וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיכה חריגה בבמאי מהשומרון שכלוא במעצר מנהלי: "חופש היצירה הוא מיסודות הדמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 19:32

בעולם הקולנוע מתייצבים לצידו של הבמאי, אברהם שפירא, שנעצר בחודש שעבר על ידי שב"כ בטענה שהכווין צעירים לפעילות אלימה כלפי פלסטינים. איגוד הבמאים והבמאיות טוענים כי המעצר עלול להיות קשור בחופש הביטוי, שכן הבמאי הפיק סרט על פעילות שב"כ

שב"כ סיכל תכנון פיגוע חטיפה על ידי חוליית טרור מעקבת ג'אבר 22 ביולי 2024/תקשורת שב״כ

הסערה סביב מעצרו של הבמאי והיוצר הדוקומנטרי, אברהם שפירא, מהשומרון ממשיך לעורר גלים וכעת מתייצבים לצידו, באופן מפתיע, גם איגוד הבמאים והבמאיות שמאגד את מרבית אנשי הקולנוע במדינה מכל גווני הקשת הפוליטית, שיצאו היום יחד עם הפורום הדוקומנטרי בישראל במכתב חריג לשר גלנט על רקע מעצרו של הבמאי.

במכתב הם מבקשים ממנו להורות על סיום הצו המנהלי כנגדו, ומותחים ביקורת חריפה על המעצר שלדבריהם עלול להיות קשור בחופש הביטוי, שכן שפירא מפיק סרט על שב"כ. הבכירים הדגישו את קיומו של חופש היצירה והביטוי גם במקרים שכוללים ביקורת נוקבת על גופים ממשלתיים כאלו ואחרים: "מעצר העלול להיות קשור בחופש הביטוי ובביקורת על הגוף העוצר" נכתב.

אברהם שפירא, תושב יצהר בשומרון.. ללא קרדיט, אתר רשמי
אברהם שפירא, תושב יצהר בשומרון./אתר רשמי, ללא קרדיט

"שפירא, יוצר סרטים ובמאי, עצור כבר שבועיים במעצר מנהלי. כידוע, מעצר מנהלי הינו כלי חריג וקיצוני במדינות דמוקרטיות, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במעצר העלול להיות קשור בחופש הביטוי ובביקורת על הגוף העוצר", כתבו באיגוד.

"לטענת השב"כ, סיבת המעצר היא מידע הקושר אותו לפרעות בכפר ג'ית בהם נהרג תושב הכפר, אך מאידך, נטען ששפירא מעורב כעת ביצירת סרט המבקר את השב"כ ודרכי פעולתו, ושהמעצר מיועד להניא אותו מעבודתו העיתונאית", ציינו עוד.

בהמשך מכתבם הדגישו באיגוד כי "חופש היצירה והביטוי הם יסודות הדמוקרטיה גם כאשר הביטוי אינו מוצא חן בעיני גוף כזה או אחר במנגנוני הביטחון או הממשל. לכן אנו פונים לשר הבטחון, יואב גלנט, ומבקשים לפעול בהליך כדין, הכולל את בירור העובדות. יש לפעול בדרך זו ולסיים את המעצר המנהלי", דרשו. "אין אזרח העומד מעל החוק, ומנגד אין לגורמי הביטחון והאכיפה זכות לדרוס את החוק", חתמו באיגוד את מכתבם.

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אברהם שפירא, תושב יצהר בשומרון.. ללא קרדיט, אתר רשמי
אברהם שפירא, תושב יצהר בשומרון./אתר רשמי, ללא קרדיט

שפירא נעצר בחודש שעבר במסגרת גל מעצרים סביב הפרעות בכפר הפלסטיני ג'ית בשומרון, נגדו נטען כי הכווין צעירים לפעילות אלימה נגד פלסטינים והושם כעבור שעות ספורות, לבקשת שב"כ ובאישור שר הביטחון במעצר מנהלי למשך חצי שנה, זאת בהיעדר ראיות נגדו, לטענת מקרוביו, הרקע למעצרו נעוץ בכלל בעבודתו כבמאי סרטים ובסרט ספציפי על רצח רבין שעלול להביך את שירות הביטחון הכללי ואנשיו.

"כששמעתי שהוא נעצר הייתי בשוק" סיפר העיתונאי שמעון ריקלין. לדבריו, "שעשינו את הסרט, שפירא כל הזמן חשש. הוא אמר לי כל הזמן, הם יושבים עלינו. גם הריאיון של אבישי רביב בעובדה היה תגובה מהירה לתחקיר שלנו. המסקנה שלנו הייתה שהמעורבות של השב"כ בפוליטיקה עלולה להביא לאסון, דבר שהתחדד אחרי השביעי לעשירי".

"מדובר במעצר מנהלי חריג ביותר, שפירא, איש מקצוע מוערך, נשוי ואב ל-4, ללא עבר פלילי" הוסיף עורך דינו עדי קידר המייצג מטעם ארגון חוננו, "כחלק מעבודתו מתעד רבות בשטחי יו"ש פיגועים ואירועים שונים, בשנים האחרונות יצר מספר סרטים ותחקירים סביב פעילות השב"כ, ובימים אלו עובד על תחקיר וסרט גדול על פעילות השב"כ בשנות ה-90, סביב פרשיות מביכות לשב"כ כדוגמת הפעלת סוכנים מדיחים, הפעלת אבישי רביב בקרב המתיישבים וסיפורים נוספים שיטלטלו את המדינה. מעצרו המנהלי, ללא ראיות וללא משפט, הוא פגיעה אנושה בחופש הביטוי, ופוגע אנושות בדמוקרטיה הישראלית".

בית שנשרף על ידי מתנחלים בג'ית, 16 באוגוסט 2024. רויטרס
בית שנשרף על ידי מתנחלים בג'ית, 16 באוגוסט 2024/רויטרס

בשב"כ מתנערים מהטענות

מנגד, בשב"כ עומדים על כך שמעצרו אינו קשור לעבודתו כבמאי: "אברהם שפירא הינו פעיל אלים וקיצוני המעורב בהכוונת נערי גבעות וצעירים לביצוע פעילות אלימה באיזור השומרון. שפירא נעצר לחקירת משטרה בחשד שלקח חלק באירועי הטרור בכפר גית ב-15/8, במהלכם נרצח פלסטיני והוצתו 4 בתים, מחלקם אף חולצו תושבים ע"י כוחות צה"ל מתוך הלהבות".

עוד הוסיפו כי "במהלך חקירתו לא שיתף פעולה, ובהעדר חלופה פלילית הוחלט על מעצרו המנהלי עקב המסוכנות הרבה מהמשך פעילותו. מעצרו והמודיעין שבבסיס המעצר נבחן על ידי בית המשפט המחוזי ואושר למלוא התקופה. הטענה השקרית כי שפירא נעצר בשל היותו 'במאי סרטים', משוללת כל יסוד, והרקע למעצרו הוא המסוכנות הנשקפת ממנו, בפרט בעת הזו. שב"כ לא ירתע ממילוי תפקידו ע"פ חוק, גם מול השמצות וטענות שקריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully