וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון מינה שמרן לראשות הממשלה, בשמאל זועמים: "הבחירות נגנבו"

נשיא צרפת בחר במישל ברנייה, שמוכר בעיקר בזכות המשא ומתן הממושך שניהל בין האיחוד האירופי לבריטניה, אחרי חודשיים של מבוי סתום פוליטי. בימין הקיצוני של לה פן אמרו שיבחנו את הפוליטיקאי בן ה-73 על פיו מעשיו, אך בשמאל, שניצח בבחירות לפרלמנט, נותרו בידיים ריקות

מפגיני שמאל ברחובות פריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות בצרפת/רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון מינה היום (חמישי) את מישל ברנייה, לשעבר מנהל המשא ומתן מטעם האיחוד האירופי על הברקזיט, לראש ממשלתו החדש, בניסיון לשים קץ לשיתוק הפוליטי בעקבות בחירות בזק שלא הוכרעו.

הפוליטיקאי השמרן והדיסקרטי יעמוד במהרה בפני טבילת אש ככל שהזמן להכנת תקציב 2025 של צרפת הולך ואוזל, מה שעלול לעורר הצבעת אי אמון אם המפלגות בפרלמנט המפולג במרירות לא יהיו מרוצות מכך.

ברית השמאל שזכתה בבחירות ביוני האשימה את מקרון בהתעלמות מהתוצאה בכך שבחר בשמרן. היא קראה להפגנות נגד בחירתו של ברנייה, אך אין לה מספיק מושבים כדי לחסום את הבחירה בעצמה.

מפלגת הימין הקיצוני "העצרת הלאומית" (RN), המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט, הודיעה כי לא תחסום את ברנייה לעת עתה, אך תוכל לעשות זאת מאוחר יותר אם מגוון דרישות לא ייענו.

בגיל 73, ברנייה הוא ראש הממשלה המבוגר ביותר בהיסטוריה הפוליטית המודרנית של צרפת, ומחליף את גבריאל אטאל, שהיה הצעיר ביותר.

"הבחירות נגנבו", אמר מנהיג השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון. מחוקקת אחרת מהשמאל הקיצוני, מתילדה פאנו, כינתה זאת "הפיכה דמוקרטית בלתי מתקבלת על הדעת".

מקרון שלל את האפשרות לבקש מהשמאל להקים ממשלה, לאחר שמפלגות אחרות אמרו כי יצביעו מיד נגד.

מישל ברנייה בטקס השבעתו כראש ממשלת צרפת בפריז, 5 בספטמבר 2024. רויטרס
מישל ברנייה בטקס השבעתו כראש ממשלת צרפת בפריז, 5 בספטמבר 2024/רויטרס

נשיא "העצרת הלאומית", ז'ורדן ברדלה, אמר שהמפלגה - שאותה מנהיגה מארין לה פן - מכירה בבחירתו של מקרון ותשפוט את "נאום המדיניות הכללי של ברנייה, החלטותיו התקציביות ומעשיו לגופו של עניין".

"אנחנו נבקש שמצבי החירום הגדולים של הצרפתים - יוקר המחיה, הביטחון, ההגירה - יטופלו סוף סוף, ואנחנו שומרים לעצמנו את כל אמצעי הפעולה הפוליטיים אם זה לא יהיה המצב בשבועות הקרובים".

ברנייה הוא פרו-אירופי מובהק ופוליטיקאי מתון בקריירה, אך הוא הקשיח את השיח שלו במידה ניכרת במהלך ניסיונו הכושל ב-2021 להשיג את כרטיס מפלגתו השמרנית לבחירות לנשיאות, בטענה שההגירה יצאה משליטה.

ברנייה הפך לראשונה למחוקק בגיל 27, ולאחר מכן מילא תפקידים בכמה ממשלות צרפתיות, כולל שר החוץ ושר החקלאות. הוא מוכר בחו"ל בעיקר כמי שהוביל את השיחות של האיחוד האירופי עם בריטניה על יציאתה מהגוש בין השנים 2016-2021.

מקרון שקל שורה של ראשי ממשלה פוטנציאליים בשבועות האחרונים, ואף אחד מהם לא גייס תמיכה מספקת כדי להבטיח ממשלה יציבה, וזו הייתה מטרתו העיקרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully