וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודן פרו לשעבר אלברטו פוג'ימורי מת בגיל 86

עודכן לאחרונה: 12.9.2024 / 11:26

המנהיג, שהוביל לשינוי כלכלי במדינה בשנות ה-90 תוך פגיעה קשה בזכויות אדם ובדמוקרטיה, נמלט לגלות ביפן בשנת 2000 אחרי שנחשפו מעשי שחיתות בממשלו. הוא החליט לשוב כעבור כמה שנים בתקווה למחילה, אך נידון ל-25 שנות מאסר. הוא מת לאחר מאבק ממושך בסרטן

נשיא פרו אלברטו פוג'ימורי לוחץ את ידי תומכיו אחרי בחירות מקומיות, 12 בנובמבר 1995. רויטרס
התפטר מתפקידו בפקס ששלח מיפן. פוג'ימורי עם תומכיו, 1995/רויטרס

נשיא פרו לשעבר אלברטו פוג'ימורי מת בגיל 86 - כך הודיעה הלילה (חמישי) בתו של המנהיג שהוביל לשינוי כלכלי במדינה בשנות ה-90, אך תוך פגיעה קשה בזכויות אדם ובדמוקרטיה. עמיתיו שביקרו אותו ביממה החולפת סיפרו שהוא היה במצב אנוש.

"אחרי מאבק ארוך בסרטן, אבינו עזב כדי לפגוש את האל", כתבה בתו, קיקו פוג'ימורי, בפוסט ב-X, שנחתם על ידי ילדים אחרים של נשיא פרו לשעבר.

פוג'ימורי, בן למהגרים יפנים, היה נשיא של אוניברסיטה חקלאית לא מוכר כשנבחר לתפקיד ב-1990. במהרה, הוא ביסס את מעמדו כפוליטיקאי ערמומי אך ככזה שמביא לתוצאות, אף שמבקריו האשימו אותו בריכוזיות.

הוא חיסל את ההיפר-אינפלציה שהותירה מיליוני פרואנים מובטלים, הפריט עשרות חברות ממשלתיות וקיצץ במכסים. תחת הנהגתו, הפכה פרו - לזמן מסוים - לאחת הכלכלות היציבות ביותר באמריקה הלטינית.

נשיא פרו לשעבר אלברטו פוג'ימורי מלווה על ידי בתו קנג'י בצאתו מבית חולים בלימה, 4 בינואר 2018. רויטרס
בתו סיפרה שתכנן להתמודד שוב לנשיאות. פוג'ימורי בצאתו מבית חולים, 2018/רויטרס

תחת שלטונו, הצבא הצליח ללכוד את מנהיגה של המחתרת המאואיסטית "הנתיב הזוהר", אבימאל גוזמן, והנחית עליה מכה ניצחת. התנועה הייתה קרובה בשנות ה-80 להפלת המשטר, אך לא התאוששה מלכידתו של מנהיגה, שמת בכלא ב-2021.

מנגד, רבים בפרו ראו בפוג'ימורי רודן, שהפעיל את הצבא כדי להשבית הקונגרס ב-1992, ניסח מחדש את החוקה כדי לכלול בה רפורמות ניאו-ליברליות והקשיח את החוקים למאבק בטרור. במקביל, שורה ארוכה של פרשות שחיתות במהלך שלטונו בן העשור פגע בתמיכה הציבורית בפוג'ימורי.

נפילתו של פוג'ימורי הגיעה זמן קצר אחרי שזכה בכהונה שלישית בשנת 2000, לאחר ששינה את החוקה כך שיוכל להתמודד, עם הגחתם של תיעודים של יועצו הבכיר וראש המודיעין שלו, ולדימירו מונטסינוס, מחלק מזומנים כדי לשחד פוליטיקאים.

פוג'ימורי יצא לגלות ביפן, והתפטר דרך פקס ששלח מטוקיו. לאחר מכן, הוא ניסה, ללא הצלחה להיבחר לסנאט של יפן. ראש המודיעין שלו נתפס בהמשך בוונצואלה ונכלא, והורשע על בסיס מאות סרטונים שבהם תיעד את עצמו מחלק כספים מזומנים לפוליטיקאים, לעסקים ולאנשי תקשורת.

במקביל, התיקים נגד פוג'ימורי החלו להיערם, כולל האשמות שהוא הורה על הפעלתן של יחידות מוות בקרבות נגד חמושי "הנתיב הזוהר".

לתדהמתם של רבים, הוא החליט לשוב לפרו ב-2005, אף שביפן הוא היה בטוח משום שהיא אינה מסגירה את אזרחיה למדינות זרות. פוג'ימורי ככל הנראה קיווה למחילה ולקאמבק פוילטי, אך במקום זאת, הוא נעצר בנחיתת ביניים בצ'ילה. ב-2007 הוא הוסגר לפרו, וב-2009 הוא הורשע ונידון ל-25 שנות מאסר.

"אלוהים לקח אותו"

לאחר שנכלא, הופעותיו הפומביות של פוג'ימורי הוגבלו לביקורים בבתי חולים, שם הוא נראה לעתים קרובות מבולבל וחלש. בעוד שמתנגדיו פטרו את תלונותיו על מצבו הבריאותי כתכסיס להשתחרר מהכלא, הנשיא דאז פדרו פבלו קוצ'ינסקי חנן לזמן קצר את פוג'ימורי ב-2017.

חודשים לאחר מכן הודח קוצ'ינסקי, והחנינה בוטלה על ידי בית המשפט החוקתי העליון של פרו, מה ששלח את פוג'ימורי בחזרה לכלא המיוחד שבו הוחזק לבדו. בית המשפט החזיר את החנינה בדצמבר האחרון, ושחרר את פוג'ימורי החולה, שסבל מכיב בקיבה, מלחץ דם גבוה וסרטן הלשון. במאי, הודיע פוג'ימורי שאובחן עם גידול ממאיר.

מורשתו של פוג'ימורי זכתה להגנה הנלהבת ביותר מצד בתו קייקו, שהייתה קרובה לנשיאות בעצמה שלוש פעמים כשרצה עם מצע שכלל חנינה לאביה והגנה על חוקתו. היא אמרה ביולי האחרון שאביה מתכנן לרוץ שוב לנשיאות בבחירות 2026.

מחוץ למעונו של פוג'ימורי, התאספו כמה תומכיו כדי להתאבל על מותו ולהתפלל. "היום אני בוכה על מנהיג", אמר סזאר ואלוורדה ,אחד מתומכיו. "הוא היה צריך להיות שוב נשיא. עבדנו כדי שאלברטו פוג'ימורי יהיה שוב נשיא, אבל אלוהים לקח אותו".

דרך על גופות מורדים

פוג'ימורי בלימה, ביום העצמאות הפרואני, ב-28 ביולי 1938. הוא היה מתמטיקאי ומהנדס חקלאי בהכשרתו כשהחליט לרוץ לנשיאות, ונהג בטרקטור לעצרות הבחירות שלו. הוא הפתיע את העולם כשהביס את הסופר הנודע מריו ורגס יוסה בבחירות 1990, עם תמיכה כבדה מהשמאל.

הוא הציג את עצמו כאלטרנטיבה לאליטה הלבנה במדינה, וזכה לתמיכה מכרעת מצד האוכלוסייה הילידית והמעורבת הגדולה של פרו.

בזמן שהמדינה נאבקה באחד משיעורי האינפלציה הגבוהים ביותר בעולם, פוג'ימורי הבטיח לא לבצע צעדים דרסטיים כדי לאלף אותה. ואולם, בשבוע השני שלו בתפקיד, הוא ביטל לפתע את הסובסידיות ששמרו על מוצרי מזון חיוניים במחיר סביר, במה שנודע כ"הלם פוג'י".

"שאלוהים יעזור לנו", אמר שר האוצר שלו בטלוויזיה לאחר שהכריז על המהלך. האינפלציה החמירה בטווח הקצר, אך ההימור השתלם, ובסופו של דבר הוא ייצב את הכלכלה לאחר יותר מעשור של משבר.
אפילו כשהתמיכה בו החלה לדעוך, פוג'ימורי הוביל כמה מהלכים נועזים בכהונתו השנייה.

נשיא פרו אלברטו פוג'ימורי בוחן גופות של מורדים במעון שגרירות יפן, 23 באפריל 1997. רויטרס
פוג'ימורי בוחן גופות של מורדים אחרי פשיטה על שגרירות יפן בלימה/רויטרס

ב-1997 הוא הגה תוכנית לחפור מנהרות מתחת למעון השגריר היפני בלימה כדי לסיים משבר בני ערובה שנמשך ארבעה חודשים, לאחר שארגון מורדים אחר לקח 500 איש בשבי במשך 126 ימים.

במתקפת פתע, שלח פוג'ימורי יותר ממאה לוחמי קומנדו בפשיטה שבה נהרגו כל 14 המורדים. רק שני לוחמי קומנדו ואחד מ-72 בני הערובה הנותרים נהרגו, ופוג'ימורי תועד בצילומי הטלוויזיה דורך בקור רוח על גופות המורדים לאחר הפשיטה.

פוג'ימורי היה נשוי פעמיים. אחרי סכסוך מתוקשר עם אשתו הראשונה, סוזנה היגוצ'י, הוא מינה את בתו קייקו לגברת הראשונה. לזוג נולדו שלושה ילדים נוספים, בהם קנג'י פוג'ימורי, גם הוא פוליטיקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully