וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברית אוקטובר" על סף פירוק? איך ישפיע המינוי המסתמן של סער על צמרת הביטחון

עודכן לאחרונה: 16.9.2024 / 22:27

הדחה אפשרית של גלנט משליכה באופן ישיר על מעמדו של הרמטכ"ל ויתר האלופים. אם סער ייכנס לתפקיד, יצטרך להכריע במהירות לגבי המלחמה בצפון. בצמרת הצבא ייצטרכו להתיישר במהירות לקו החדש - או שבמהרה נראה נשירות

שר הביטחון גלנט בסיכום תרגיל המדמה לחימה קרקעית בשטח לבנון/דובר צה"ל

הפרסומים אודות האפשרות לפטר או להדיח את יואב גלנט מתפקיד שר הביטחון ולמנות במקומו את גדעון סער, מעבירה את מערכת הביטחון לדריכות על רקע החשש מההשלכות אישיות במטכ"ל.

באוקטובר 2023 נכרתה ברית לא רשמית בין גלנט לרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ואלופים נוספים. במסגרת "ברית אוקטובר" הצדדים שומרים בג'נטלמניות על מערכת יחסים מכבדת, ללא חילופי האשמות והערות פומביות. הדחה אפשרית של גלנט משליכה באופן ישיר על מעמדו של הרמטכ"ל, וכאפקט דומינו על עתידם של שאר האלופים. לכן, במיוחד בעת מלחמה, יש לתהות לגבי היציבות הארגונית במערכת הביטחון.

הרמטכ״ל ברצועת עזה: ״אסור לוותר על אף אחת ממטרות המלחמה״. דובר צה"ל
הרמטכ״ל ברצועת עזה: ״אסור לוותר על אף אחת ממטרות המלחמה״/דובר צה"ל

זמן למידה

השאלה המתבקשת היא כמה זמן למידה צריך שר ביטחון חדש כדי להיכנס לעובי הקורה בקופת מלחמה:
להכיר היטב את כול מה שקשור לתוכניות המלחמה, את ההשלכות במעגל הקרוב והרחוק, ולהוות משענת עבור צה"ל בתיווך מול הממשלה וקבינט המלחמה.

ניתן להעריך שגדעון סער, פוליטיקאי מאוד מנוסה שהיה קרוב למוקדי החלטות ביטחוניות משמעותיות לאורך השנים, ומחזיק באג'נדה ביטחונית מובהקת לגבי כלל הזירות, לא יתקשה במיוחד בכניסה לתפקיד.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וגדעון סער
11.11.2023. צילום: פלאש 90, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וגדעון סער 11.11.2023/עיבוד תמונה, צילום: פלאש 90

מתקפת מנע

כבר בשנת 2018 סער תמך בפומבי ביציאה למהלומת מנע על מפעלי הטילים של חיזבאללה בלבנון, כי להגדרתו ישראל מתקרבת לנקודת אל - חזור בכל מה שקשור לאיומים על העורף הישראלי. עוד העריך סער באותם ימים, בוועידת הג'רוזלם פוסט, כי אם ישראל לא תפעל ישיג חיזבאללה יכולת איכותית לתקוף יעדים בישראל תוך הגבלת המרחב האסטרטגי הישראלי גם נגד איראן. גישה זו הוצגה על ידי סער במאמר שכתב עם רון טירה בשנת 2017 עבור מכון inss שכותרתו היתה :"קווי מתאר מדיניים וצבאיים לעימות עתידי עם חזבאללה".

חמש שנים אחרי הצהרתו של סער, בראשית מלחמת "חרבות ברזל", המליצו שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל לצאת למתקפת מנע נגד חיזבאללה רק שהפעם נכנס למשוואה איום משמעותי חדש: פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה שמאיים על אתרים אסטרטגיים בעורף הישראלי.

גלנט: "אנו עוסקים בהסרת האיומים ובהכנת כל האפשרויות כי להיות מסוגלים לתקוף בכל מקום". אריאל חרמוני, משרד הביטחון, אתר רשמי
גלנט: "אנו עוסקים בהסרת האיומים ובהכנת כל האפשרויות כי להיות מסוגלים לתקוף בכל מקום"/אתר רשמי, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

סינרגיה

למלחמה יש דינמיקה משלה. הקצבים גבוהים. העצבים של כלל המעורבים בקבלת ההחלטות חשופים מאוד. כל שינוי פרסונלי מייצר חשדנות ואתגר חדש לבניית אמון בין דמויות המפתח.

דיון אישור התוכניות המבצעיות בהששתפות, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש אמ"ן אהרון חליווה ועוד מספר גורמי ביטחון.20 ביולי 2024. לעמ- יוסי כהן, אתר רשמי
דיון אישור התוכניות המבצעיות בהששתפות, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש אמ"ן אהרון חליווה ועוד מספר גורמי ביטחון.20 ביולי 2024/אתר רשמי, לעמ- יוסי כהן

המשך הלחימה

אם אכן יתממש התרחיש הפוליטי של הדחת גלנט, יהיה השר הבא אשר יהיה, הוא יידרש להצהיר כבר בתחילת דרכו האם הוא תומך במלחמה עם חיזבאללה, באיזו תצורה ועוצמה, מה נדרש לשיפור, ומה הוא חושב על המשך כהונה של הרמטכ"ל ואלופים נוספים. המערכת הצבאית אמורה להתכוונן במהירות להחלטותיו. במידה ויהיו חריקות ואי הסכמות, יהיה ניתן לראות את האלופים המתנדנדים פורשים מצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully