וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש היעדר ידע אצל רופאים": למרות הרפורמה בקנאביס הרפואי מטופלים נתקלים בבירוקרטיה

עודכן לאחרונה: 18.9.2024 / 4:00

הרפורמה עברה בחודש אפריל 2024 ומטופלים טוענים להליך מסורבל מול קופות החולים, ובעיקר הורדת מינונים משמעותית בלי התרעה מוקדמת שמשנה את אורח חייהם. מנהל מכון רפואי מור ד"ר ניקי ליברמן: "לא יכולים לחייב רופאים לתת מרשמים שלא עונים על הצורך הרפואי"

בווידאו: הצעת החוק להסדרת הקנאביס הרפואי עברה בקריאה טרומית/צילום: ערוץ הכנסת

מתחילת הרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי בחודש אפריל האחרון מתגברות התלונות של מטופלים שזועקים לעזרה בנושא. חלק מהטענות הן: עיכובים במתן מענה לחידוש אישורים ומרשמים לקנאביס, הליך מול קופות החולים, ובעיקר הורדת מינונים משמעותית למטופלים בלי שום אזהרה מראש שלטענת המטופלים משפיע עליהם ומשנה את אורח חייהם משמעותית.

בתוך כך, היום (שלישי) נערך הכנס ה-16 של האגודה לזכויות החולה בבית חיל האוויר בהרצליה, שבין שאר הנושאים, דנו באתגרים בעקבות הרפורמה ברישוי הקנאביס למטופלים. על הבמה עלו מובילי וראשי התחום בישראל בניסיון לדון ואולי אף להגיע להסכמות. ספוילר: הסכמות בין המטופלים לאנשי הרפואה לא היו.

נטע קובלסקי, מנהלת תחום קנאביס העמותה למתמודדי כאב בישראל, סיפרה על הקושי שהיא נתקלת מול הפונים הרבים המבקשים עזרה אפשרית באישור הקנאביס: "נוהל 106 שקובע כי יש מינון התחלתי בלי קשר למצבו האישי של המטופל - מנותק מהמציאות. בנוסף, יש היעדר ידע אצל רופאים שאמורים לספק את השירות כמומחים בתחום. אין להם את הידע הדרוש לכך ואני חושבת שצריך להעביר להם השתלמויות נוספות בנושא ואם רוצים להוריד מינונים אז רצוי לעשות את זה בקצב הדרגתי ולא במכה אחת".

כנס ה-16 של האגודה לזכויות החולה בבית חיל האוויר בהרצליה, 18 בספטמבר 2024. אביחי חיים
חברי הפאנל בכנס של האגודה לזכויות החולה בבית חיל האוויר בהרצליה./אביחי חיים

לדבריה, "מבחינה מנטלית ונפשית מעבר לפן הפיזי, הדבר הזה מחסל את המטופלים. אני מבקשת, כדי לקבל היום קנאביס צריך לעבור קודם כל את התרופות ולעבור מסלולים ארוכים בדרך עד להגעה לטיפול בעזרת קנאביס, קופות החולים ואנשי הרפואה - תעזרו בנו".

ד"ר ניקי ליברמן, מנהל מכון רפואי מור, הקשיב לדבריה של קובלסקי אך לא הסכים עמה ואמר שהוא מוכן לדבר אך ורק עם הרופאים שלו: "לא אגיד מה שאני חושב על הרפורמה כי זה לא פוליטקלי קורקט, אין לי שום בעיה שמוצרי קנאביס יימכרו מבחינתי במכולות ליד וודקה או משקה אלכוהולי אחר, אבל לא יכולים לחייב רופאים לתת מרשמים שלא עונים על הצורך הרפואי".

ד"ר ליברמן הסביר כי מה שקורה היום הוא ש-80-70% מהמטופלים מקבלים את המרשמים והאישורים כדין תוך 5 ימי עבודה והשאר - רובם תחת כותרת של כאב כזה או אחר שהורגלו על ידי מטפלים קודמים למינונים גבוהים שהם בלתי סבירים בעליל מבחינה רפואית - לא מקבלים. "אני חושב שמינון של מעל 100 גרם לחולה עם דמנציה זה דבר בלתי סביר כש-30% מהקנאביס משתמש מישהו אחר בזה. אנחנו מודעים לכך שרוב הרופאים לא מכירים את הנושא, אבל אנחנו מאמינים שבתוך חצי שנה כולם יגיעו לאיזון ויקבלו מה שצריך והטיפול אצלנו מותאם אישית", הדגיש.

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
קנאביס רפואי. ShutterStock
מתחילת הרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי מתגברות התלונות של מטופלים./ShutterStock

קרן שכטר, מנכ"לית מכבי יזמות וניהול, הוסיפה לדבריו של ד"ר ליברמן ואמרה: "תחילה, קופות החולים לא רצו את הרפורמה בקנאביס והם קיבלו אותה. הרפורמה שינתה את חווית הקנאביס בישראל לקהל המטופלים והרופאים. היום מטופל שצריך קנאביס נתקל בחוויה שונה. היום הוא פוגש את מערכת הבריאות, את התורים ואת הרופאים שעוד משלימים את הידע. עם זאת, המטופל הישראלי הרבה יותר בטוח היום כי קנאביס הוא עדיין סם מסוכן בישראל".

שכטר הוסיפה כי "אני לא מכירה מערכים גדולים שנבנו ביום אחד. יש כאן את האחריות של משרד הבריאות וגורמי הרפואה להשלים את הידע החסר. אני פוגשת מקרים קשים בתחומי הקנאביס שלא קיבלו טיפול נכון ולכן חושבת שהצעד שלנו הוא צעד אחראי".

דינה צ'רנו, מנהלת תחום בכירה, האגף לפיקוח על קופ"ח ושב"ן ממשרד הבריאות, הדגישה כי: "מבחינת המשרד- הרפורמה היא הצלחה. משרד הבריאות לא צריך לתת את השירות בתחום הזה, זו הייתה טעות. לא ראינו את התיק של המטופל ואת כל העולם שלו ולכן נכון שהכל יעבור דרך קופות החולים. הקופות נכנסו ברגל מהססת לרפורמה, אבל היום הם עמוק בתהליך ויודעות לקדם את זה הלאה ואני מאד מאמינה ברפורמה".

מפעל ייצור קנאביס רפואי מדיקן איקס. מדיקן איקס,
הרפורמה שינתה את חווית הקנאביס בישראל לקהל המטופלים והרופאים./מדיקן איקס

פרופ' שאולי לב רן, מייסד המרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש ולשעבר יו"ר החברה הישראלית לרפואה וטיפול בהתמכרויות בהר"י, אמר: "יש אנשים שהקנאביס מציל את חייהם ומשפר אותם. יש אנשים שזה עוזר להם בהקלה מכאבים, אבל יש אנשים עם תופעות לוואי ויש אנשים שזה עושה להם רע בדומה לתרופות שונות. מנסים להתייחס לקנאביס כמו לתרופה וזה לא עובד".

פרופ' לב רן הוסיף: "מערכת הבריאות לא יודעת להתמודד עם הקנאביס. אני מכשיר הרבה רופאים בתחום ורוב השיח הולך על אג'נדה עם המטופל ולא לגבי רמת המינון הנכון. אני מבין את החששות אבל אנחנו יודעים שעד 25% מהמטופלים בקנאביס יכולים לפתח הפרעה בשימוש (התמכרות) בעוד שהשאר לא וצריך להסתכל גם על החלק הזה. רוב הרפורמות נמדדות בעקבות הזמן. אנחנו לא רוצים שהרופאים יתנו מינונים לא נכונים מצד אחד, מצד שני אנחנו גם לא רוצים מינונים שאפשר לקנות בטלגראס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully