרב אליעזר איגרא, הרב מאיר כהנא, הרב קלמן בר והרב משה חיים לאו. על משרת הרב הספרדי מתמודדים שניים: הרב דוד יוסף והרב מיכאל עמוס.

ש"ס והציונות הדתית רקמו דיל לבחירתם של רב ציוני דתי למשרת הרב האשכנזי, ככל הנראה הרב מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה ואת הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה ז"ל ואחיו של הרב היוצא יצחק יוסף - לתפקיד הרב הספרדי. הבחירות ייצאו לדרך אחרי תקופה ממושכת שבה לא כיהנו רבנים ראשיים בישראל.

מיכאל מלכיאלי, 17 בספטמבר 2024. ראובן קסטרו
השר מלכיאלי/ראובן קסטרו

"אנחנו חיים במדינה יהודית שמעניקה שירותי דת במסגרת החוק, בלי הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות הראשית - לא תהיה אפשרות כזאת", מסביר מלכיאלי מדוע הבחירות כה חשובות. "בית הדין הגדול לערעורים פועל תחת הרבנים הראשיים. המדינה חייבת שתהיה לה את הריבון הדתי. זה היה חסר כמה חודשים אבל לא היה צריך לקרות".

אבל זה קרה בגללכם.

"עשינו הכול כדי לקדם את בחירתם של הרבנים. לצערי היועצים המשפטיים התעקשו על כך שבמינוי של 10 נציגי הרבנים הראשיים יהיו גם נשים רבניות. אמרנו שלא יקום ולא יהיה. עמדת ההלכה נגד זה. אני מוכן למנות עוד נשים לגוף הבוחר אבל לא רבניות".

ואם בג"ץ היה כופה עליכם, היית מפר את פסיקתו?

"אני אדם שומר חוק, אבל מעולם לא הלכתי נגד עמדת הרבנים, אני פקיד של הרבנים. אם הרבנים היו מורים לא לכבד את פסיקת בג"ץ. לא הייתי מכבד אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully