וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסף צ'חנובר, חתן פרס ישראל על מפעל חיים, הלך לעולמו בגיל 91

עודכן לאחרונה: 17.9.2024 / 13:55

חתן פרס ישראל על מפעל חיים יוסף צ'חנובר הלך לעולמו בגיל 91. במהלך עשייתו רבת השנים הייתה לצ'חנובר השפעה מכרעת על קידום האינטרסים המדיניים והביטחוניים של מדינת ישראל. שימש בעבר מנכ''ל משרד החוץ

ד"ר יוסף צ'חנובר יקבל פרס ישראל למפעל חיים (צילום: גרגורי באדו, לע"מ)/מעריב

יוסף צ'חנובר, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ וחתן פרס ישראל על מפעל חיים הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 91.

צ'חנובר החל את דרכו הציבורית כמנהל המנגנון והיועץ המשפטי במשרד החקלאות של מדינת ישראל הצעירה. הוא פעל להתאים את חוקי המנדט הבריטי לשינויים המתחייבים עם הקמת המדינה ובחקיקת חוקים חדשים כמו החוק להגנת הטבע והקמת מנהל מקרקעי ישראל והמועצות לייצור ולשיווק של תוצרת חקלאית.

במהלך חמשת העשורים הבאים הפך צ'חנובר לאחד מעמודי התווך של המערכת הביטחונית־מדינית בישראל בפעילויות מרכזיות הנוגעות לביטחון המדינה, גלויות ונסתרות מן העין. כיועץ המשפטי למערכת הביטחון הוביל חקיקה בתחומים שונים ומורכבים. במהלך שירותו במערכת הביטחון התבקש על ידי דוד בן־גוריון לכתוב את צוואתו. בצוואתו הפקידו בן־גוריון להיות בין האחראים למורשתו הרוחנית.

לאחר מכן בלט כראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בצפון אמריקה, ותרם תרומה חשובה לבניית כוחו ותהליך התעצמותו של צה"ל. על תפקיד זה אף הוענקה לו מדליית השירות הציבורי המצטיין על ידי מזכיר ההגנה של ארצות הברית על תרומתו להידוק קשרי הביטחון בין ישראל לארצות הברית.

יוסף צ'חנובר מגיש לראש הממשלה נתניהו דו"ח הצוות לבחינה וליישום הדוח השני של הוועדה הציבורית לבדיקת האירוע הימי-ועדת טירקל. 2015. צילום: קובי גדעון, לעמ, אתר רשמי
שנת 2015. צ'חנובר מגיש לראש הממשלה נתניהו דו"ח לבדיקת האירוע הימי מיום 31.05.10/אתר רשמי, צילום: קובי גדעון, לעמ

במהלך עשייתו רבת השנים הייתה לצ'חנובר השפעה מכרעת על קידום האינטרסים של מדינת ישראל בצומתי הכרעה רבים ועל הסדרת יחסי החוץ בעיתות שלום ומשבר. צ'חנובר זכה לאמונם המלא של ראשי המדינה ומנהיגיה ונקרא לדגל בכל עת שבה היה צורך בעצה חכמה, חשיבה יצירתית ומתן פתרון לא שגרתי. בתקופת כהונתו של משה דיין כשר החוץ היה צ'חנובר מנכ"ל משרד החוץ ובמסגרת זו היה מעורב במשא ומתן על הסכם השלום עם מצרים, ב־2016 מונה על ידי ממשלת ישראל כנציג ישראל בועדת האו"ם (ועדת פאלמר) שעסקה במשבר החמור עם ממשלת טורקיה בנושא האונייה מרמרה וניסח את ההסכם להסדרת היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, וב־2019 מונה לייצג את ישראל בשיחות הפיוס עם ממשלת פולין בעקבות המשבר שפרץ עקב הניסיון להכחשת מעורבות פולין בשואה.

כמו כן, נבחר בידי ראשי הממשלה לעמוד בראש ועדות בעלות חשיבות ביטחונית חיונית כגון הוועדה לבדיקת ניסיון החיסול הכושל בירדן של איש החמאס ח'אלד משעל אשר גרמה למשבר ביחסים עם ירדן והוועדה לבחינה וליישום דוח טירקל להתאמת המשפט ומערכות החקירה בישראל לעקרונות המשפט הבינלאומי ההומניטרי. הוא אף היה חבר הוועדה שהוקמה בעקבות מבצע צוק איתן לבחינת סמכויות הקבינט המדיני־ביטחוני.

כחלק ממפעל חייו תרם צ'חנובר רבות גם בתחום הכלכלי ושימש בתפקידים מרכזיים במשק הישראלי, כגון יו"ר מועצת המנהלים של בנק דיסקונט בישראל, חבר הוועדה המייעצת של בנק ישראל ויו"ר מועצת המנהלים של אל־על בתקופה שבה הוצאה החברה ממעמד של כינוס נכסים למעמד של חברה מסחרית רגילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
יוסף צ'חנובר, טקס קבלת פרס ישראל, 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
יוסף צ'חנובר בקבלת פרס ישראל./פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ללכתו של צ'חנובר וכתב:

"רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק ליבנו למשפחתו של ד"ר יוסף צ'חנובר שהלך לעולמו. יוסי, חתן פרס ישראל, היה דמות מופת שתרמה תרומה כבירה לביטחון ישראל. הוא ייזכר בתולדות עמנו כמשרת ציבור חסר פניות שתמיד התגייס למשימות לאומיות ותמיד נרתם לכל אתגר. אמר.

נתניהו הוסיף על הקשר האישי ביניהם ואמר "בפגישותיי עמו במהלך השנים, התרשמתי שוב ושוב ממחויבותו העמוקה למדינתנו, מרוחב ידיעותיו ומהתבונה וההגינות שהנחו אותו בכל צעדיו".

"נזכור אותו בגעגוע אמיתי, יהי זכרו ברוך", סיכם את תגובתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully