וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שסה ומשול - שובה של "הרפורמה המשפטית"

ד"ר שוקי פרידמן

עודכן לאחרונה: 15.9.2024 / 12:31

לנוכח הכישלון המתמשך כמעט בכל חזית אחרת, אין לנתניהו דרך טובה יותר לאחד את "הבייס" שמתחיל בייאושו לפנות נגדו, מאשר ליכודו מחדש סביב "הרפורמה המשפטית"

הנשיא הרצוג נגד חידוש המהפכה המשפטית:"זה מה שהחברה הישראלית והמשפחות השכולות צריכות עכשיו"?/לשכת עורכי הדין

ההכרזות של שר המשפטים ושרים אחרים על שובה של ההפיכה המשפטית מוכוונות, כך אפשר להעריך בוודאות קרובה מלשכת ראש הממשלה. כך גם ליבוי המאבק בבג"ץ. כל בר דעת מבין שהדבר האחרון שחסר למדינת ישראל עכשיו הוא חידושה של המלחמה הפנימית הזו. אבל נראה שלשם בדיוק מכוון ראש הממשלה. לנוכח כישלון מתמשך כמעט בכל חזית אחרת, אין דרך טובה יותר לאחד את "הבייס" וגוש הימין שמתחיל בייאושו, לפנות נגדו, מאשר ליכודו מחדש סביב "הרפורמה המשפטית".

מדינת-ישראל נמצאת במצב קשה. השפל שהגענו אליו אולי חסר תקדים. האתגרים, מבפנים ומבחוץ רק מחריפים. בעזה צה"ל ממשיך לפעול ולהשיג הצלחות, אבל המערכה עדיין לא הוכרעה, חמאס ממשיך לשלוט בחלקים של הרצועה ובעיקר עדיין מחזיק במעל 100 חטופים. בצפון המלחמה נמשכת ברציפות מאז ה-7 באוקטובר. יישובים שלמים חרבים ועשרות אלפי עקורים עדיין פליטים בארצם.

החות'ים ומליציות איראניות אחרות ממשיכים לירות על ישראל מפעם לפעם והתגובה הישראלית רפה. איראן מנצחת על המלחמה האזורית שישראל נתונה בה, תוך שהיא ממשיכה לקדם את פרוייקט הגרעין שלה, וכמעט שלא משלמת על כך מחיר. המצב ביהודה ושומרון מורכב גם הוא. הכבישים מסוכנים, ובכל כמה ימים ישראל משלמת גם שם מחיר דמים נורא.

קרע פנימי חסר תקדים

גם בזירה הפנימית המצב בכי רע. הרחובות בוערים בהפגנות של משפחות החטופים שקורעות את העם. משרתי המילואים ממשיכים לשאת בנטל חסר תקדים והממשלה לא עושה דבר כדי לגייס את החרדים שממשיכים פשוט לצפצף על החוק. המצב הכלכלי מתדרדר, מחיר המלחמה נוגש בנו והגרעון הולך וטופח.

למציאות המאתגרת הזו ביטוי נוקב גם בסקרים. ב"מדד החברה הישראלית" של המכון למדיניות העם היהודי (JPPI), זוכה ראש הממשלה נתניהו לאמון נמוך עד כדי 30% מכלל הישראלים. גם הממשלה שבראשותו מקבלת אמון מועט בלבד מהציבור ורק 28% מהציבור סומך עליה. דיברי הביקורת על תפקוד הממשלה והעומד בראשה כבר לא מגיעים רק ממחנה "רק לא ביבי". גם תומכיה של הממשלה הזו מאבדים תקווה לנוכח הכשל המתמשך בתפקודה מאבדים תקווה ואמון בכולתה להוציא את ישראל מהמשבר.


קלף שחוק שתמיד עובד

לנוכח אלו, ובמקום לגלות מנהיגות ולטפל בבעיות באופן נחוש נתניהו שולף מהשרוול את הקלף השחוק אבל זה שתמיד עובד: שסה ומשול. גם אם יש מקום לתיקון מערכת המשפט, שכלל אינה מושלמת, ברור לכל מי שמקדם מהלך כזה, שחידושה של ההפיכה המשפטית במצב הנוכחי יכול להיות הרה אסון לחברה הישראלית.

אבל כמו שנראים פני הדברים, החרפת הקרע הפנימי והמחנאות מטרידה את נתניהו פחות. לנוכח הכשלון המתמשך של הממשלה בראשותו כמעט בכל נושא בו היא מטפלת הדרך לגבש חזרה תומכים היא לכנס אותם סביב דגל "הרפורמה המשפטית". גם אם בדרך הוא יגרום לאלו בעם המתנגדים להפיכה המשפטית להאבק באלו בעם התומכים בה ולהחריף בכך את הקרע הפנימי.

הממשלה הופכת את החוק הישראלי לפלסתר ומרוקנת את חובת הציות לחוק מתוכן. אבל כאילו לא די בכך, היא רוצה עכשיו לחזור לביצוע שינויים משמעותיים במערכת המשפט. ברור לכל ששינוי לא יביא המהלך הזה. הוא רק יחריף את השבר בעם ויגרום לשיסוי איש באחיו. ואם כל זה יקרה, נתניהו יהיה המרוויח העיקרי ויוכל להמשיך "לעשות רפורמה משפטית" ולהיכשל בכל השאר מאחורי מסך העשן של "הרפורמה".

**

ד"ר שוקי פרידמן הוא מנכ"ל המכון למדיניות העם היהודי ומרצה בכיר למשפטים במרכז האקדמי "פרס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully