וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעירים עם השפעת ענק: כך תעשיית השבבים מטייוואן תשפיע על האסטרטגיה של וושינגטון

יובל לס

5.9.2024 / 12:49

כותרת משנה: למרות מאמציה של ארה"ב להשיב לשטחה חלק מתהליך ייצור השבבים המתקדמים, טייוואן נותרת שחקנית מפתח בתעשיית השבבים העולמית ונקודה גאו-אסטרטגית חשובה באסיה. המדיניות כלפיה תלויה מאוד בזהות הממשל הבא בוושינגטון

סין פתחה בתרגילים צבאיים נרחבים סביב טייוואן/רויטרס

יצרנית השבבים המובילה בעולם TSMC נערכת, בהשקעה של כ-10 מיליארד דולר, להקים את המפעל האירופי הראשון שלה בעיר דרזדן בגרמניה, שם נערך השבוע טקס אבן פינה לקראת פתיחתו. החברה הטייוואנית מתכננת להקים מפעל שבבים נוסף ביפן בעלות של כמעט 9 מיליארד דולר, והיא צפויה להשקיע כ-65 מיליארד דולר בסך בבניית שלושה מפעלי שבבים בארה"ב. בחודש יולי, ביקר מושל טקסס גרג אבוט בטייוואן, כדי לקדם שיתוף פעולה טכנולוגי וכלכלי עם האי ולמשוך השקעות נוספות למדינת טקסס. מהלכים אלו משקפים מגמה גלובלית רחבה, שמובילה ארה"ב, לחיזוק הייצור המקומי בשבבים מתקדמים, תוך כדי גיוון וביזור שרשראות הערך הגלובליות, והפחתת התלות במוקדי ייצור אסיאתיים בעיקרם.

חוסר היציבות הגאו-פוליטית והזעזועים שיצרה מגפת הקורונה, ולצידה המלחמות באוקראינה ובעזה, חשפו את הפגיעות של תעשיית השבבים העולמית ושרשראות הערך הגלובליות. כיום פיתוח וייצור שבבים מתקדמים הופך לסוגיה בעלת חשיבות אסטרטגית לאומית, ויותר ויותר מדינות, דוגמת ארה"ב והודו, מציעות סובסידיות גדולות לייצור שבבים מתקדמים כדי לקרב את הייצור אליהן ("Reshoring") בהתאם לתפיסת הביטחון הלאומי, הכלכלי והטכנולוגי שלהן.

בעוד ארה"ב משקיעה מאמצים רבים כדי להשיב אחוז משמעותי מתהליך ייצור השבבים המתקדמים לשטחה, ולבזר שרשראות הערך הגלובליות במסגרת חוק ה-CHIPS Act, עולה השאלה לגבי מעמדה העתידי של טייוואן כמרכז עולמי בתחום השבבים. אולם גם אם ארה"ב פועלת לשקם ולבנות מחדש את תעשיית השבבים האמריקנית, טייוואן צפויה לשמר חשיבותה הגלובלית בייצור שבבים. זאת בזכות הנכסיות הטכנולוגית של טייוואן, הנובעת ממעמדה המוביל בייצור שבבים מתקדמים, היותה ספק מרכזי לחברות אמריקאיות כמו אפל, אינטל ואנבידיה, תפקידה הקריטי בשרשרת הערך הגלובלית, והחדשנות הטכנולוגית שהיא מציעה לעולם.

קמלה האריס ודונלד טראמפ. רויטרס
איך תתייחס ארה"ב לטייוואן? תלוי איך יסתיים המרוץ לנשיאות. דונלד טראמפ וקמלה האריס/רויטרס

באמצעות חברת TSMC, המחזיקה בנתח שוק של כ-60% מכלל ייצור השבבים העולמי וכ-80% מייצור השבבים המתקדמים, טייוואן מחזיקה בנכסיות טכנולוגית וכלכלית שאין לה תחליף מיידי בטווח הקרוב. ארה"ב, השואפת להקים שרשראות ערך חלופיות באירופה ובאסיה, תידרש לשנים של פיתוח יכולות ייצור, הכשרת כוח אדם מיומן, רכישת ידע מתקדם והטמעת טכנולוגיות כדי להשתוות לטייוואן. הקמת התשתיות המתקדמות והכשרת כוח האדם הדרוש היא תהליך ארוך ומורכב, הנמשך שלוש עד חמש שנים. עיכובים אלה מדגישים את החשיבות הקריטית ואת הדומיננטיות של טייוואן בתעשיית השבבים העולמית בעתיד הנראה לעין. היכולת הטכנולוגית המתקדמת, היקף הייצור העצום, והמרכזיות של טייוואן בשרשרת הערך הגלובלית, ממצבים אותה לפחות בשנים הקרובות כשחקנית מרכזית בתעשיית השבבים העולמית.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
ספינה סינית בתרגיל סביב טייוואן, 23 במאי 2024. רויטרס
פלישה עלולה לשנות את מאזן הכוחות לטובת בייג'ינג. ספינה סינית בתרגיל סמוך לטייוואן, במאי האחרון/רויטרס

מעבר לנכסיות הטכנולוגית שלה, לטייוואן גם חשיבות גאו-אסטרטגית בתפיסה של ארה"ב את המרחב האסייתי. היא נמצאת במרכז שרשרת איים הממוקמת בין בעלות בריתה של ארה"ב - יפן והפיליפינים. מיקומה הוא קריטי ליכולת האמריקנית לבלום את התפשטות הכוח הצבאי הסיני, והאי משמש מעין "שער" לכניסה וליציאה מהאזורים הימיים הסובבים את סין.

טייוואן היא גם נקודת מפתח במאזן האזורי העדין שקיים באסיה. פלישה של סין לטייוואן עלולה לשנות את מאזן הכוחות האזורי לטובת בייג'ינג, ולפגוע בהרתעה האמריקנית ובדומיננטיות שלה כמעצמה אזורית. לארה"ב יש גם אינטרס לשמר את נוכחותה במרחב כחלק ממחויבויות ביטחוניות לבעלות ברית אזוריות, כמו יפן, קוריאה והפיליפינים, החוששות מהאסרטיביות הגוברת של סין. בכך, נוכחות אמריקנית חזקה בטייוואן ובאזור כולו מגבירה את האמינות וההרתעה האמריקנית אל מול שאיפות ההתפשטות של סין. מנקודת מבט אמריקנית, תמיכה בטייוואן ובביטחונה איננה רק סוגייה של מדיניות חוץ, אלא גם חלק ממאמץ אמריקני רחב לשמירה על הסדר העולמי הליברלי. עם התקרבות ארה"ב לבחירות לנשיאות בנובמבר 2024, תמיכה זו ניצבת בפני אתגר. המדיניות האמריקנית כלפי טייוואן ותעשיית השבבים שלה תלויה באופן בולט בזהות הממשל הבא.

הכותבת היא חוקרת התחרות הבין-מעצמתית בארגון MIND Israel

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully