וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: פעילות זכויות בעלי חיים הגישו עתירה נגד צייד חזירי הבר בחיפה

עודכן לאחרונה: 9.9.2024 / 7:18

עו"ד אביטל בן נון העותרת עם קרין ארד, טוענת כי מזה מספר חודשים "טובחת עיריית חיפה בחזירי הבר בעיר, בשם מימוש הבטחת הבחירות של יונה יהב" וכי נכון לחודש יולי 2024 הרגה העיריה למעלה מ-400 חזירים. עיריית חיפה: "פועלים בהתאם להוראות ובפרט מול רט"ג"

קויק: חזירי בר בחיפה/kirillkaret, טיקטוק

בבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה (ראשון) עתירה מנהלית כנגד ציד חזירי הבר שמבצעת העירייה בראשותו של יונה יהב. את העתירה, כנגד עיריית חיפה, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה ומשטרת ישראל הגישו עו"ד אביטל בן נון וקארין ארד, המוכרות בעיר מזה שנים ארוכות כפעילות למען זכויות בעלי חיים.

בעתירתן, אותה הגישו באמצעות עו"ד ריצ'ארד סאלח, עד לאחרונה בכיר בפרקליטות מחוז חיפה, הן דורשות כי בית המשפט יורה לעירייה שלא לירות בחזירים במרחק של פחות מ-500 מ' מבית מגורים או גן ציבורי בתחום העיר, כפי שעל פי פרשנותן מורה חוק הגנת חיות הבר באיסור מוחלט, ולמנוע מרט"ג להנפיק לעירייה היתרים כאלה. לדבריהן, העירייה מבצעת ירי בחזירים באמצעות רובה באזורים שהם פחות מ - 500 מטר מבתי מגורים.

מן העתירה עולה כי בהתאם לבקשות שהוגשו על ידי העירייה ניתנו על ידי רשות הטבע והגנים היתרים מיוחדים להמתת חזירי בר באמצעות ירי, כאשר בהיתרים הותר לעירייה לבצע את הירי ביום ובלילה. היתרים אלו הם לתקופה קצובה של 15 ימים. ככל הידוע לעותרות העירייה דואגת להגיש בקשות לקבלת היתר חדש כל 15 ימים. השתיים טוענות כי מעיון בתנאים של ההיתרים עולה כי "התנאים להיתר משתנים מהיתר להיתר כאשר גם תנאים אלו לא מקוימים על ידי העירייה ,בעוד רשות הטבע והגנים ,משטרת ישראל והמשרד להגנת הסביבה מעלימים עין ואינם מפקחים על ההפרות המבוצעות על ידי העירייה".

חזירי בר, חיפה. שרי דובא, תמונות גולשים
חזירי בר, חיפה/תמונות גולשים, שרי דובא

השתיים טוענות גם כנגד הצייד הלילי של חזירי בר, אשר עבורו נדרשים תנאים מיוחדים שלטענתן העירייה אינה עומדת בהם. הן טוענות כי צייד מבוצע גם בשבילים פרטיים. לדבריהן, הרבה פעמים הירי מבוצע מתוך הרכב מבלי שאיש בדק את השטח לפני הירי ומבלי שיש למי שמבצע את הירי את היכולת להסתכל מסביבו לבחון האם פתאום מגיעים אנשים. "בכל הכבוד אין צורך להמתין שיקרה אסון חלילה ותושבים יפגעו מירי תועה על מנת שהרשויות תפעלנה", הן טוענות.

במענה למכתב מקדים טרם הגשת העתירה השיבה רט"ג כי "היתרי ציד בתחום ישוב ניתנים מזה עשרות שנים, ומדובר בפרקטיקה נוהגת וחוקית, שזכתה אף להכרה על ידי בתי המשפט. לטענת רט"ג, הפרשנות לחוק של העותרות הינה שגויה, ומתן ההיתרים על ידי רשות הטבע והגנים נעשה כדין.

בעיריית חיפה השיבו למכתב מקדים דומה בהגשה כי "עיריית חיפה פעלה בעבר ותמשיך לפעול גם בהווה ובעתיד בסוגיית הטיפול בחזירי הבר המשוטטים במרחב העירוני בהתאם להוראות כל דין ובתיאום ובשיתוף פעולה מלא מול כל הגורמים הרלוונטיים השונים ובפרט מול רשות הטבע והגנים, משטרת ישראל ומשרד הפנים". תוך כך, הפנו למענה "המקיף ,המקצועי והענייני של רשות הטבע והגנים".

העירייה גם התייחסה לזהותן של העותרות: עו"ד אביטל בן נון, אשר ייצגה בשנים 2007-2008 את עמותת "תנו לחיות לחיות" והעלתה בין שלל טענותיה בהליכים אלה גם טענה בדבר חוקיות הירי בסמוך לשכונות מגורים בעיר חיפה, "ברם טענה זו נזנחה ויש להניח שלא בכדי". העירייה הזכירה כי קרין ארד אשר הייתה מצהירה מטעם עמותת "תנו לחיות לחיות" בהליך שהוגש השנה, בו נתבקש צו האוסר על העירייה לבצע ירי החורג מהמדיניות המוצהרת של העירייה ורשות הטבע והגנים. "הליך זה נמחק על ידי כבוד בית המשפט לאחר שהעמותה ביקשה למחוק את ההליך, שוב לא בכדי".

עוד ציינה העירייה כי "תנו לחיות לחיות" הגישה החודש עתירה נוספת בנושא החזירים, דיון בה כבר נקבע וכך קיימת "חפיפה חלקית או מלאה" בין העתירה הנ"ל לעתירה שהוגשה היום.
"מוטב למרשותיך להמתין להכרעת כבוד בית המשפט ,במקום לפתוח בהליך סרק מיותר", הזהירה העירייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חזירי בר, חיפה. ShutterStock
חזירי בר, חיפה/ShutterStock

"להערכתנו, מדובר בעתירה תקדימית בעלת השלכות רוחב ארציות משמעותיות", סבורה עו"ד אביטל בן נון, "עניינה של העתירה הוא ירי המבוצע ע"י עיריית חיפה בתוך העיר, בניגוד לחוק ובאופן המסכן חיי אדם, בגיבוי רשות הטבע והגנים, המנפיקה היתרי ציד המנוגדים לחוק ובגיבוי שבשתיקה ע"י משטרת מחוז חוף, הנמנעת מאכיפת החוק. כידוע וכמפורסם, מזה מספר חודשים טובחת עיריית חיפה בחזירי הבר בעיר, בשם מימוש הבטחת הבחירות של יונה יהב. נכון לחודש יולי 2024 הרגה העיריה למעלה מ-400 חזירי בר. הרג החזירים מתבצע באמצעות ירי בנשק חם, בפתח בתי תושבים, בסמוך לתושבים הנמצאים ברחוב, מתוך רכב, מבלי לבדוק כלל את השטח ותוך סיכון חיי אדם. חשיבותה של העתירה, בין היתר, נובעת מהעובדה שרשות הטבע והגנים מתנהלת באופן לא חוקי לא רק בחיפה. לאחר שמוצו הנסיונות להניע את הרשויות לפעול על פי החוק, הוגשה העתירה".

"מאז שיונה יהב נבחר, התחלנו לחיות, התחלנו אך עדיין לא חיים, חיים נורמלים כמו בכל מקום אחר במדינה, כעת יש פחות פחי אשפה הפוכים ופחות זבל מפוזר ברחובות, וגם פחות מאויימים מחזירי הבר, פחות מפגעים, ופחות סיכונים בכבישים", אמר לוואלה איציק (יצחק) בלס, לשעבר חבר מועצת העיר שהוביל מאבק עיקש במדיניותה הסלחנית של ראש העיר הקודמת, עינת קליש רותם, כלפי אוכלוסיית החזירים שפלשה לרחובות העיר, "מגיע לנו תושבי העיר לחיות חיים איכותיים. אנו משלמים ארנונה וראש העיר מחויב לעיר ותושביה".

לדבריו, "אוהדי חזירי הבר, שהם קומץ מצומצם כופה עלינו לחיות עם חיות בר מסוכנות, שפקודת העיריות אוסרת מעבר ומרעה לחזירים בעיר. אלה שדואגים לחזירים מרחוק, זו 'דאגה' מרחוק, עד היום לא לקחו אחריות על נזקי החזירים ואיש מהם לא התחייב לשאת בנזקים. גם איש מהם לא דאג לחזירים, לא עשו מעשה, לדוגמא, לא דאגו להעביר מזון לחזירים ביערות ובוואדיות. יבואו לבית המשפט אוהדי חזירי הבר, ויתחייבו לשאת בנזקי החזירים ובמפגעים. לא נאפשר יותר לאיש לפגוע בנו, לסכן אותנו, ולגרום לנו לחיות בחרדות בגלל שמאן דהו אוהד חיית בר מסוכנת שמתרבה בצורה מטורפת. על בית המשפט לחייב את מטרידי בית המשפט ואלה שפוגעים בחיינו בנזקי חזירי הבר ובמפגעיהם. המפגעים מתועדים ואם בית המשפט יפסוק ויצביע על האחראים שישמשו כתובת לתביעות של הציבור, נפעל בהתאם. מי שדואגים לחזירים, יישאו באחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully