וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתמכרות החדשה של בני הנוער - שהמלחמה הגבירה: "זה פופולרי כי זה חוקי"

עודכן לאחרונה: 12.9.2024 / 8:29

דיון מיוחד שנערך בוועדת הכנסת למאבק בסמים ואלכוהול, חשף את הסם המסוכן שהפך לנפוץ בקרב בני הנוער על רקע המלחמה הממושכת והחופש הגדול. יו"ר הוועדה, ח"כ ביסמוט: "הגז עלול לגרום לנזק מוחי, המצב חייב להשתנות"

צפו: סוחר סמים נעצר במהלך ביצוע עסקה ברחוב בנתיבות/דוברות המשטרה

השילוב של חופש גדול ומלחמה ארוכה גרמו לבני הנוער לחוש אי יציבות בשלל תחומים בחיים. היום (רביעי) חשפה טלי יוגב, ראש אגף בכיר למניעה, טיפול ושיקום ברשות הלאומית לביטחון קהילתי, את התופעה המדאיגה של עלייה בשימוש בגז קצפות: "קיימת עליה בשימוש בגז כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל. אנחנו מוצאים בלוני גז בפארקים בגנים ציבוריים ובמקומות בהם מתאספים בני נוער".

נעם גרינברג ממרכז המחקר והמידע של הכנסת הציג בדיון מסמך מחקר שערך בנושא ואמר כי השימוש לרעה בגז הקצפות מתועד בספרות כבר כמה מאות שנים. לדבריו, למשרדי הממשלה אין נתונים על היקף השימוש בגז, ולא מעקב אחר נתוני צריכת הגז.

חומר ממכר. ShutterStock
"עלייה מטרידה בכמויות". מיכל גז קצפות/ShutterStock

"יש בשוק כמויות ענקיות של גז קצפות, הוא פופולארי מכיוון שהוא חומר-סם חוקיים", אמר ד"ר רוני ברקוביץ, מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות. "בבריטניה הכניסו את הגז לפיקוח וקבעו את השימוש כעבירה פלילית שדינה עד 14 שנות מאסר. הצענו הגבלת ייבוא, איסור מכירה לברים ומועדונים, דרישת רישוי ייבוא, וציון אזהרה על האריזה בדומה לסיגריות".

"פגשתי נערה בת 14 שמרותקת לכיסא גלגלים כתוצאה מצריכת גז קצפות" אמר רפ"ק אילן מלכה, ממדור נוער בחטיבת החקירות. לדבריו, "נדרש טיפול שורש לייבוש השוק באמצעות איסור ייבוא של הגז שמיובא באוניות מסין. בשנה האחרונה קיימת מגמה מטרידה של עלייה בגודל מיכלי הגז, ממכלים קטנים בגודל 28 גרם, היום אנחנו מוצאים מכלים בגודל ליטר עד 12 ק"ג".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
ח"כ בועז ביסמוט ממפלגת הליכוד בראיון באולפן וואלה! 18 במאי 2023. ראובן קסטרו
יו"ר הוועדה, ח"כ בועז ביסמוט/ראובן קסטרו

"גז קצפות הינו חומר זול, זמין, חוקי שמאושר לשימוש ע"י אגף הרוקחות במשרד הבריאות. הגז הפך לסם מסיבות שכיח", הסביר יו"ר הוועדה ח"כ בועז ביסמוט. "לפי עדות של צעירים שצרכו את הגז, גז הקצפות משנה תודעה, מעניק תחושת רוגע ושלווה. הגז עלול לגרום לנזק מוחי והשאיפה עלולה לגרום לנזקים נירולוגיים". ביסמוט סיכם: "יש ציפייה לשינוי. כעורך עיתון לשעבר אומר, שאם לא יהיה שינוי, ייצא קצפנו".

ד"ר יוני פרידמן, פסיכיאטר מהמרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש (ICA) אמר: "גז צחוק (קצפות) מוגדר כתכשיר רפואי לכל דבר ועניין, ללא קשר לאופן בו הוא משווק לציבור. כאשר מדובר בשימוש תכוף, החומר גורם למחסור בוויטמין B12 אשר עלול להוביל לאנמיה, לפגיעה במערכת החיסון ולפגיעה חמורה במערכת העצבים".

לדבריו, "בשימוש תכוף ולמשך תקופה ארוכה עלול להגרם נזק מוחי, הופעת פרכוסים, קושי בעשיית צרכים, התפתחות תלות בחומר, והופעתן של מחלות פסיכוטיות כרוניות. בנוסף, לעתים קרובות נגרם נזק כתוצאה מהשימוש המאולתר במיכלים - כאשר מנקרים את המיכל, החומר הדחוס יוצא ממנו בלחץ גבוה, בתהליך ההתפשטות המהיר הטמפרטורה שלו צונחת בחדות ובמגע עם העור עלולות להגרם כוויות קור".

ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) הוסיף: "הנושא הזה שנים רבות על השולחן ולא נעשה הרבה. אם יש דבר שאסור להכניס בו פוליטיקה זה המאבק בסמים ואלכוהול, מדובר במכת מדינה. לצערי בוועדת שרים בן גביר לא רצה להעביר את החוק שהגשתי עם יו"ר הוועדה, להחזיר את הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול. אני מקווה שפעם הבעה שנגיש היא כן תעבור, כי הרשות שפעלה כרשות היה לה כלים נרחבים יותר וללא ביורוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully