וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה תקדימית: צד צבייה - וייתכן שישלם כ-600 אלף שקלים

עודכן לאחרונה: 10.9.2024 / 15:58

הפרקליטות הגישה תביעת נזיקין על סך 594,000 שקלים נגד תושב הצפון שצד צבייה בניגוד לחוק. ברשות הטבע והגנים נימקו את סכום התביעה הגבוה: "הצייד פגע קשות במערכת האקולוגית, זו העלות של החזרת צבייה לטבע"

בווידאט: מעצר חשודים בציד לא חוקי בגליל התחתון/צילום: דוברות משטרת ישראל

רשות הטבע והגנים הגישה השבוע באמצעות פרקליטות המדינה תביעת נזיקין תקדימית על סך 594,000 שקלים נגד ג'מאל חאג' מתמרה שהורשע בציד צביה. בתביעה הודגש כי בכוונת התובעת להשתמש בכספי הפיצוי לטובת שיקום עדר הצבאים שנפגע ושימורו, כחלק מפעולות השיקום והשימור של המין הנדיר, המצוי כאמור, בסכנת הכחדה - ולתכלית זו בלבד.

"תביעה זו נועדה להשיב לידי הציבור ולו באופן חלקי את אשר נגזל ממנו בשל מעשי הנתבע", נכתב בתביעה. "לא יעלה על הדעת כי הקופה הציבורית היא שתישא בעלויות הנזק הסביבתי לו גרם הנתבע. מדובר בתביעה אכיפתית שנועדה להעביר מסר כי ערכי הטבע אינם הפקר".

חאג' נתפס לפני קרוב לשבע שנים ברמת סירין שברכבו שרועה נקבת צבי ארץ-ישראלי. לאחר שהתבקש על ידי פקחי רשות הטבע והגנים לעצור את רכבו, הוא המשיך בנסיעה פרועה והתנגש ברכב פיקוח של הרשות.

זאת היתה הפעם השנייה שהוא נתפס בגין ציד לא חוקי - נגד הצייד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בטבריה והוא הורשע על ידי השופט ניר מישורי לב-טוב בעבירה של איסור פגיעה בערך טבע מוגן ובעבירות נוספות שנוגעות לחוקים שנועדו להגן על חיות בר ועל הטבע.

השופט גזר עליו מאסר של שמונה חודשי מאסר שרוצו בעבודות שירות והטיל עליו קנס בגובה 25,000 שקלים. כאמור המדינה לא הסתפקה בכך וכעת הוגשה תביעת נזיקין של קרוב ל-600,000 שקלים.

צבי ארץ ישראלי בגליל התחתון, 25 בפברואר 2023. נמרוד להב, רשות הטבע והגנים
צבי ארץ ישראלי בגליל התחתון, 25 בפברואר 2023/רשות הטבע והגנים, נמרוד להב

טענת רשות הטבע והגנים שעומדת בבסיסה של התביעה היא שהנתבע הסב נזק רב לסביבה ולמערכת האקולוגית. לצורך הוכחת טיעון זה הוגשה חוות דעת של הד"ר נעם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים. ד"ר לידר השתמש במודל הסתברותי על מנת לברר את משמעויות הציד של צבי בודד על אוכלוסייה השלמה.

מודל ביולוגי-דמוגרפי זה, מסוגל להעריך את גודל ומצב האוכלוסייה לאורך זמן, וזאת על בסיס פרמטרים הקשורים לביולוגיה של המין. על פי חוות הדעת שחיבר, כדי להחזיר צבייה בוגרת לטבע, יש לשחרר לטבע חמש צביות שהיו בשבי, בתקווה שאחת מהן תשרוד ותיטמע בעדר. לצורך כך חישבו בתביעה את עלויות פעולות השבת צביה לטבע ולקחו בחשבון עבודות אקולוג, פקח, גידול צביות בשבי, הוצאות רכב, משדרים ועוד.

לדברי לידר, "הצבי הישראלי מהווה את אחד הסמלים המובהקים של הטבע בישראל והמאמצים הגדולים לשימורו. האחריות לשמירת המין מפני הכחדה עולמית מותנית אך ורק ביכולתה של מדינת ישראל לנקוט בפעולות הנדרשות לשמרו".

ד"ר לידר מסביר את המשמעות של ציד הצבאים: "כל אובדן של נקבת צבי ישראלי בגיל רבייה הוא אובדן עצום ומכה קשה לכל עדר מתרבה. אני מקווה שהציבור הישראלי כולו יבין בזכות תביעה זו את הנזק האמיתי שנגרם לטבע מפגיעה בערך טבע מוגן ובחיות בר מוגנות, וירתיע כל מי שחושב שפגיעה בחית בר בסיכון שווה לו".

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
צבאים בגלבוע. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
צבאים בגלבוע/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא

ציד חיות בר בישראל אינו חוקי וגורם לפגיעה קשה באוכלוסיית חיות בר והעופות הנדירים. ציד של הצבי הישראלי הוא אחד הביטויים הקשים של התופעה החמורה. בישראל יש 5,500 צבאים בלבד מהזן הזה והיא המדינה האחרונה שבה שרד הצבי מהזן הזה.

תפוצתו ההיסטורית של הצבי השתרעה מחצי האי ערב, צפונה לסוריה ומערבה לסיני, אך הפצת הנשק החם במזרח התיכון אחרי מלחמת העולם הראשונה גרמה לצמצום דרסטי במספר הצבאים על ידי ציד עד כדי הכחדתו במרחב, פרט לישראל. החשש הוא שאם תימשך הפגיעה באוכלוסיית הצבי הישראלי היא תקרוס ולא תצליח להתאושש עוד.

הציידים מצטרפים לעוד סכנות וקשיים הולכים וגדלים שאיתם מתמודדת אוכלוסיית הצבאים: כלבים משוטטים שצדים אותם בלהקות, עלייה במספר הטורפים נוכח הסיוע שהאדם מגיש להם בצורת מזבלות פיראטיות והשלכת פגרי חיות סמוך למקומות ישוב וגם צמצום מרחבי המחיה ותנועת רכבים גוברת מעמידה את הצבאים בפני סכנת דריסות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully