וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע ששבר שקט של 30 שנה: כל מה שצריך לדעת על מעבר אלנבי

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 12:47

ניסיון פיגוע בודד התרחש במעבר בשנת 2014, לראשונה מאז חתימת הסכמי השלום, כשלאחריו נשמר השקט לעשור נוסף. המעבר, הממוקם בבקעה, מצוי באחריות משותפת של ישראל וירדן, ובכל שנה עוברים דרכו יותר מ-3 מיליון נוסעים. ביניהם: עולים מוסלמים למכה

קויק: פיגוע במעבר אלנבי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

מעבר אלנבי, בו אירע הפיגוע הרצחני הבוקר, מרכז את התנועה מירדן לרשות הפלשתינית, של סחורות ואנשים כאחד. מיקומו בבקעה, סמוך ליריחו, והינו נמצא באחריות משותפת של ישראל וירדן. הוא מצוי באחריות רשות שדות התעופה במשרד התחבורה, האחראית גם על מעברי הגבול היבשתיים, ואנשיה מאבטחים את המקום.

במקור, הוקם על גבי נהר הירדן בידי הטורקים במאה ה-19. אולם, מאז מלחמת ששת הימים, הוא משמש כמעבר הגבול בין יהודה ושומרון לירדן, ודרכה לעיראק, סעודיה ולמדינות המפרץ. ישראלים וסחורות לישראל עוברים דרך מעברי הגבול האחרים עם ירדן, בבית שאן ובאילת. דרך המעבר, עוברים בין היתר עולי רגל מוסלמים למכה, כמו סחורות שרוכשים ומייצאים הפלסטינים, כשבכל שנה עוברים דרכו כ-100 אלף משאיות ויותר מ-3 מיליון נוסעים.

זירת הפיגוע במעבר אלנבי, בקעת הירדן, 8 בספטמבר 2024. רוני כנפו
זירת הפיגוע במעבר אלנבי, בקעת הירדן, 8 בספטמבר 2024/רוני כנפו

עד היום, הצליחו הירדנים לשמור על המעבר כאי מבודד של פעילות כלכלית ואזרחית, כאשר הפיגוע היחידי מאז חתימת הסכמי השלום ב-1994 ועד הבוקר אירע ב-2014, כאשר אזרח ירדני ניסה לחטוף נשק מחייל ישראלי שאבטח את המעבר, ונורה למוות בידי חיילים אחרים.

הפיגוע הבוקר מגיע בהמשך לעלייה בפעילות העוינת בגבול הארוך עם ירדן בשנה האחרונה, מה שמתבטא בגידול בהברחות נשק וכניסת מחבלים לאורך הגבול שאין בו גדר מאסיבית ועתירת חיישנים כמו בגולן ומסביב לרצועת עזה.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
פיגוע במעבר אלנבי. סטודיו וואלה, Google maps, מערכת וואלה
פיגוע במעבר אלנבי/מערכת וואלה, סטודיו וואלה, Google maps

ברקע האירוע הרצחני מצוי גם המאמץ של איראן החמאס "לחמם" את השטחים, לצד המתיחות בין ירושלים ועמאן, בין ראש הממשלה נתניהו למלך ירדן עבדאללה. היכולת להבטיח שנהג ירדני לא יגיע למעבר חמוש, כמו שאירע הבוקר, תלויה במאמצי כוחות הביטחון הירדניים, ובמאמץ שמשקיע ממשל עבדאללה בנושא.

כמו כן, ניסיון ישראלי להגביל את פעילות המעבר יגביר עוד יותר את התסיסה ביהודה ושומרון, ויפגע עוד יותר בכלכלה הפלסטינית, שנפגעה קשות מהאיסור על הכנסת פועלים מהשטחים לעבודה בישראל בעקבות ה-7 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully