וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודים בטעויות: ישראל מובילה בתרבות בטיחות ארגונית בבתי החולים ביחס למדינות המפותחות

עודכן לאחרונה: 17.9.2024 / 17:50

סקר שערך משרד הבריאות וממצאיו הועברו לארגון ה-OECD, מצא כי ישראל במקום הראשון בבטיחות הטיפול בקטגוריית 'תגובה לטעות' מצד העובדים, והגיבוי שמקבלים מהמנהלים. מנהלת אגף בטיחות ואיכות הטיפול במשרד הבריאות: "גאים מאוד בתוצאות". וגם - איפה צריך להשתפר?

מוכנות בתי החולים בצפון/בית החולים רמב"ם

כחלק מיום בטיחות הטיפול הבינלאומי שנערך היום (שלישי) שאותו מוביל ארגון הבריאות העולמי (WHO), אגף בכיר איכות ובטיחות במשרד הבריאות סקר את תרבות הבטיחות הארגונית בבתי החולים בשנת 2022 שממצאיו דווחו ל-OECD.

על פי התוצאות, נמצא כי ממעקב רציף אחר תרבות בטיחות בבתי חולים כלליים בעולם, ישראל מובילה ביחס למדינות ה-OECD בקטגוריית 'תגובה לטעות' מצד העובדים, והגיבוי שהם מקבלים מהמנהלים.

הסקר שם דגש על 'תגובה שאינה מאשימה' והראה כי בתחום ה'תגובה לטעות', שבו המנהלים לא מאשימים את העובדים המדווחים על טעויות, העובדים בבתי החולים בישראל עומדים במקום הראשון עם 68% ממוצע חיובי.

נתון זה מצביע על שיפור משמעותי באקלים הארגוני בישראל, המאפשר לצוותים לדווח על טעויות בסביבה בטוחה מתוך הבנה שזו הדרך שהמערכת תהיה טובה יותר, מה שתורם לשיפור מתמיד בטיפול ובאמון. ישראל מובילה בתחום זה ונמצאת גבוה גם מעל הממוצע העולמי שעומד על 52%. ישראל נמצאת מעל מדינות ארה"ב, פורטוגל, ערב הסעודית, קולומביה, טורקיה ועוד.

סקר בטיחות ארגונית בבתי חולים. 17 בספטמבר. משרד הבריאות, אתר רשמי
מקום ראשון בקטגוריית "תגובה לטעות". הסקר שערך משרד הבריאות/אתר רשמי, משרד הבריאות

"לא מחפשים להעניש אנשים, זה לא מה שמניע אותנו"

אל"מ (במיל') ד"ר יפעת ארליך שהם, מנהלת אגף בטיחות ואיכות הטיפול במשרד הבריאות, אמרה ל'וואלה' על תוצאות הסקר: "אנחנו גאים בסקר מאוד כי אנחנו מקום ראשון ב-OECD בבטיחות הטיפול. מדובר בסוף בתהליך למידה שלא יכול להתקיים לבד והוא צריך להתקיים בתוך מערכת שמאפשרת פתיחות, למידה, כוונה, והבנה שדיווח על טעות או כמעט טעות זה כלי הכרחי ללמידה. בנושא הזה אנחנו נמצאים במקום הראשון. אנחנו לא מחפשים להעניש אנשים, זה לא מה שמניע אותנו. הייתה תקלה או כמעט תקלה? דווחו עליה".

ד"ר ארליך שהם ציינה שכלל הצוות הרפואי, לא רק ההנהלה, מרגיש את שינוי סביבת העבודה לטובה, ואת הביטחון להודות בטעות. "טעויות יכולות לקרות, ולא צריך להתעלם מזה. זה לא מחליף את הציר המנהלתי/משמעתי, אנחנו באים ממקום אחר. הצוותים יכולים להגיד 'טעיתי', וזה חשוב מאוד. הם מבינים שהם מדווחים על הטעויות כדי שהמערכת תהיה טובה יותר".

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
ד"ר יפעת ארליך שהם. 17 בספטמבר 2024. אור פרבוזניק, אתר רשמי
"אנחנו נוקטים פעולות שונות כדי להתמודד עם עומס ושחיקה". ד"ר יפעת ארליך שהם/אתר רשמי, אור פרבוזניק

בקטגוריית העומס על הצוותים בבתי החולים יש עדיין הרבה יותר על מה לעבוד ומדובר על פי הסקר באתגר מתמשך. למרות המגמות החיוביות, הסקר מצא כי רק 52% מהמשיבים ציינו כי יש מספיק כוח אדם כדי לעמוד בעומס העבודה וישראל נמצאת במקום השני בקטגוריה מתחת לטורקיה עם 54% ומעל ארה"ב, פולין וערב הסעודית ומעל הממוצע במדינות ה-oecd נושא זה מהווה אתגר מרכזי, אך עדיין קיימת תחושת מחסור בכוח אדם במערכת הבריאות.

סקר בטיחות ארגונית בבתי חולים. 17 בספטמבר. משרד הבריאות, אתר רשמי
סקר בטיחות ארגונית בבתי חולים. 17 בספטמבר/אתר רשמי, משרד הבריאות

"אנחנו צריכים להשתפר בנושא חילופי משמרות והעברת המידע"

בקטגוריית חילופי משמרות והעברת מידע, ישראל צריכה להשתפר. 63% בלבד מהמשיבים דיווחו כי הם מקבלים את כל המידע החיוני לגבי המטופלים בעת חילופי המשמרות. נתון זה מצביע על צורך בשיפור התקשורת בין הצוותים, נושא חיוני להבטחת רצף טיפולי. ישראל נמצאת מתחת לממוצע כאשר מדינות ערב הסעודית, קולומביה וטורקיה מעל הצוות הישראלי.

ד"ר ארליך שהם התייחסה לקטגוריות אלה, ואמרה כי: "גם כאן יש חוזק, כי המערכת יודעת לשכך את מידת העומס, יש מדינות שהמצב שלהם קשה יותר. למרות זאת, אנחנו לא מתעלמים מכך ונעשית פעילויות שונות להתמודד עם עומס ושחיקה במערכת. לגבי חילופי המשמרות והעברת המידע, אנחנו מכירים את הנושא. מאוד יפה שהצוותים מזהים את הבעיה וזה חשוב. זו נקודה שאנחנו צריכים להשתפר, כי היא נקודת חולשה שלנו. לשם כך, אנו עושים פעילות מעורבות מניעתית ללמד מתודולגיה של העברת מידע ותקציר מאוד ממוקד למטפל, זה כבר נעשה במספר בתי חולים ואנחנו הולכים להרחיב את זה".

סקר בטיחות ארגונית בבתי חולים. 17 בספטמבר. משרד הבריאות, אתר רשמי
סקר בטיחות ארגונית בבתי חולים. 17 בספטמבר/אתר רשמי, משרד הבריאות

בסקר השתתפו 36 בתי חולים כלליים בישראל, והשיבו על הסקר 4,567 עובדים מצוות הבריאות סיעוד, פרא-רפואי, רופאים ורופאות, אחים ואחיות וצוות הנהלה ואדמיניסטרציה.

תרבות הבטיחות בארגוני בריאות היא מרכיב חיוני באספקת טיפול רפואי איכותי ובטוח, תוך הפחתת טעויות ותקלות. בישראל, משרד הבריאות מוביל מזה שנים את קידום בטיחות הטיפול כחלק מאסטרטגיה לאומית.

בישראל נערכו סקרי תרבות בטיחות ארגונית החל משנת 2012 על ידי האגף הבכיר לאיכות ובטיחות במשרד הבריאות. הסקרים התבססו על שאלון Hospital Survey on Patient Safety Culture של ה-AHRQ האמריקאי המקיים סקרים שוטפים להערכת תרבות בטיחות במוסדות בריאות בעולם על מנת לעקוב אחר מגמות בזמן נערכו בארץ סקרים בשנים 2012, 2015, 2019 ו-2022.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully