וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס אחרי פגישה עם המתווכות בדוחא: רוצים הסכם. מתנגדים לתנאים נוספים מכל צד

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 23:00

ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי נפגשו עם נציגי חמאס בנסיון לצאת מהמבוי הסתום במו"מ על עסקת החטופים. חמאס טען בהודעה אחרי הפגישה כי אינו מציב תנאים חדשים והדגיש כי היום שאחרי בעזה הוא נושא פנים-פלסטיני

אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים בקטאר/רויטרס

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, נפגשו הערב (רביעי) בדוחא עם צוות המו"מ של חמאס בראשות סגן ראש הלשכה המדינית, חליל אל-חיה. מטרת הפגישה הייתה לנסות לפרוץ את המבוי הסתום בשיחות על עסקת החטופים והפסקת האש בעזה - כך לפי שלושה מקורות שמעורים בפרטי הפגישה.

בארגון חמאס מסרו כי צוות המו"מ שלנו בראשות חליל אל-חיה נפגש היום בדוחא עם ראש ממשלת קטאר ועם ראש המודיעין המצרי. אנחנו מדגישים כי אנחנו רואים בצורה חיובית הגעה להסכם הפסקת אש שיכלול את נסיגת הכוחות הישראלים מכל רצועת עזה.

כמו כן, בארגון הדגישו: אין לנו דרישות חדשות ואנחנו מתנגדים לדרישות חדשות מצד כל גורם שהוא. אנחנו מתנגדים לכל תכנית שמדברת על היום שאחרי בעזה. ניהול הרצועה הוא עניין פלסטיני פנימי. אנחנו מברכים על התיווך הקטארי והמצרי ועל המאמצים שלהן להגיע להסכם הפסקת אש. העברנו את תשובתנו למתווכות ואנחנו מעוניינים בהמשך התיווך כדי להגיע להסכם.

מקור שמעורה בפרטים ציין כי התחושה אצל המתווכים הקטארים והמצרים לאחר הפגישה עם נציגי חמאס בדוחא היא שייתכן וניתן יהיה להציג לצדדים הצעת גישור חדשה בשבוע הבא.

למה זה חשוב:

  • הפגישה נועדה לנסות לגרום לחמאס לוותר על הדרישות החדשות שלו בנוגע לשחרור אסירי עולם פלסטינים נוספים שכלואים בישראל למאסר עולם - כך אמרו המקורות.
  • בכירים אמריקנים אומרים שהדרישות החדשות הללו של חמאס הן המכשול העיקרי במשא ומתן כרגע.
  • בכיר ישראלי אמר שהמו"מ נמצא במבוי סתום מוחלט והעריך כי גם הפגישה בדוחא לא תביא לפריצת דרך.
ראש ממשלת קטאר שייח' מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני. רויטרס
ראש ממשלת קטאר שייח' מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני/רויטרס

במוקד החדשות:

  • ארה"ב, מצרים וקטאר עדיין עובדות על הצעת גישור חדשה ומעודכנת במטרה להציג אותה בפני ישראל וחמאס.
  • במהלך השבועיים האחרונים, הבית הלבן הפך סקפטי מאוד לגבי האפשרות להשיג עסקה בטווח הזמן המידי בשל הדרישות החדשות של חמאס - כך אמרו בכירים אמריקנים.
  • הבית הלבן בוחן מחדש את האסטרטגיה שלו לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה ועוזריו הבכירים של הנשיא ביידן מתלבטים האם יש טעם בהצגת הצעה חדשה, שכן חמאס וישראל הקשיחו עוד יותר את עמדותיהן במשא ומתן.
  • שר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן, וראש ה-CIA, ביל ברנס, אמרו בימים האחרונים שארה"ב עשויה להציג הצעה חדשה ומעודכנת בימים הקרובים, אך בכירים בבית הלבן אומרים כי מהלך כזה לא צפוי בימים הקרובים.
  • מקור שמעורה בפרטים ציין כי התחושה אצל המתווכים הקטארים והמצרים לאחר הפגישה עם נציגי חמאס בדוחא היא שייתכן וניתן יהיה להציג לצדדים הצעת גישור חדשה בשבוע הבא.
בכיר חמאס חליל אל-חיה במסיבת עיתונאים ברצועת עזה, 27 בנובמבר 2017. AP
בכיר חמאס חליל אל-חיה במסיבת עיתונאים ברצועת עזה, 27 בנובמבר 2017/AP

מאחורי הקלעים:

  • יועציו של ביידן שוחחו השבוע כמה פעמים עם בכירים בקטאר ובמצרים והבהירו להם שהדרישה של חמאס לשחרר עוד אסירים המרצים מאסרי עולם בבתי הכלא הישראלים היא מוגזמת - כך אמרו בכירים אמריקנים.
  • בכירים ישראלים ואמריקנים אומרים שחמאס דורש לשחרר 100 אסירי עולם נוספים, מעבר ל-150 אסירי העולם שהצדדים כבר הסכימו עליהם. בכירים אמריקנים אומרים שהדרישה החדשה הזו היא הסיבה לקיפאון בשיחות.
  • המקורות הוסיפו כי ארה"ב ביקשה ממצרים וקטאר להגביר את הלחץ על חמאס לסגת מהדרישות החדשות שלה.

מה הם אומרים:

  • "צוות המו"מ שלנו בראשות חליל אל-חיה נפגש היום בדוחא עם ראש ממשלת קטאר ועם ראש המודיעין המצרי", נכתב בהודעה שפרסם ארגון הטרור אחרי הפגישה. "אנחנו מדגישים כי אנחנו רואים בצורה חיובית הגעה להסכם הפסקת אש שיכלול את נסיגת הכוחות הידאאלים מכל רצועת עזה".
  • עוד טענו נציגי חמאס כי אין להם דרישות חדשות וכי הם מתנגדים לדרישות חדשות מצד כל גורם שהוא. "אנחנו מתנגדים לכל תכנית שמדברת על היום שאחרי בעזה, ניהול הרצועה הוא עניין פלסטיני פנימי", הוסיפו. "אנחנו מברכים על התיווך הקטארי והמצרי ועל המאמצים שלהן להגיע להסכם הפסקת אש
  • העברנו את תשובתנו למתווכות ואנחנו מעוניינים בהמשך התיווך כדי להגיע להסכם".
  • דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר ביום שלישי שארה"ב, מצרים וקטאר עדיין מנסות להגיע להצעה שגם ישראל וגם חמאס יכולים להסכים עליה.
  • "מה שלא ברור לנו זה אם נצליח להגיע לזה והאם חמאס יסכים לבוא לשולחן המו"מ בכנות ולחתום על משהו", אמר קירבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully