וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש הורה להותיר בידי אסירים כסף לקניות בקנטינה, גם אם הם בחובות

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 11:53

בעתירה שהגישה הסנגוריה הציבורית נחשף כי רוב האסירים מוציאים עשרות מיליונים מדי שנה על רכישת מזון בקנטינה ומיליונים נוספים על מוצרי הגיינה. כעת שב"ס יהיה מוכרח לאפשר להם לרכוש עד סכום מסוים מבלי שיוחרם לנושים ולקורבנות: "אין מדובר במותרות"

בווידאו: סוהרים חטופים וחלקי גופות בתאים: האלימות בבתי הכלא באקוודור יוצאת משליטה/רויטרס

בצעד חריג של בית המשפט המחוזי הוחלט כי אסירים שהוטל עיקול על החשבון שלהם בשל חובות שצברו, יורשו להשתמש בכספים שהופקדו להם בקנטינה בסכום של עד 350 שקלים. כך פסק בית המשפט המחוזי מרכז, שדן בעתירה של שני אסירים שהוטל עיקול על חשבונם. בית המשפט קבע כי יש להגן על כספי האסירים מפני המרכז לגביית קנסות ואגרות כדי לאפשר להם לרכוש ישירות מוצרים בסיסיים בקנטינה,

מדובר בהחלטה מעין תקדימית שעשויה לעצור גבייה של מיליוני שקלים בשנה מחשבונות ששייכים לאסירים, בהם מפקידים בני משפחותיהם עשרות מיליוני שקלים מדי שנה לטובת רכישת מוצרים בסיסיים ומשלימים בקנטינה בבית הכלא. הגבייה המדוברת נעשית בשל חובת המרכז לגביית קנסות לגבות כל סכום לנושים, לקורבנות ולמעשה לכל אדם וגוף שהאסיר או האסירה חייבים להם כספים, ועל כן עד היום גבו במרכז גם כספים שהופקדו בחשבון הקנטינה.

אסיר מכין ארוחה בכלא. ויסאם נסאר, פלאש 90
אסיר מכין ארוחה בכלא. הסוף לעיקול הכספים לאסירים?/פלאש 90, ויסאם נסאר

בעתירה שהוגשה בנושא, עו"ד רעות קורוליק מהסניגוריה הציבורית טענה כי כתוצאה מעיקולי הכספים שמופקדים לחשבונם על ידי משפחותיהם מועברים למרכז לגביית אגרות וקנסות והם אינם יכולים לרכוש עבור עצמם מוצרי צריכה בסיסיים בקנטינה. לפיכך, בעתירה ביקשו מבית המשפט הגנה מפני עיקול כספי הקנטינה שמופקד על ידי המשפחה או מכרים בסך של 350 שקלים לחודש, ויצירת נוהל מוסדי לפרוצדורה שיש לנקוט במימוש עיקול חשבונו של אסיר.

אחד מהאסירים העותרים מוגדר כאסיר נזקק והשני אינו משתלב בתעסוקה בבית הסוהר ולכן זכאי לקצבה התואמת לקצבת אסיר נזקק העומדת על 110 שקלים לרכישה בקנטינה. הסכום המקסימלי כיום שמותר לרכישה בקנטינה עומד על 1,800 שקלים, כלומר הקצבה מהווה כ-6% מהסכום המירבי.

עו"ד קורוליק ציינה בעתירה כי המוצרים שמקבל אסיר נזקק הם 4 גלילי נייר טואלט בחודש - כלומר גליל נייר טואלט בשבוע, מגבת אחת בפעם בחצי שנה, 2 זוגות גרביים אחת ל-4 חודשים, 2 חולצות אחת ל-4 חודשים, מברשת שיניים אחת במהלך תקופת מאסרו ועוד. כמו כן, לטענתה, שירות בתי הסוהר מגביל את הציוד שיכול אסיר לקבל מבחוץ. "אסיר נזקק שאין לו כל גורמי תמיכה הדואגים לקבלת ציוד מחוץ לכותלי בית הסוהר יזכה לקבל ביגוד המספיק ליומיים בלבד". אמרה.

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר בכלא הישראלי, 14 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר בכלא הישראלי, 14 בפברואר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

עוד הוסיפה עו"ד קורוליק כי בשנת 2018 רכשו אסירים בקנטינה מוצרי מזון בכ- 50 מליון שקלים, מוצרי היגיינה בכ-13 מליון שקלים, כלי בית, ביגוד ומכשירי חשמל בכ-9 מליון שקלים, וטענה כי מנתונים אלו עולה "הרכישה במרכזי המכר הינה חלק בלתי נפרד משגרת יומם של האסירים והיא הכרחית, אין מדובר במותרות".

בית המשפט כאמור קיבל את העתירות וקבע מתווה לפיו יוכל אסיר שחשבונו מעוקל לרכוש מוצרים במרכז המכר (קנטינה) שתמורתם תשולם על ידי העברת כספים במישרין לשם קיום מינימלי בכבוד. סכום ההעברה בשלב זה עד להשלמת התהליך יעמוד על 350 שקלים לחודש. עוד נקבע כי על שב"ס לגבש נוהל לפרוצדורה הנאותה שיש לנקוט במימוש עיקול חשבון אסיר.

עו"ד רעות קורוליק מהסניגוריה הציבורית, שייצגה את האסירים: "בית המשפט קבע כי שב"ס אינו מספק לאסירים תנאי כליאה הולמים, המאפשרים קיום מינימלי בכבוד. מנתונים שהוצגו במסגרת העתירות עולה, כי המצב הקיים מחייב את האסירים לרכוש מוצרי בסיס במרכזי המכר בבתי הסוהר, בכללם תוספות מזון ומוצרי היגיינה, ולשאת בתשלומים שונים עבור טיפולים ומכשירים רפואיים מסוימים. יש לזכור, כי תנאי כליאה אינם אמורים להוות ענישה נוספת לענישה שהושתה על אסירים במסגרת התיק הפלילי.
הטלת עיקול על חשבונו של אסיר מובילה אותו לחיי מחסור ומצוקה, יוצרת יחסי תלות באסירים אחרים וגוררת תופעות פסולות נוספות. החלטת בית המשפט מהווה תיקון למצב הקיים, בו שב"ס חוטא לתפקידו בשמירה על תנאי כליאה הולמים עבור האסירים. כתיבת נוהל, כפי שהורה בית המשפט, המסדיר את אופן ביצוע עיקול על חשבון אסיר - תסייע בהגנה על זכויותיהם של הכלואים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully